Realistiska pokémons är allt annat än söta
Men sjukt välgjorda! 
47.5°
+
Emmy Zettergren
0
TIllbaka till framtiden med blod
Splat 
29.8°
+
Frode Wikesjö
0
Så förutspådde The Running Man 2017
Filmen med Arnold hade rätt! 
92kg
+
Bobby Green

Sverige är en av de svåraste mobilmarknaderna i världen

Vi har suttit ner med Huaweis europachef

Visa inte Mobil-artiklar
Mobil / Huawei

Det har hänt något på mobilmarknaden det senaste året. Apple och Samsung har så klart varit och är fortfarande stora, men under dem händer det saker. Vi svenskar har varit rätt trogna Sony under längre tid, sedan Sony Ericsson-tiden, en trogenhet som verkar vara borta nu. Andra märken som LG och HTC kämpar för att synas och för att sälja sina produkter.

Istället är det ett relativt nytt märke som har dykt upp som trea på marknaden. Kinesiska Huawei har numera tio procent av marknaden i Sverige och i oktober var man med det faktiskt tvåa på marknaden, före jätten Samsung. Förklaringen på det är så klart floppen med Note 7 och säljstarten av iPhone 7 men det är ändå en förändring som har skett.

Jag åkte till Kina för att kolla vilka de här Huawei egentligen är och för att träffa deras chef över konsumentprodukter i CEE-länderna och i Norden, Wang Yanmin.

Wang börjar med att förklara att Europa är en svår marknad. Han basar över 26 länder som pratar 23 olika språk och som alla har en speciell kultur, speciella krav och förutsättningar. Vi här i Sverige är extra kluriga, tillsammans med Storbritannien och Danmark är vi de länder som är mest tokiga i iPhone.

- Det är nästan som att ni är religiösa, förklarar Wang.

Sverige var alltså inte en marknad som man bara klampade in på. För att lyckas här måste man känna oss och vad vi vill ha. En sån sak är skärmstorlek, vi gillar inte skärmar över 5,5 tum. Det är anledningen till att Huawei inte släpper vanliga Mate 9 här, som har en skärm på 5,9 tum, utan bara den mindre Mate 9 Pro som har en skärm på 5,5 tum.

- I Sverige, Norge och Danmark är varumärket viktigare än priset. I de andra europeiska länderna är priset viktigare än varumärket, säger Wang.

Svenskar har traditionellt haft mycket pengar att lägga på mobiltelefoner bland annat tack vara subventionerad hårdvara via abonnemangen. Men enligt Wang börjar folk tröttna på att betala väldigt mycket pengar för sina telefoner eftersom de inte känner att de får så fasligt mycket mer för de extra pengarna. Detta är en av anledningarna till att Huawei satsar så hårt på Honor-varumärket och modellen Honor 8. Mellanklassen börjar bli intressant även för svenska konsumenter.

Jag frågar Wang varför just de och inte andra kinesiska varumärken finns i Europa och Sverige. Han vill inte svara för de andra, men säger att Europa är svårt.

- Vi kan inte ens se Baltikum som en marknad, det är tre väldigt olika länder. Det enda jag kan säga till de andra är lycka till.

Vi sitter i Huaweis kontor i Shanghai. Stans längsta byggnad på 800 meter och med 10.000 anställda. Jag hade nog förväntat mig en lite kaxigare attityd men man verkar vara rätt ödmjuk inför vad man har att göra, både här i Sverige och på andra ställen. Något som nog kommer att behövas.