Nytt matchmakingsystem uppmuntrar till köp i spel
Activision har fått patentet godkänt 
17.4°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft återupplivar IntelliMouse
Party like it's 2000! 
45.1°
+
André Stray
0
Det här betyder alla IKEA-namnen
Imponerande lista 
86kg
+
Roger Åberg

Iran får AMD att svettas

Har byggt superdator med insmugglade processorer

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

Eftersom Iran inte är särskilt populärt hos USA (och vice-versa) är man rätt begränsade i vad landet får importera. IT-utrustning är bland annat ett stort no-no. Tydligen har iranska forskare ändå lyckats snickra ihop en superdator som innehåller 216 Opteron-processorer från AMD, vilket knappast uppskattas av USA. Runt 860 gigaflops ska den kunna prestera.

AMD hävdar bestämt att man inte sålt processorer till Iran, eller låtit några av sina partners göra det. Tur att den bara ska användas till att göra väderberäkningar.

RSS 30 kommentarer till artikeln
Dimme
Huh? Finns det någon lag i USA som säger att IT-företag inte får sälja produkter till Iran? Hur ska man annars få ihop en dator om varken Intel eller AMD eller nåt annat företag får sälja processorer till Iran? Förresten, får man sälja OLPC datorerna i Iran? Eller ska barnen där aldrig få bekanta sig med en dator?
av Dimme, torsdag 13 december 2007 kl 12:06
ReQuaker
Löjligt.. rasistiska svin är de. .......Nuke-away!
av ReQuaker, torsdag 13 december 2007 kl 12:11
gossigoss
Ska de rulla in hangarfartygen i ytterligare ett land med "elaka" araber bara för att de råkar ha datorer så bli jag uppgivet irriterad.
av gossigoss, torsdag 13 december 2007 kl 12:19
moniker
I Iran bor det framför allt persier, en del kopter och en del kurder. Persier är inte araber och har väldigt lite gemensamt med dem.
av moniker, torsdag 13 december 2007 kl 12:35
Netzach
gixo: Vilken Skype-reklam? ;-)
av Netzach, torsdag 13 december 2007 kl 13:32
Monodemon
Väderberäkningar som absolut inte kan användas för att kalibrera kärnvapenbärande missiler rätt?

Det tycker jag varenda teokratisk homosexuell-avrättande mänskliga rättighetsförvägrande grannlandsutplåningslovande apokalypsvälkomnande IAEA-negligerande kärnvapenaspirerande diktaturstat som helst är i sin fulla rätt till!

Jävla USA!
av Monodemon, torsdag 13 december 2007 kl 15:05
Melvin
AHAHAHA, AMD-Processorer som tillverkas av barn i tredje världen utan Intel's beryktade hackerspärr :D

Cred om du vet vad jag refererar till.
av Melvin, torsdag 13 december 2007 kl 15:29
snaku
Nån som hört talas om handelsembargon? Som USA tex har mot både Kuba och Nordkorea. Det är ett bra sätt att påverka länder med tvielaktigt styre (se nyss nämnda länder).
av snaku, torsdag 13 december 2007 kl 16:02
dnl
Snaku: Ja, det har ju verkligen löst problemen med Kuba och Nordkorea på ett snabbt och smidigt vis :-)

