RC-plan som flyger i 727 km/h
Hej! Hej då! Hej! Hej då! 
48.9°
+
Roger Åberg
0
Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige 
48.1°
+
Roger Åberg
0
En lite vuxnare chokladkalender
Från Chokladfabriken 
95kg
+
Roger Åberg

Bra kundhantering

Nytt operativsystem? Då ryker garantin

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

En engelsk kille har fått problem med sin 5 månader gamla laptop där gångjärnen till skärmen börjat trilskas, varpå han nyligen gick till butiken där han köpte den. Han vägrades dock reparation eftersom han hade installerat Gentoo Linux i stället för det förinstallerade Vista, vilket då enligt butiken medförde att hans garanti inte längre gällde.

Visst låter det helt logiskt?

RSS 14 kommentarer till artikeln
Gork
Men jag har en viss forstaelse for foretaget ifraga. Istallet for att halla pa och avgora om felet beror pa en massa buggig homebrew maste de dra alla over en kam. Precis som vilket annat supportforetag som kan valja att supportera ett operativsystem eller inte..
av Gork, torsdag 13 september 2007 kl 10:17
Mingusen
Men vänta här nu Gork. Om felet är hårdvarumässigt. Typ om en fläkt skär sig eller som i det här fallet att ett gångjärn inte fungerar. Så kan man ju inte logiskt sett argumentera sådär. Om det är ett mjukvarufel, visst, men inte när det gäller rent fysiska delar av datorn!
av Mingusen, torsdag 13 september 2007 kl 10:31
Pontus
Well. en dåligt konfigurerad linuxkärna kan vara asdålig på strömbesparing och kan lätt köra fläktarna på max i en laptop.

Om en fläkt då skär ihop, är det mjukvaran eller hårdvaran det är fel på?

I det här fallet är det solklart. Fixa killens laptop!
av Pontus, torsdag 13 september 2007 kl 10:41
Gork
Mingusen: Men foretagen argumenterar sa principiellt eftersom de inte har tid eller resurser att sitta och avgora i varje individuellt fall om felet beror pa hardvara eller mjukvara. Bedomning i just detta fall kan tyckas solklar men de maste av princip anda vagra service eftersom man annars kan bli nedtygda i diskutioner med anvandare som argumenterar for att just DERAS mjukvarukonf inte ledde till problemet i mindre solklara fall.
av Gork, torsdag 13 september 2007 kl 11:08
Netzach
Gork: Jo, det är sett vanlig fall av "När alla behandlas lika så behandlas ingen som den förtjänar".
av Netzach, torsdag 13 september 2007 kl 11:20
stennajameson
I min värld måste detta innebära att du som kund inte ska installera någonting som inte microsoft är bakom för då ryker garantin.

Tipset är att skita i att handla i affären i fortsättningen.
av stennajameson, torsdag 13 september 2007 kl 11:23
euC
Alla vet att just disten Gentoo ger dåliga gångjärn.
av euC, torsdag 13 september 2007 kl 11:35
Caesar_Harrington
Jag hade disten Death Metal till min Dean Markley en gång i tiden.
av Caesar_Harrington, torsdag 13 september 2007 kl 11:54
borkbork
Det är ju den där djävla sjöfågeln som har ruckat sönder gångjärnen.
av borkbork, torsdag 13 september 2007 kl 12:25
doktorn
Är inte det här lite väl hårt? Finns visst skadlig kod till Windows har jag hört. Kan inte den mickla med Windowskärnan och köra fläktar på max också så de går sönder i så fall? Ska det vara som Gork säger, att man hårddrar för att slippa studera mjukvara resp hårdvara som orsakat problemet bör alla program utöver medföljande som installeras bryta mot garantin? Även de som uppkommit på grund av skadlig kod från en Active X komponent på en hemsida. Alltså. För att inte bryta garantin: Använd inte datorn till det den är ämnad till. Öppna inte ens kartongen.
av doktorn, torsdag 13 september 2007 kl 13:00
Gork
Hur man an vrider och vander pa det sa ar det foretagen som bestammer vilkoren for hur garantin ska utformas. Dessa finns ju alltid tillgangliga innan man koper datorn och genom att utfora kopet accepterar man dessa vilkor. Om man inte gillar det sa kan man valja en annan butik, men det ar ratt korkat att klaga i efterhand nar man sjalv inte orkat satta sig in i butikens policy gallande garanti.
av Gork, torsdag 13 september 2007 kl 14:03
acrylamid
Det är självklart att man kan sitta och bedöma från fall till fall. Det sker hela tiden, varenda gång du ringer in till kundcenter så sitter 20-åriga gossar och flickor och gör en individuell bedömning.
av acrylamid, torsdag 13 september 2007 kl 15:56
Gork
Men det här företaget gör det INTE och det står tydligt i deras garantidokument. Fler och fler företag skaffar liknande policys för att undvika kostsam felsökning. Jämför även med bilindustrin.
av Gork, torsdag 13 september 2007 kl 18:43
p2d
Skönt att Gork äntligen fick ordning på sin teckenuppsättning =D.. Även om min fläkt går sönder pga av dålig strömsparning kan man ändå tycka att fläkten ska hålla några år, trots att den snurrar dygnet runt.. Det är ju lika lätt i så fall att få ett virus i Windows som använder din dator i ett kluster och din processor går 100% hela tiden, då går ju ocså fläkten ständigt.. Och Agda 65 som bara surfar lite märker inte att hennes prolle är kapad... Går det inte heller på garantin då?
av p2d, fredag 14 september 2007 kl 12:29
Kommentera artikeln