m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterat Kolla in historiskt SpaceX-lyft
Tänt vare här! 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook lanserar snooze-funktion
Tysta dina vänner i en månad 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
86kg
+
Bobby Green

Computex Nvidia släpper API för virtuell verklighet

Mer verktyg för utvecklarna

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

För att få utvecklare att satsa mer på virtuell verklighet har nu Nvidia släppt något de kallar för VR Direct. Enkelt beskrivet är det en samling med APIs och funktioner för både hårdvara och mjukvara som ska kunna användas i utvecklingen av virtuell verklighet. Tanken är att det ska finnas utvecklingsmöjligheter för så väl de som jobbar med appar och spel som de som jobbar med VR-glasögon och att det hela släpps som ett utvecklings-kit som fått samlingsnamnet GameWorks VR.

En av de stora nyheterna här är satsningen på multi-resolution shading (MRS) som ska förbättra renderingen av VR-bilder på så sätt att det inte behövs lika mycket processorkraft. Det här ska i sin tur resultera i spel och VR-enheter med bättre prestanda. Nedan kan ni se mer i detalj vad VR Direct är för något.

De utvecklare som är peppade på att testa GameWorks VR kan nu anmäla sitt intresse och stora företag som Oculus, Valve, Epic Games, HTC och CCP Games ska redan ha fått tillgång till det hela.

Visa
Det här är VR Direct / GameWorks VR
•NVIDIA Multi-Res Shading (MRS): An innovative new rendering technique for VR. With NVIDIA MRS, each part of an image is rendered at a resolution that better matches the pixel density of the final displayed VR image. This technology uses the multi-projection architecture of the GeForce GTX 980 Ti GPU to render multiple viewports in a single pass. The result: substantial performance improvements for VR games.

•VR SLI: Provides increased performance for VR apps. Multiple GPUs can be assigned a specific eye to dramatically accelerate stereo rendering. With the GPU affinity application programming interface, VR SLI allows scaling for PCs with two or more GPUs.

•Context Priority:Enables control over GPU scheduling to support advanced VR features such as asynchronous time warp. This cuts latency and quickly adjusts images as gamers move their heads, without the need to re-render a new frame.

•Direct Mode: Delivers plug-and-play compatibility for VR headsets. With Direct Mode, the NVIDIA graphics driver recognizes the headset as a VR display rather than a standard desktop monitor, providing a more seamless user experience.

• Front Buffer Rendering: Lets the GPU to render directly to the front buffer to reduce latency.
Uppdaterat Kolla in historiskt SpaceX-lyft
Tänt vare här! 
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook lanserar snooze-funktion
Tysta dina vänner i en månad 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler badhus inför mobilförbud
Skärmfritt i Uddevalla 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simon Stålenhags bok Passagen blir film
Svensk scifi-konstnär åker till Hollywood 
60.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
18-åring döms för överbelastningsattacker
DDoS:ade Nordea och Swedbank 2015 
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Square Enix-chef vill inte ha mikrotransaktioner i konsolspel
Mikrotransaktioner passar bättre i mobilspel 
50.9°
+
André Stray
0
Formationsflygning med över tusen drönare
Precision i Kina 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Samsungs Bixby-högtalare ryktas släppas tidigt nästa år
Någon gång under första halvåret 
34.2°
+
André Stray
0
Grid girls kan vara på väg bort från Formel 1
Utdaterat koncept 
49.5°
+
Bobby Green
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
32.2°
+
Roger Åberg
0