Det är lite lustigt att försöka begränsa ett lands tillgång på något som enkelt kan köpas över disk i nästan alla andra länder.
av dnl, torsdag 13 december 2007 kl 17:09
apa
Monodemon: Okej, nu har du beskrivit USA, men vad tycker du om Iran då?
av apa, torsdag 13 december 2007 kl 17:39
Håkan
Känns som USA är helt ute o cyklar.
Jo, det e ju verkligen svårt att köpa sig processorer om man vill. Är ju nästan så att datorbutikerna skulle vägra att sälja till en om man ville köpa över 200st. Eller inte, för dom skulle tjäna grova pengar. Och ska Intel & AMD har stenkoll på alla som säljer deras varor över hela världen? Är det Apple vi pratar om eller? ;-)
av Håkan, torsdag 13 december 2007 kl 17:51
Inget bättre för mig
dnl: Det handlar inte om problemlösning, det handlar om att spara konflikter. Varje generation ska ha sitt krig. Ungefär som Tjetjenien i Ryssland. Öppna sår håller immunsystemet i trim så att säga.
av Inget bättre för mig, torsdag 13 december 2007 kl 19:35
josua.pedersen
Iran är hemska, hotar länder hit och dit.. Inte konstigt att man inte vill sälja processorer som ska användas till en superdator som "kalkylerar vädret"! Alla ni som dömmer USA borde åka dit innan ni fortsätter! Tror inte många av er vet varför dom krigar överhuvudtaget..
av josua.pedersen, torsdag 13 december 2007 kl 20:12
ReQuaker
Ja, USA är Skitbra.. Äcklar mig rent ut sagt. Kvittar vad de säger att krigen och alla deras aktioner handlar om. Skulle tro att de faller bra i följande:

* De är helt enkelt BÄST.
* "GUD" älskar dem, som en röst i deras egna skallar.
* Alla är terrorister som går emot deras "tro".

Sen USA hotar ingen, nejnej.. De drar dit och bombar DIREKT!
av ReQuaker, torsdag 13 december 2007 kl 21:21
jonasn
josua.pedersen: de vet ju inte ens själva varför de krigar.
av jonasn, torsdag 13 december 2007 kl 21:42
josua.pedersen
ReQuaker: Det där va ju bara patetiskt som svar. Visar att du är väldigt mediepåverkad när det gäller USA, stackare..

jonasn: USA har en fin grund för just varför dom krigar, deras största motivation är frihet! Frihet är inte gratis utan kommer med ett pris, vi i Sverige har ju självklart inte fattat det och därför gömmer oss i vår lilla håla och sitter som små skitungar och dömer alla som inte följer våran vänstervinklad syn!

Vi har USA att tacka för mycket, önskar Svenskar kunde öppna ögonen.
av josua.pedersen, torsdag 13 december 2007 kl 22:11
ReQuaker
josua.pedersen... Gör oss en tjänst.. flytta dit, om du redan är där.. göm dig under täcket

peace
av ReQuaker, torsdag 13 december 2007 kl 22:25
Tjoff
Frihet. Yea right. Dom kallar sig demokrati också. Hur kan man kalla något för demokrati när det inte är sammanlagt antal röster som avgör vem som vinner ett val. Och där företagen bestämmer över politikernas åsikter genom beroendeställningen mellan företagens (avdragsgilla) bidrag till kampanjerna. Med TVÅ partier av betydelse att välja på. Pyttsan säger jag.
av Tjoff, torsdag 13 december 2007 kl 22:36
Tjoff
Är det inte så att amerikanerna är betydligt mer bevakade än de flesta folk i diktaturstater och dessutom knappt kan vinna i rättegångar om de inte har mer pengar än motparten.
av Tjoff, torsdag 13 december 2007 kl 22:38
josua.pedersen
Tjoff: Är också kritisk till hur dom uppgjort sin demokrati. Men utan deras principer hade många olika saker varit annorlunda idag, det tycker jag vi åtminstone kan vara tacksamma för. USA har världens starkaste armé, det är bra att dom hjälper till att göra världen mindre hemsk! Hoppas det inte krävs att det sker något hemskt här i Sverige för att folk ska förstå hur mycket USA betyder för världen. Jag är ingen USA-fanboy av nått slag, jag tycker det är bara dumt att anklaga USA för rasism m.m. för att dom inte vill hjälpa ett land som hotar dom själva med massförstörelsevapen.
av josua.pedersen, torsdag 13 december 2007 kl 22:45
Tjoff
Det är sant att de haft stor betydelse för hur världen och framförallt europa ser ut idag. Hade det inte varit för dem hade vi troligen levt i en tysktalande nazist diktatur nu. Men som sagt de lever på gamla meriter. Vi kan ju fråga Vietnameser, koreaner, m.fl vad de tycker om USA:s "hjälpande" hand och stora arme.
av Tjoff, torsdag 13 december 2007 kl 23:06
orken
"det är bra att dom hjälper till att göra världen mindre hemsk!" Wow. Skrämmande.
av orken, torsdag 13 december 2007 kl 23:09
Boström
orken: Du gillade verkligen Saddam, eller hur?
av Boström, torsdag 13 december 2007 kl 23:32
Bassee
@Tjoff Tror nog att Sydkoreanerna är ganska glada då de hade tillhört nordkorea om inte USA gått in och försvarat Sydkorea.... Sen så hade vi väl antagligen varit kommunister och inte nazister om inte USA hade gått in i andra världskriget....

Sen kan man fråga sig varför USA får ta all skit för vad som händer i Irak, varje år dör 130 00 färre människor än under Husseins regime. Att araberna sen vägrar inse att de har världens chans att skapa ett rättvist och fungerande samhälle för att istället spränga sina kvinnor och barn i bitar kan knappast USA beskyllas för, vi människor har trotsallt vår fria vilja....
av Bassee, torsdag 13 december 2007 kl 23:34
Tjoff
Om nu USA inte gillar Saddam varför satte dom honom på posten då. Det är alltid strul i länder där USA varit och tillsatt nya ledare. De tillsätter inte alls politiker som vill folkets bästa utan personer som lyder USA till största möjliga mån.
av Tjoff, torsdag 13 december 2007 kl 23:35
Vidar Egnér
USA och Irak gör bara vad som är bäst för dom. Dvs. bäst för de med makt. De kommer aldrig göra något för de stora flertalet, så länge dom inte blir tvingade. Varken i sitt eget eller någon annans land. Tvärt om kommer dom fortsätta agera tvärt emot va dom än påstår att dom jobbar för. Som folk med för mycket makt har gjort i tusentals år oavsätt religion eller hemort.

...ja jävlar vilken skit värld vi lever i.
av Vidar Egnér, torsdag 13 december 2007 kl 23:39
Tiny
Folk reser väl mellan Iran och västvärlden? Hur lång tid tror ni det skulle ta att köpa på sig 216 Opterons? Knappast så lång tid och sedan kör man dem i diplomatposten eller en och en i lastpallar med hemelektronik - det är ju inte så att den iranska tullen kommer snoka igenom grejorna eller nåt...
av Tiny, torsdag 13 december 2007 kl 23:40
Smack
dubbel
av Smack, torsdag 13 december 2007 kl 23:58
Smack
Här är några iranier :P
av Smack, torsdag 13 december 2007 kl 23:59
Johan L
Några tankar:
Exportrestriktioner är något alla länder tillämpar, särskilt med varor som kan användas av annan stats militär. Till exempel exporterar Sverige (som princip...) inte vapen till krigförande länder. På samma sätt väljer USA att inte exportera processorer som kan användas vid beräkningar på vapen till hotfulla stater, som Iran.

Tjoff 1:
Vad gäller USA:s valsystem så skiljer det sig från Sveriges på två sätt. Dels det slutgiltiga valet i ett electoral college och dels använder de sig av majoritetsval i enmansvalkretsar.

Majoritetsvalssystemet innebär att endast en kandidat per valdistrikt väljs, istället för flera kandidater i en större krets som i Sverige. Då det är majoritetens kandidat som vinner så uppstår ofta ett tvåpartisystem, med några små, inflytelselösa, partier i periferin (Green och Libertarian party, till exempel).

Det största partiet i varje delstat får den delstatens samtliga ledamöter i the electoral college. Det som hände i valet 2000 var att Al Gore vann stort i ett litet antal delstater, men förlorade med liten marginal i många delstater. Det gav honom fler röster, men färre representanter i the electoral college. Länken nedan förklarar med en fin bild.

Tjoff 2: Du klagar på att USA gick in i Vietnam och Korea. Men hade det inte varit bättre om kommunisterna i Nordvietnam- och -korea inte invaderat till att börja med?

av Johan L, fredag 14 december 2007 kl 12:54
Kommentera artikeln