m
r
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
59.9°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
98kg
+
Bobby Green

Steve Ballmer spekulerar i Apples datorförsäljning

"Ingen vill betala 500 dollar extra för en logotyp"

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

Steve Ballmer, chef för Microsoft, har gjort en hel del knasiga uttalande genom tiderna men det senaste han har att komma med tycker jag hör rätt så hemma här på PC-feber, vilket det brukar bli ganska heta debatter om.

Ballmer säger att försäljningen av Apples Mac-datorer kommer att sjunka ganska kraftigt nu i de hårda ekonomiska tiderna eftersom det största som Mac-system kommer med är en Apple-logotyp. "Vem vill betala 500 dollar extra för en logotyp", säger Ballmer.

Det är ju allmänt känt att Apple-datorer kostar mer än Windows-baserade datorer med liknande hårdvara. Många tror ju dock att det höga priset för med sig en hel del fördelar men kan ju komma att ifrågasättas under ekonomiskt svåra tider.

Så, vad säger ni, ligger det mer bakom en logotyp i Apples höga datorpriser?

RSS 66 kommentarer till artikeln
AntonSilver
"Det är ju allmänt känt att Apple-datorer kostar mer än Windows-baserade datorer med liknande hårdvara. Många tror ju dock att det höga priset för med sig en hel del fördelar men kan ju komma att ifrågasättas under ekonomiskt svåra tider. "

Är detta något som Ballmer sagt eller är det skribentens åsikt? Apple riktar säljer bara produkter till i de högre prisklasserna, detta innebär inte nödvändigtvis att de måste vara särskilt mycket dyrare än andra tillverkares datorer med identisk hårdvara. Ta imacen som exempel. Just nu är kronan låg vilket gör att apples datorer som släptes tidigare i månaden är lite dyrare....för oss svenskar.
"Det höga priset för med sig fördelar"? OSX menar du?
av AntonSilver, tisdag 24 mars 2009 kl 14:50
Ramlösa
Den snubben kan ju inte ha alla hästar i stallet.
Dell och MS är ju idioter, varför köpte de inte bara upp apple när det var på ruinens brant och brände ner skiten. Fan vad pengar MS Dell och Sony hade sparat.
Inget elakt mot Apple, men det hade varit smart med facit i hand
av Ramlösa, tisdag 24 mars 2009 kl 14:54
Bert Karlssons Semla
Att datorerna är dyra rimmar dåligt med påståendet att systemet är nybörjarvändligt...

Men det finns dem som menar att till exempel en standard Windows-baserad dator motsvarande Mac Pro kostar mycket mer. Alltså du betalar mer för Windows-burkens prestanda än för Mac Pro-prestandan.
av Bert Karlssons Semla, tisdag 24 mars 2009 kl 15:12
lovart
Är det Dorian som har satt på sig en Steve Ballmer dräkt och gått och uttalat sig?
av lovart, tisdag 24 mars 2009 kl 15:29
Mrks
Hehe, det är ju rätt uppenbart att folk gärna betalar $500 extra för en logotyp. Det förekommer i alla branscher. Man köper en känsla, inte bara en produkt.
av Mrks, tisdag 24 mars 2009 kl 15:33
AntonSilver
@Mrks; Helt rätt, man betalar mer för märken i alla val man gör, om de så handlar om kläder som bilar, så varför inte när det handlar om datorer? - Men frågan är OM man betalar mer... trötta tråkiga argument.
Jag tror Dorian ÄR ballmer... Aldrig några konkreta resonemang, bara höga "jag-finns-också"-Rop.
av AntonSilver, tisdag 24 mars 2009 kl 15:39
Martin Gunnarsson
Ja, Apple är ett starkt varumärke, men själv betalar jag framförallt för designen, OS X (utan installationsmeck) och en suverän byggkvalitet.
av Martin Gunnarsson, tisdag 24 mars 2009 kl 15:41
Carl Ericsson
Alla ni som anser att det är dumt att köpa en Mac då en PC med samma hårdvara kostar mindre, köper ni alltid det mest prisvärda rent innehållsmässigt när ni handlar? Eller använder ni bara den logiken när det handlar om just Apple.
av Carl Ericsson, tisdag 24 mars 2009 kl 15:42
råbärt
man finner svaret bara genom att jämföra PC med MAC-feber. Det pratas mer hårdvara än mjukvara på PC. Vice versa på MAC. och jag tycker det är just sjukligt mjuk mjukvara man får när man betalar "extra". och det är det som är det väsentliga. byter aldrig tillbaka...

(för övrigt hade Ballmer gjort succé i familjen Adams.)
av råbärt, tisdag 24 mars 2009 kl 15:49
jonte
"Vem betalar 500 spänn extra för en logotyp?"
Öm, vad är det för märke på kostymen han har på sig??...
av jonte, tisdag 24 mars 2009 kl 15:53
raevenlock
*suck* Mac fanboys..
av raevenlock, tisdag 24 mars 2009 kl 16:17
Doggy
Hur mycket kostar antivirusuppdateringarna som de stackars Windows-användarna helst bör abonnera på? Har på kul köpt en mini-pc och åter tvingats bekanta mig med Windows och McAfees ständiga krav på antivirusuppdateringar. Fy faaaaaaaaaaaan! Vilket jävla träsk! Hur står pc-folket ut?! Ska låta installera OS X i min Aspire omgående.
av Doggy, tisdag 24 mars 2009 kl 16:17
ballo
Mitt i krisen så säljer Apple bättre än någonsin. Sista kvartalet 2008 var ett av de bästa någonsin och i december såldes en miljon Macar och vissa modeller tog helt enkelt slut. Hur framtiden blir återstår att se, men Ballmer ska inte dra några förhastade slutsatser.

Det kan lika gärna bli tvärt om. I kristider så har folk en tendens att trösta sig med lagm dyr lyx, som tex choklad, champagne eller läppstift. En Rolex som för ett år sedan kostade 60kkr kostar nu ca 80 kkr. Då blir en Mac ett bra och billigt substitut och dämpar köplustan tillfälligt tills man har råd med Rolexen (eller vad det nu kan vara), för tiderna blir ju bättre förr eller senare.

Sedan så kan man ju diskutera priser hur länge man vill, men de som köper Mac gör det ju inte det enbart för loggan, utan för totalupplevelsen där varumärket iofs är en del av mervärdet. OSX och det faktum att man slipper virus är en annan. Totallösningen OS och hårdvara i ett som är skapade för varandra ett tredje argument.

Jag har själv en Mac Mini som jag köpte för tre år sedan. Då kostade den 8500 kr. I dag kostar en liknande (den nya är iofs bättre på allt) 6800 kr trots prishöjning för den svagare kronan. Men en motsvarande minipc kostar mer än det dubbla, och gjorde det redan 2006. Och då får man "virus vista" på köpet.
av ballo, tisdag 24 mars 2009 kl 16:24
creepwood
Ramlösa#2: För att M$ inte ville bli uppdelade i flera företag pga monopollagar i USA. Och om jag inte minns fel så pumpade M$ in pengar i apple på något sätt för att inte bli ensamma på marknaden.
av creepwood, tisdag 24 mars 2009 kl 16:32
MiniMannen
Jag fattar fortfarande inte hur Apple lyckats hjärntvätta så många? Hur har de lyckats med att få så många ambassadörer?
Det är ju fortfarande bara en dator?

...väntar med spänning på Windows7, då byter jag nog tillbaka till PC (som kanske inte låter som om den ska flyga iväg bara för att den öppnar upp en sida med en flashbanner).

@doggy: Virusprogram är för fegisar!
av MiniMannen, tisdag 24 mars 2009 kl 16:36
Eimer
"Den som har dåligt med pengar har bara råd att köpa det bästa"
/minns inte vem som sagt det
av Eimer, tisdag 24 mars 2009 kl 16:51
raevenlock
@Doggy
*Det finns virus till Mac med.

@Ballo
*Vista fungerar 100% utmärkt, det gäller att bara ha lite kunskap om det.

Det är EN skillnad mellan Mac och PC..
Folk som gillar att pilla med datorer(PC folk) och folk som bara vill att det ska fungera(Mac folk).(för att ta fram stereotyper)

Att Mac skulle vara bättre än en PC på något eller tvärtom är bara en myt. Det som spelar roll är vad man ska använda sin dator till.
Vill man spela datorspel? Gillar man att "pilla"? Köp en PC
Vill man ha en dator där saker har en tendens att strula lite mindre och inte intresserad av datorspel? Köp en Mac

Att jämföra en pc och en mac är som att jämför en helikopter och ett flygplan, båda flyger men på 2 helt olika sätt.

Om ni mac människor inte gillar att "pilla" med era datorer är det helt ok, men för guds skull låt oss andra slippa höra hur dåligt MS är. Vi bryr oss inte.
Jag gillar att "pilla", jag har ett genuint datorintresse, allt från mjukvara till hårdvara.
Därför är en pc ett givet köp.

Samtidigt har jag absolut inget emot mac, fantastisk design både på hårdvara och mjukvara.
Men när det redan är klart vid installation så finns det ju inget kvar att "bygga" på.

Nej, nu blev jag engagerad ändå.. *suck*
Nu ska jag gå och leka med min nya iPhone på min Vista dator... ;)
av raevenlock, tisdag 24 mars 2009 kl 16:53
Carl H. Blomqvist
Jag tycker personligen att Steve Ballmers åsikter om sin största konkurrent har föga nyhetsvärde.

Ballmer gör sitt jobb. Dock ett dåligt sådan, eftersom han säger att Microsofts tidigare kunder är dumma i huvudet bara för, som han säger det: "betalar $500 mer". Det är väl klart att det svider att tidigare kunder väljer Apple i stället för Microsoft, samt betalar mer för det samtidigt. Framförallt i dessa tider.

Men det är en marknadsekonomi vi lever i så... shit happens Ballmer. Improvise, adapt, and overcome!

Hårda ord... men det är sanning.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 24 mars 2009 kl 17:21
Stort_barn
Det är ju inte logotypen man betalar för. Jag har under långliga tider köpt produkter från Sony, de som är tillverkade i Japan. Inte för att det står Sony på produkten, utan därför att produkterna är genomtänkta, lätta att använda och håller hög kvalitet - så enkelt är det.
av Stort_barn, tisdag 24 mars 2009 kl 19:43
Alexbhv
@Eimer#16: Det var bra sagt!

Gilla att pilla eller inte spelar ingen roll. En dator ska fungera när det väl gäller.

Hur många gånger har jag inte sett folk som inte lyckas koppla en PC till en projektor i skolan? Eller få BSOD mitt i ett arbete och förlora hela texten på ett antal sidor? Eller få se sin bakgrund bli hijackad av porreklam?

Enligt min erfarenhet så händer sånt bara i PC världen.

Apropå priset är det väldigt enkelt matte. Kolla på Blocket och titta på en PC andrahandsvärde. Och kolla på en Mac andrahandsvärde. Det extra du betalar för en ny Mac får du tillbaka när du säljer den. Däremot är en PC skrot efter lika lång tids användning.
av Alexbhv, tisdag 24 mars 2009 kl 19:44
raevenlock
@Alexbhv

Åter igen... okunskap okunskap okunskap
av raevenlock, tisdag 24 mars 2009 kl 20:03
Exxec
@Doggy

www.itwire.com

(Varför har inte detta varit en nyhet här?)

Macen kommer få mer och mer virus och malware, desto mer marknadsandelar den tar.
av Exxec, tisdag 24 mars 2009 kl 20:22
MixiM
Haha snacka om hycklare! Ni minns väl alla vilken dator Ballmer använder under presentationerna?

Se länk:
av MixiM, tisdag 24 mars 2009 kl 20:46
ola
Sista kvartalet 2008 hade vi bara börjat skrapa på en lågkonjunktur som förmodligen kommer fördjupas väldigt mycket mer och vara i flera år framöver.

Att påstå att de närmsta åren inte kommer vara en utmaning för Apple är att sticka huvudet i sanden. Det kommer vara en utmaning även för Microsoft som kommer sparka flera tusen medarbetare pga finanskollapsen.

När folk måste välja mellan mat och en ny dator (oavsett märke) är valet väldigt enkelt för de flesta människor.
av ola, tisdag 24 mars 2009 kl 20:53
Klaatu
Tycker Ballmer talar sanning. Mac har alltid byggt upp sin rikedom på just sig varumärke, istället för att skapa datorer med ett bra pris, satsar det på ett allmer "hippare" framtoning. Mac blir alltmer ARMANI inom datorer. Ingen ska behöva punga ut flera tusen extra ENDAST för apples os samt något b-logotyp.
av Klaatu, tisdag 24 mars 2009 kl 21:03
Cure
@Carl H. Blomqvist#18: "Jag tycker personligen att Steve Ballmers åsikter om sin största konkurrent har föga nyhetsvärde. "

Skulle Apple vara MS största konkurrent? Haha..

Det är med "föga nyhetsvärde" hoppas jag du kommer vid nästa macfeber-artikel som handlar om ett nytt uttalande från Jobs eller att Apple släppt en ny reklamfilm.

:D
av Cure, tisdag 24 mars 2009 kl 21:06
Carl H. Blomqvist
@Cure#26: "Det är med "föga nyhetsvärde" hoppas jag du kommer vid nästa macfeber-artikel som handlar om ett nytt uttalande från Jobs eller att Apple släppt en ny reklamfilm. "

Tyvärr så kommer jag att få göra dig besviken. Det blir inget sådant. Jag jobbar inte på det sättet helt enkelt. It's not the way I roll.

"Skulle Apple vara MS största konkurrent? Haha.."

Vem är Microsofts största konkurrent enligt dig? Har du någon empirisk data att dela med dig? Du som vet bäst menar jag. *nyfiken*

När du trollat fram detta ur ditt arsle, så kan du även förklara varför Steve Ballmer i huvud taget lägger ner tid på att kritisera Apple? Har inte Ballmer viktigare saker att göra? som... vad vet ja... få sina aktieägare att bli glada med lite vinst nästa kvartal. lulz!

Men vad vet jag om det...

Det här börjar bli riktigt intressant och skojsigt.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 24 mars 2009 kl 22:05
wehooo
Att ni orkar dra den här disskusionen ett vart till.

Dock ganska kul avslut på orginalartikeln på Techflash.com.

"You're talking to a guy, though, whose dad worked for Ford, and once Ford sold Land Rover and Jaguar, we're selling the cars to get Fords, so you may have a weird outlier in me."

Ska man gnälla på dyra varumärken kanske man inte själv ska köra Land Rover och Jaguar.
av wehooo, tisdag 24 mars 2009 kl 22:25
Alexbhv
@raevenlock#21:

Okunskap? Eller erfarenhet?

Du kan tycka vad du vill. Men det är min erfarenhet.

Vi kan diskutera hela dagen om huruvida det finns virus för Mac eller hur en Mac presterar bättre eller sämre än en PC. Men det bryr jag mig inte om överhuvudtaget. Sanningen är att jag litar på en Mac när det gäller och det kan jag tyvärr inte göra med en PC.

Jag är inte här för att snacka ont om PC. Det är bara det att jag har blivit trött på fixa folks PC-datorer på grund av det ena och det andra. Många gånger har det även varit hårdvarufel vilket inte är MSs fel. Men återigen, köper du en PC utan kunskap om vad man exakt köper så är det väldigt lätt att man köper skräp (hårdvara). Det vill säga, man måste vara expert för att göra ett bra köp när det gäller PC-datorer.

När man köper en Mac spelar inte detta någon roll för att Apples hårdvara är oftast av mycket bra kvalitet. Det leder till att det nästan alltid är ett säkert köp även för folk som inte kan någonting alls om datorer. Dessutom fungerar systemet utan behov av extra drivrutiner osv... Det bara fungerar...

Tycker du att man ska behöva vara "datanörd" för att surfa på nätet och skriva ett par mail om dagen?
av Alexbhv, tisdag 24 mars 2009 kl 22:51
Apstefan
Bara den bilden... han är för skön Ballmer :)

Angående den andra diskussionen... låt folk köpa vilka datorer de vill och håll tyst.
av Apstefan, tisdag 24 mars 2009 kl 23:01
Alexbhv
@Fiskförvaltningen#30:

Jag håller med!

Ge oss Mac OS X, ge oss Windows 7, Ge oss Linux, ge oss Solaris OS, ge oss nya OS, ge oss Google OS, osv...

Marknaden är för stor för att det ska vara monopol!

Kolla mobilmarknaden. Där finns det valfrihet! Många OS och konkurrensen mellan de är mycket större!
av Alexbhv, tisdag 24 mars 2009 kl 23:28
Carl H. Blomqvist
Måste säga att jag får ändra min åsikt om Ballmar. Han tycks vara helt frisk... se filmen.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 24 mars 2009 kl 23:34
Carl H. Blomqvist
@Alexbhv#31: Jag kör Open Solaris på en av mina burkar hemma. Mycket trevlig.
av Carl H. Blomqvist, tisdag 24 mars 2009 kl 23:38
Carl H. Blomqvist
Ingen som vill diskutera varför Ballmer tar upp Apples produkter och varför göra han det just nu? Svaret är enkelt.

Annars så kan vi diskutera varför Apples produkter är förbjudna i Bill Gates hem?
av Carl H. Blomqvist, tisdag 24 mars 2009 kl 23:49
Cure
@Carl H. Blomqvist#27:

Haha. Nu är han igång. Carl H. Blomqvist. Vår typiske Mac-användare. Ute och trollar som vanligt här på PC-feber och försöker förstöra den fina stämningen :(

Om vi räknar konkurrens, i endast bemärkelsen "datorer där Microsoft inte får ekonomisk ersättning för OSet", så är piratkopior av Windows fortfarande långt det vanligaste operativsystemet.

Om Microsoft halverar antalet piratkopior av Windows så skulle det fortfarande innebära mer dubbelt så mycket inkomst än att låta bränna upp Apple. Alltså. Piratkopior av den egna programvaran är ett större hot ur konkurrenssynpunkt än Apple.

Efter piratkopior av Windows är Linux och Unix-system på nästa plats, när det gäller ekonomisk förlust på grund av OS-marknaden. Speciellt på grund av den viktiga och inkomstbringande servermarknaden.

Räknar vi inte bara inom OS, så är Google den absolut viktigaste konkurrenten. Speciellt nu när vi flyttar oss mot molnet och mer intäkter genereras genom annonser. På en total lista, där man tar hänsyn till samtliga tjänster och system, så tror jag inte ens Apple kvalar in i topp 10 som hot.

Mac OS X stjäl faktiskt en försvinnande liten del av Microsoft's inkomster. Du kanske har helt missat att Microsoft ägde delar av Apple. Microsoft är också företaget som räddade Apple helt från konkurs under 90-talet.

Microsoft är inte intresserade av att krossa Apple. Du vet. Microsoft utvecklar en hel del programvara för Apple, vilket ingick i dealen när Apple låg vid ruinens brant. T.ex. utvecklar dom det mest använda office-paketet på OS X.

Så nej. Jag tror inte Microsoft ser inte Apple som speciellt farlig konkurrens just nu.

I övrigt är jag inte säker på vad du menar med att du vill ha empirisk data. När man snackar om empiri så brukar man ju syfta på slutledningar genom egna upplevelser.
av Cure, onsdag 25 mars 2009 kl 00:07
Cure
@Carl H. Blomqvist#32: Eftersom du precis lyckades hitta Steve Ballmer-klippet, så har du antagligen missat denna också. Håll till godo.

(O_o) ,b
av Cure, onsdag 25 mars 2009 kl 00:17
Cure
@Carl H. Blomqvist#27:

"Har inte Ballmer viktigare saker att göra? som... vad vet ja... få sina aktieägare att bli glada med lite vinst nästa kvartal. lulz! "

...

Roger, grattis till nya skribenten!
av Cure, onsdag 25 mars 2009 kl 00:29
ReQuaker
Seriöst?..
av ReQuaker, onsdag 25 mars 2009 kl 00:49
tako
@Klaatu#24:
Fast det är åas inte DU som avgör vad JAG vill betala för. Det kan omöjligt vara ditt problem. Eller hur?
av tako, onsdag 25 mars 2009 kl 02:30
tako
@Cure#34:
Satan, vilken svada...
Tyvärr så är alla dina påståenden rätt ointressanta utan minsta hänvisning till källor. Vad får du alla uppgifter ifrån? Visa mig länkar!

OT: På bilden är väl Ballmer på väg att göra ett sånt där hjärta med händerna, eller? /OT
.
.
.
av tako, onsdag 25 mars 2009 kl 02:40
www.workidoo.com
@råbärt#9: Jag är en stålt användare av en PC och tycker inte att hårdvaran är något jätteroligt bara för att jag använder en PC. Jag tycker att en PC passar mig mycket bättre, då jag jobbar som en utvecklare än en MAC.

Sen att grabbarna här på feber tycker att han en massa hårdvaro artiklar (de tror på pc redaktionen att allt kretsar runt hårdvara så som du) är en sak.

P.S. Sluta med att jämföra PC med MAC, PC kommer alltid att var en PC, dvs. en riktigt dator och MAC kommer alltid att vara en lite leksaks dator. :D
av www.workidoo.com, onsdag 25 mars 2009 kl 06:10
raevenlock
@Alexbhv #28

Du har precis bevisat min tes :p

Köper man en pc och bygger ihop själv bör man veta vad man köper, annars kommer det garanterat bli problem. Vet man inte det, kan man köpa en billig Dell eller HP osv osv...

Men jag håller med dig..
Jag är också jäklit trött på att fixa folks pc datorer som strular hela tiden, men till 98% är det till folk som inte har någon direkt kunskap om pc.
Jag brukar rekomendera folk jag vet inte orkar hålla på att fixa och dona att köpa en mac istället.

Tycker du att man ska behöva köpa en snygg mac för ca: 10.000kr för att få en halvbra mac för att surfa
på nätet och skriva ett par mail om dagen?

Och för övrigt pratar jag inte ont om mac heller så det så, jag tycker bara att priserna är lite för höga för vad som levereras.

Tack o hej leverpastej
av raevenlock, onsdag 25 mars 2009 kl 06:50
Carl H. Blomqvist
@Cure#34: Ditt övriga svammel har jag inga kommentarer om.

"I övrigt är jag inte säker på vad du menar med att du vill ha empirisk data. När man snackar om empiri så brukar man ju syfta på slutledningar genom egna upplevelser."

Empiri handlar om att man gör en studie i verkligheten.
av Carl H. Blomqvist, onsdag 25 mars 2009 kl 08:25
Joonas
Haha! Brukar inte använda ordet "ägd", men det är nog vad Calle blev av Cure..
av Joonas, onsdag 25 mars 2009 kl 09:22
Eastwood
@jonte#10: 5000 spänn inte 500...
av Eastwood, onsdag 25 mars 2009 kl 09:44
Von
Apple = hårdvarukunder. Microsoft = mjukvarukunder.
De som menar annat bör läsa vidare.

Vissa ovan verkar tro att Microsoft tillverkar datorer. Snacka om bristande insikt. Inget konstigt att Ballmer kör sitt Windows på en Mac.

Apple gör den coolaste hårdvaran i världen, av de stora har endast Sony något att komma med som kan utmana enligt mig.

Så Apples kunder är i regel primärt intresserade av hårdvaran. Och Microsoft följare är kanske intresserade av hårdvara i sig, men inte Microsofts. Som Microsoftkund är man ute efter mjukvaran.

Microsoft kunder tar strulet med drivrutiner och virushot bara de får sin mjukvara. Ett OS som går att göra allt förbaskat med och obegränsat med applikationer.

Apples kunder tar de höga priserna och begränsade utbudet av applikationer bara de får sin coola hårdvara.
av Von, onsdag 25 mars 2009 kl 10:37
Carl H. Blomqvist
@Joonas#43: Ja, det är din högst subjektiva åsikt ;)
av Carl H. Blomqvist, onsdag 25 mars 2009 kl 12:09
Cure
@Carl H. Blomqvist#42: "Empiri handlar om att man gör en studie i verkligheten."

Du menar att vanliga undersökningar brukar göras i fantasin?

Empiri är studier och analyser som bygger på iakttagelser av reella händelser.

Du kan inte använda "empiri" som en ordförstärkare. Till det har vi svordomar.
av Cure, onsdag 25 mars 2009 kl 12:16
julia45
Man suckar lite över det griniga tonfallet en del har i den här evighetsdiskussionen. Många diskuterar som om det på allvar vore viktigt att övertyga världen om att den egna preferensen av *infoga valfri plattform* objektivt sett är ett bättre val.
Jag tror att det är naivt att tro att en inbiten, *infoga valfri plattform*-användare kommer att övertygas av aldrig så bra argument från det som uppfattas av som motståndarsidan. Människor med en stark uppfattning i en fråga tenderar imho lyssna på argument och ta in faktareferenser som stärker den egna ståndpunkten.

Lycka till i missionerandet!
av julia45, onsdag 25 mars 2009 kl 12:56
Carl H. Blomqvist
"Empiri är studier och analyser som bygger på iakttagelser av reella händelser."

Det var just det jag skrev.

Jag har sagt vad jag vill säga redan i kommentar #17. Jag har alldeles för ont i halsen för att orka tycka något mer om det här...
av Carl H. Blomqvist, onsdag 25 mars 2009 kl 13:10
ReQuaker
Ja, som vanligt kommer man ingen vart med detta. Trodde alla hade lärt sig sen tidigare "diskussioner" kring Mac/Apple/OS X & PC/M$/WIN osv. här på feber.

Don't feed 'em trollz

ect ect.
av ReQuaker, onsdag 25 mars 2009 kl 13:30
Xclusiv8
fc23.deviantart.com
av Xclusiv8, onsdag 25 mars 2009 kl 13:35
tva
En dator från Apple är inte $500 dyrare, det bara känns så...

(F:ö så minns vi Ballmers uttalanden om iPod och iPhone (m.m.) och ska man utgå ifrån dom så kommer Apple och Mac att gå en lysande framtid till mötes närmaste året.)
av tva, onsdag 25 mars 2009 kl 14:07
twi
@Alexbhv#28:

"Dessutom fungerar systemet utan behov av extra drivrutiner osv... Det bara fungerar..."

Kära hjärtanes. Du tror inte att det "bara fungerar" för att det är ENBART Apples egna hårdvara som sitter i burkarna? Tror du Microsoft hade misslyckats med att göra ett stabilt och simpelt OS utan "drivrutinstjaffs" om det bara fanns en sorts hårdvara? Microsoft lyckas göra ett stabilt operativsystem TROTS komponenter från ett otal företag runtom i världen som alla vill ändra på saker och testa nya saker och dessutom skriver sina egna drivrutiner, knappast MS som kan lastas för eventuella problem alltså. Detta till trots har jag inte fått bluescreen sedan Win98, om man inte räknar med när min disk fysiskt dog.

Hur som helst, du betalar för monopolet som Apple har på sin hårdvara. När något går sönder måste du köpa nytt från Apple, oftast till helt absurda priser jämfört med motsvarande komponent för en PC. Mac-ram, fniss. Dessutom tycker Apple att det kan vara kul att börja pressa sina egna poänglösa standarder för att få er att betala överpris för ännu fler grejer. En jävla minidvi-kabel för 279 spänn, humor.

Att försvara Mac med att det "bara funkar" är hjärndött. Det kommer till ett högt pris, om du frågar mig.
av twi, onsdag 25 mars 2009 kl 20:34
tva
@twi#53: Man önskar så att du hade begripit något om det här med EFI och EBC kontra BIOS och "drivrutiner för w32" så hade man sluppit läsa så mycket skitsnack upprapat på ett så äckligt raljerande sätt.
Men man får trösta sig med att den som går på den stora dyra minan i långa loppet är sådana som du...
(...tyvärr mest på grund av eran egen brist på kunskap, men ni vill ju ha det så, så...)
av tva, onsdag 25 mars 2009 kl 21:17
twi
@tva#54:

Du får gärna förklara var min logik brister så jag kan bättra mig.
av twi, onsdag 25 mars 2009 kl 21:29
tva
@twi#55: Har ju redan i föregående inlägg nämnt så du har nattlektyr nog.
Sen var det inte 'logik' utan 'kunskap' vilket är två helt olika saker.
(Slutsatserna du drar är väl inte helt tokiga - dvs. logiken hankar sig fram hjälpligt - men premisserna är ju helfnöskiga så slutsatserna är inte piss värda - sådan är logiken.)
av tva, onsdag 25 mars 2009 kl 22:02
skalman
Skulle du köpa en beg. bil av denna man?
av skalman, torsdag 26 mars 2009 kl 08:09
Threepwood
@twi#53: Mac-RAM? Jag har tredjepartsminne i min.
av Threepwood, torsdag 26 mars 2009 kl 11:23
Desmo
Apropå konkurrens.

Windows Server
SQL Server
Analysis/Reporting Services
PerformancePoint Server
Sharepoint
.NET Framework
ASP.NET, Silverlight
Team Foundation Server
etc etc

Vem konkurrerar MS med på de områdena? Men det är klart, om det inte handlar om form och färg så finns det kanske inte i fablern..jag menar febers, värld.
av Desmo, torsdag 26 mars 2009 kl 15:29
tva
@Desmo#59: Vet du inte det? Fast MS marknadsandelar bara ligger mellan ~12 och ~60% så man borde känna till konkurrenten bättre. Ja, ja. Vad kan man kräva av en som har mer än fullt upp med att lära sig namnet på MS senaste buzz...
av tva, torsdag 26 mars 2009 kl 15:50
Ramlösa
"Alexbhv" vet inte om du är en noob eller totalt hjärntvättad men datorer är så när man kan komma en färskvara. En dator är ingen bil som beroende på byggkvalitet etc behåller sitt värde. Priset på en beg dator ska sättas efter värdet på komponenterna och en dator som är äldre än 3år ska inte ha något direkt värde. Sen att hjärntvättade Apple idioter köper begagnade datorer till överpriser får ju stå för dem. Men normala människor med något förnuft ställer priset i relation till prestandan.

Har inget problem att folk betalar någon extra krona för apple logan, men att köpa utdaterad hårdvara för överpris på blocket är korkat.
av Ramlösa, torsdag 26 mars 2009 kl 19:26
tva
@Ramlösa#61: Jisses :-) Det är knappt man vågar tala om att man har en mac från 1900-talet som funkar utmärkt som web- fil- och iTunesserver än i denna dag. En sak att den inte är något att sälja men att påstå att den skulle vara värdelös är otroligt korkat av dig. Det är så man skulle vilja kalla dig ***** när du har en så ***** attityd, och dessutom inte har vett att ge uttryck för den i lite mildare former...
av tva, torsdag 26 mars 2009 kl 20:44
Ramlösa
"tva" har själv en Machintosh Classic men som dator är den inte värd många kronor. Möjligt att den har ett antikvärde, men att lägga pengar på en Classic för användning är knappast en vettig investering.
Är folk insnöade på MAC och har inte pengarna att köpa en, så kör fullhack istället.
Går att bygga en dator med vettig prestanda för under 3k idag.
av Ramlösa, torsdag 26 mars 2009 kl 21:42
tva
@Ramlösa#63: Kul att se att du har så otroligt svårt att tillgodogöra dig något som man kan skriva i två korta meningar.
Har man inte rådså måste man vara fattig. Ett vanligt Realtek-kort kostar ju under hundringen och då får man ju med ett MAC på köpet som rimligen börjar på 00E04C...
av tva, torsdag 26 mars 2009 kl 22:00
Tiny
Kan inte Ms kosta på sig en stylist till Ballmer snart?
av Tiny, lördag 28 mars 2009 kl 00:35
Kommentera artikeln







Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
59.8°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
FBI ska sälja sina bitcoins
Lagens långa arm cashar in 
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
63.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Norge stängt ner FM-nätet
Första landet i världen som gör det 
20.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
63.7°
+
Roger Åberg
0
Tysta autospelande video med Google Chrome
Ny funktion i senaste betaversionen 
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
George Clooney gör tv-serie om Watergate
Kommer att visas på Netflix 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi använder allt mer sömnmedel
Har vi svårare för att somna nu för tiden? 
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spoiler!
Disney släpper minispelet Porg Invasion
Star Wars-spel på Facebook 
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
61.6°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
57.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
-3.3°
+
Bobby Green
0
Alphabet bygger laserinternet i Indien
Varför lägga kablar när man kan skjuta laserstrålar 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.5°
+
Roger Åberg
0