Intel ska släppa moderkort från 7-serien i helgen

PC / Övrigt

Lanseringen av Ivy Bridge ska inte ske förrän i slutet på månaden men Intel har själva beslutat sig för att släppa vissa nya moderkort baserade på Z77-chipsetet redan under påskhelgen.

DigiTimes skriver att Intel bland annat ska lansera moderkorten Extreme Series DZ77GA-70K, Media Series DZ77BH-55K och Media Series DH77KC, alla på söndagen den 8:e april.

8:e april är också den dagen då chipseten Z77, H77, Z79 och B75 ska lanseras officiellt och det förväntas även att flera andra moderkortstillverkare ska lansera modekort baserade på de nya chipseten.

Förutom stöd för de kommande Ivy Bridge-processorerna så kommer 7-seriens chipset med en del nya CPU-funktioner, stöd för USB 3.0 och förbättrad display output på vissa modeller. Det sägs också att vissa moderkortstillverkare kommer bygga in Thunderbolt i högpresterande varianter.

Ytterligare två chipsets till i 7-serien kommer att släppas men det sker inte förrän den 13:e maj och det rör sig då om Q77 och Q75

www.digitimes.com +

Guild Wars 2 får förstapersonsvy

Spel / PC

Snart kan du se Guild Wars 2 ur ett nytt perspektiv. NCSoft meddelar nämligen att de kommer att addera en förstapersonsvy till spelet som kommer att vara tillgänglig i alla lägen. De kommer också att ändra inställningarna för "field of view" så att det kan regleras både horisontellt och vertikalt.

Förändringen kommer att introduceras i en uppdatering den 10 mars.

  tack Adis Yey gw2sverige.se +

Så är Volvo XC90 att köra

Bil / Volvo

Redan när Volvo presenterade XC90 på Artipelag utanför Stockholm i höstas märkte man tydligt på alla Volvomedarbetare att man var stolta, riktigt stolta. Man riktigt kände att de hade en bra produkt och att de var något på spåret. Men hur bra är hoppet från Hisingen, egentligen? Jag åkte till Barcelona för att ta reda på detta och jag blev rätt så lycklig faktiskt.

För hur mycket man än vill vara neutral så är jag svensk och jag vill att Volvo ska lyckas lite mer än andra biltillverkare. Volvo har inte varit kända för att göra speciellt roliga bilar, speciellt XC90 har väl inte satt användarnas sinnen i skrattläge direkt, så det var med rimliga förhoppningar jag åkte ner för att köra nya XC90.


Läs mer...

Vi har tittat på tekniken i Volvo XC90

Bil / Volvo

Vi människor är bra på att anpassa oss men ännu bättre på att vänja oss vid att ha det bra. Har vi kört senaste iPad Air 2 så är vi vana vid hur den beter sig och när man hoppar tillbaka till något som är sämre märker man av det direkt.

Detta är ett problem för bilbranschen som har rätt så långa utvecklingstider på sina produkter och framförallt långa perioder av testning. Teknik som man trycker in i bilarna ska inte bara vara buggfri utan klara extrem kyla och extrem värme och detta måste testas med tekniken på plats i bilarna. En normal sådan produktcykel är fyra år och om vi tänker på att första iPaden kom för fem år sedan inser man hur långt detta är.

Jag var därför beredd på att Volvos lösning med den stora iPad-liknande skärmen i mitten skulle vara bra på pappret men inte alls av samma kvalitet som jag har vant mig med från de absolut senaste telefonerna och plattorna. Jag tycker dock att Volvo har lyckats bra med tekniken i nya XC90, visst hade jag velat haft ännu högre upplösning på mittenskärmen men Volvos tänk och lösning är så bra att jag förlåter det.


Läs mer...

Är XC90 verkligen snygg?

Bil / Volvo

Volvo gjorde något riktigt farligt när de visade upp Volvo Concept XC eftersom det man då visade var en tvådörrars coupéliknande herrgårdsvagn med helt orimliga proportioner. Förra XC90 och även den nya är en praktisk historia som i princip är en låda som har sminkats, och när den produktionsklara versionen först visades upp blev jag rejält besviken. Framförallt tyckte jag att det var tråkigt att rumpan på bilen var så lik förra generationens XC90 och inte alls såg ut som på konceptet.


Läs mer...

Det är insidan som räknas

Bil / Volvo

Utsidan av Volvo XC90 kan man ha sina åsikter om men insidan tror jag att de allra flesta kommer att tycka om. Volvo har inte bara lyckats skapa en inredning som är harmonisk och skön att vara i utan man har lyckats med konststycket att göra ett antal olika känslor och stilar med samma bas helt beroende på vilka material man använder. Inte något helt unikt i och för sig men det ger en slutprodukt som är riktigt bra och som är premium på riktigt, inte bara en önskan om premium.

Det finns en del olika varianter att välja mellan, själv gillar jag det ljusa lädret i kombination med trä men inredningen fungerar också i R-design med helsvart och sportstolar. Nu har alla bilar jag suttit i varit lyxutrustade så alla sålda bilar kommer inte att vara så toksexiga, men det är väldigt skönt att se att Volvo faktiskt kan.

Den oro som jag kände när jag såg de första handbyggda bilarna som visades upp är som bortblåst, då var till exempel baksidorna av framstolarna av ett riktigt trist plastmaterial men det är justerat. En riktig premiumbil har inte bara snygga och dyra detaljer på vissa delar av inredningen utan hoppar du in i en Porsche är det kvalitet och omtanke från golv till tak. Här har Volvo lyckats och man har verkligen inget att skämmas för, även om just Porsche kanske ligger ett steg över fortfarande.

Det som är roligt att allt är nytt, det finns inte en enda detalj som är gammal skåpmat, och det märks. Det jag kan klaga på är att glasknoppen till växelspak från Orrefors (som lyser snyggt i mörkret) och framförallt pianolacksdetaljer på ratten nog kan kännas rätt passé om några år.

Överlag alltså gott betyg från min sida, vad tycker du?

Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen