AMDs Graphics CoreNext-baserade grafikkort har stöd för DirectX 12

PC / Hårdvara
När Microsoft presenterade DirectX 12 och sade att den nya versionen av API:et kommer ta efter AMDs Mantle med att lägga sig närmare hårdvaran och öka prestandan så var det många som jublade. Sen att DirectX 12 inte kommer släppas förrän mot slutet på nästa år behöver vi ju inte nämna.

Nu säger AMDs production manager, Devon Nekechuk, som talade vid företagets hyllning av 30 år i grafikbranschen att alla företagets grafikkort baserade på Graphics CoreNext-arkitekturen kommer att ha stöd för DirectX 12.

I nuläget har de grafikkorten stöd för DirectX 11.2 men som vi vet så fokuserar AMD mer på att marknadsföra sitt eget API, Mantle, i nuläget. När DirectX 12 väl släpps kommer nog företaget dock att slå på stora trumman och trycka på att flera generationer av produkter har stöd för den nya versionen av DirectX.
www.techpowerup.com +

Microsoft AB utmanar Apple Sverige

PC / Övrigt
Jonas Persson, VD för Microsoft AB, har antagit den här isvattenutmaningen och skickar utmaningen vidare till Oscar Bjers, VD för Apple Sverige.

Det hela är ju precis som alla andra sådana här klipp gjort för att generera uppmärksamhet för finansiering för framtidens forskning kring ALS och om man vill donera lite pengar till den forskningen så kan man göra det via länken nedan.

Bonusklipp nedan.
www.neurogavan.se +

Radeon R7 250XE dyker upp i japanska butiker

PC / Hårdvara
AMD verkar ha tagit fram ett nytt budgetgrafikkort för att kontra Nvidias GeForce GT 730/740, ett grafikkort som kallas för Radeon R7 250XE som dykt upp i japanska butiker utan någon officiell lansering.

Referensdesignen är ett lågprofilskort med en kylare som endast tar upp en kortplats. Kortet sägs vara baserat på en ny energisnål variant av 28 nm "Cape Verde" GPUn med 640 stream-processorer, ett 128-bitars minnesgränssnitt med 1 GB GDDR5 grafikminne. Klockfrekvenserna ligger på 860 MHz för GPUn och 4,5 GHz för grafikminnet.

Priset sägs ligga mellan 60-70 dollar i de japanska butikerna.
akiba-pc.watch.impress.co.jp +

AMDs nya FX-8370 och FX-8370E detaljerade

PC / Hårdvara
AMD förbereder för att utöka med några processorer i det högpresterande segmentet, något vi kunde se tidigare under veckan. Det talades då endast om tre nya FX-processorer men det nämndes ingenting om specifikationer.

Nu avslöjas det att två av de tre släpps i FX-8000 serien och kallas för FX-8370 och FX-8370E. Båda två processorerna kommer klockade till 4,1 GHz med en TurboCore-frekvens på 4,3 GHz men det som skiljer dem åt är TDP som ligger på 125 W respektive 95 W. Detta innebär förstås att FX-8370E kommer att kosta något mer medan FX-8370 antagligen kommer hamna på samma prisnivå som nuvarande FX-8350.

Både FX-8370 och FX-8370E är åttakärniga processorer baserade på 32 nm "Vishera"-arkitekturen som består av fyra stycken "Piledriver" processormoduler med två kärnor vardera och 2 MB L2-cache. De fyra modulerna delar också på 8 MB L3-cache.

Med finns en dual-channel DDR3 minneskontroller med stöd för upp till DDR3-1866 minne och en 5.2 GT/s HyperTransport 3.1 systembuss. Instruktionsset inkluderar bland annat AVX, AES, SSE4.2, FMA3 och XOP. Processorerna kommer vara kompatibla med alla existerande AM3+ modekort där några kanske kräver en uppdatering av BIOS.
www.xbitlabs.com +

Threshold preview släpps antagligen den 30:e september

PC / Mjukvara
Tidigare under veckan sades det att Windows 9, som nu går under kodnamnet Threshold, ska få en preview nu under hösten och nu säger The Verge att ett troligt lanseringsdatum kan vara den 30:e september.

The Verge har talat med källor bekanta med Microsofts planer och företaget planerar tydligen att hålla ett pressevenemang den 30:e september. Där kommer Microsoft att visa upp nyckelfunktioner i den kommande versionen av operativsystemet och även introducera en public preview version.

Previewn kommer att släppas samma dag eller strax efter och eftersom det är en tidig preview så riktar den sig först och främst mot utvecklare och entusiaster. Det exakta datumet kan förstås ändras men vi kan väntas en en publik beta av Threshold omkring slutet på september.
www.theverge.com +

Intel samarbetar med Unity för native x86-stöd

PC / Mjukvara
Intel har länge försökt slå sig in på Android-marknaden och det inkluderar att försöka få fler utvecklare att släppa native x86 appar. Företaget har nu tillkännagett att de går ihop med Unity Technologies, firman bakom spelmotorn Unity, för att ge native stöd till x86-baserade Android-plattformar.

I Intels egna ord så säger man innebär att miljontals utvecklare nu kan släppa sina spel och appar till Intel-baserade mobila enheter:

SANTA CLARA, Calif. and SEATTLE, Aug. 20, 2014 – Intel Corporation and Unity Technologies today announced a strategic collaboration to advance the development of Android*-based applications on Intel® architecture. The agreement accelerates Intel’s mobility push as millions of developers using the Unity development platform can now bring native Android games and other apps to Intel-based mobile devices. Unity adds support for Android across all of Intel’s current and future processors including both the Intel® Core™ and Intel® Atom™ families.

Unity will ensure Intel product enhancements, including both graphics and CPU performance improvements and features, will be seamlessly integrated into future releases of the Unity 4 and Unity 5 product lines. As Intel architecture continues to gain market segment share on mobile devices, these improvements will help ensure that the Unity developers' games run natively as well as look great and perform beautifully on Intel platforms.

In addition, developers using Unity can now easily add support for Intel architecture in their applications or produce native applications for Intel architecture only with minimal extra effort.


När det gäller prestanda i spel så fungerar de bra på Intel-baserade Android-enheter via ett ARM translation layer, enligt Intels Christos Georgiopoulos, men de ligger lite efter när det gäller starttider och frame rates. Med native stöd så kan starttider minska med omkring hälften och frame rates kan ökas dramatiskt.

De första spelen med native Unity bör komma ut i Google Play store någon gång under fjärde kvartalet. En version av Unity med x86 support finns redan ute och kommer bli tillgängligt till alla utvecklare under andra halvan av året.
techreport.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen