Fidgetly är en fidget spinner som kopplas till mobilen
För att spela spel 
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google tar fram algoritm som tar bort vattenstämplar på bilder
Det lär inte bildbyråer gilla 
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Därför lät trummor på samma sätt under 80-talet
Ett studiomisstag 
84kg
+
Roger Åberg

Adblock i mobilen steg med 90 procent förra året

En av fem använder nu annonsblockerare i mobilen

Foto: Pixabay
Visa inte Mobil-artiklar
Mobil / Mjukvara

Enligt en ny rapport från PageFair har användandet av annonsblockerare i mobilen ökat en hel del den senaste tiden. Enligt PageFair ökade användandet med 90 procent förra året och var femte telefon har annonsblockerare installerat. Annonsblockerare är mest populära i utvecklingsländer som Indien, Kina och Pakistan och enligt PageFair beror detta på att annonsblockerare krävs för att snabba upp laddningstider och drar ner dataanvändningen.

På andra sidan spektrumet hittar ligger Europa och Nordamerika där endast ett par procent av mobilanvändarna kör annonsblockerare. I PageFair rapport skriver de att 4,3 miljoner av mobilanvändarna i USA använder Adblock eller liknande tjänst för att ta bort annonser, vilket är rätt lite jämfört med Kinas 159 miljoner.

Något som är värt att tillägga är att den höga ändringen till stor del beror på att annonsblockerare i mobilen är en relativt ny företeelse som praktiskt taget inte fanns innan 2015.