Professor om kravbreven som skickats ut till fildelare
"Betala inte. Du behöver inte ens svara på det" 
57.7°
+
Frode Wikesjö
0
Nu funkar Apple Pay i Sverige!
Än så länge bara med kort från Nordea och ST1 
48.4°
+
Roger Åberg
0
Elektroniktillverkare som alfabetet
Kul grej! 
82kg
+
Bobby Green

Computex Nvidia släpper API för virtuell verklighet

Mer verktyg för utvecklarna

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

För att få utvecklare att satsa mer på virtuell verklighet har nu Nvidia släppt något de kallar för VR Direct. Enkelt beskrivet är det en samling med APIs och funktioner för både hårdvara och mjukvara som ska kunna användas i utvecklingen av virtuell verklighet. Tanken är att det ska finnas utvecklingsmöjligheter för så väl de som jobbar med appar och spel som de som jobbar med VR-glasögon och att det hela släpps som ett utvecklings-kit som fått samlingsnamnet GameWorks VR.

En av de stora nyheterna här är satsningen på multi-resolution shading (MRS) som ska förbättra renderingen av VR-bilder på så sätt att det inte behövs lika mycket processorkraft. Det här ska i sin tur resultera i spel och VR-enheter med bättre prestanda. Nedan kan ni se mer i detalj vad VR Direct är för något.

De utvecklare som är peppade på att testa GameWorks VR kan nu anmäla sitt intresse och stora företag som Oculus, Valve, Epic Games, HTC och CCP Games ska redan ha fått tillgång till det hela.

Visa
Det här är VR Direct / GameWorks VR
•NVIDIA Multi-Res Shading (MRS): An innovative new rendering technique for VR. With NVIDIA MRS, each part of an image is rendered at a resolution that better matches the pixel density of the final displayed VR image. This technology uses the multi-projection architecture of the GeForce GTX 980 Ti GPU to render multiple viewports in a single pass. The result: substantial performance improvements for VR games.

•VR SLI: Provides increased performance for VR apps. Multiple GPUs can be assigned a specific eye to dramatically accelerate stereo rendering. With the GPU affinity application programming interface, VR SLI allows scaling for PCs with two or more GPUs.

•Context Priority:Enables control over GPU scheduling to support advanced VR features such as asynchronous time warp. This cuts latency and quickly adjusts images as gamers move their heads, without the need to re-render a new frame.

•Direct Mode: Delivers plug-and-play compatibility for VR headsets. With Direct Mode, the NVIDIA graphics driver recognizes the headset as a VR display rather than a standard desktop monitor, providing a more seamless user experience.

• Front Buffer Rendering: Lets the GPU to render directly to the front buffer to reduce latency.
Professor om kravbreven som skickats ut till fildelare
"Betala inte. Du behöver inte ens svara på det" 
57.7°
+
Frode Wikesjö
0
Skånetrafiken drabbades av en överbelastningsattack
Det gick inte att köpa biljetter i morse 
34.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nu funkar Apple Pay i Sverige!
Än så länge bara med kort från Nordea och ST1 
48.4°
+
Roger Åberg
0
Sköldzonen blir dödligare i Battlegrounds
PlayerUnknown's Battlegrounds då 
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
Kina och Frankrike ska övervaka klimatförändringar
Ny satellit ska hålla koll på havet och stormar 
45.9°
+
Emmy Zettergren
0
Lampa börjar åska när politiker twittrar
Helt briljant! 
43.1°
+
Emmy Zettergren
0
Nytt världsrekord (igen) i Super Mario Bros.
Nu vann Darbian över fisken 
44.7°
+
Emmy Zettergren
0
Uppdaterad Snart Nu kan man spela Xbox-spel på Xbox One
Dessa 13 spel i alla fall 
44.3°
+
Frode Wikesjö
0
Project Loon flyger nu över Puerto Rico
Förser ön med LTE 
48.6°
+
Frode Wikesjö
0
Vilken kopp blir fylld först?
Här kommer lite måndagsknepigheter 
18.5°
+
Wille Wilhelmsson
0