Oregistrerad McLaren F1 till salu
Har knappt körts 
45.7°
+
Roger Åberg
0
Mängder med nytt innehåll på gång till Netflix
80 originalfilmer och 30 animeserier 
43.7°
+
Emmy Zettergren
0
Soffan som blir en våningssäng
Dagens kombo! 
92kg
+
Roger Åberg

Pirater får jagas av alla

Men länderna får bestämma själva

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

EG-domstolen konstaterade igår att det är fullt tillåtet för enskilda länder att stifta lagar för att få internetleverantörer att lämna ut abonnenters ip-uppgifter till upphovsrättsinnehavare om misstanke för brott finns. Men det är inget krav, vilket innebär att länderna själva får lagstifta vad som ska gälla.

De olika lägren tolkar såklart beslutet till sin egen fördel. Både Piratpartiet och Antipiratbyrån gillar det men av olika anledningar. Hur de svenska bestämmelserna blir återstår att se, men ett lagförslag sägs komma under våren.

Hur tror ni det kommer att bli?

RSS 22 kommentarer till artikeln
Monstretigarderoben
Givetvis borde vi INTE ha en lagstiftning som säger att privata intresseorganisationer ska få leka polis och begära ut uppgifter som annars bara är tillgänglig för polisen.
av Monstretigarderoben, onsdag 30 januari 2008 kl 11:38
Splendid_Performance
suck.
av Splendid_Performance, onsdag 30 januari 2008 kl 13:49
robber
Att kalla Svenska befolkningen för pirater känns lite fel. Detta är något alla gör eller känner någon som gör. Med gör menar jag laddar ned eller delar ut material. Känns som "åtgärder" mot detta skulle ha tagits på 1990talet. Känns som att det har gått så långt nu att de är ett döt lopp för Pentén och gänget...
av robber, onsdag 30 januari 2008 kl 14:09
Gork
robber: Att manga gor det betyder inte att det ar ratt, eller att man inte ska forsoka se till att artister och producenter far betalt. "Dott lopp" betyder for ovrigt att det ar jamt mellan tva lager och inte att ett lager har forlorat, som du verkar tro.
av Gork, onsdag 30 januari 2008 kl 14:16
ZerOne
Säger det igen, Gork tillhör branchen som lever i fantasin om att dom förlorar pengar.
av ZerOne, onsdag 30 januari 2008 kl 14:23
Alucard
seriöst... det är för dyrt för tex mig att köpa en skiva om jag vill ha 2-3 låtar på den... 200 jävla kr är på tok för dyrt för en liten skiva som kosta... 10? kr (eller vad dom nu kosta)
av Alucard, onsdag 30 januari 2008 kl 14:57
Gork
Nakani: Men da later man bli att köpa skivan. Eller så tankar man ner de enskilda låtarna lagligt från nagon site, och betalar för sig.
av Gork, onsdag 30 januari 2008 kl 15:28
HalfAnimal
Vad ja har hört så drar Artister in rätt mycke deg på turnéerna... syns man inte finns man inte tycker ja så uppmana skivbolagen att skickat ut alla jäkla giriga artister som klagar.. brinner man för yrket som artist så gillar man att spela. inte bara sitta på rumpan o tjäna pengar på cd skivor... ja betalar GÄRNA lite mer för o se min idol live än o höra han/hon klaga över att vi lyssnar på deras musik...
nu har ja då inte sett någon statistik men ja har fått uppfattningen av att dom som faktist syns mest på konserter inte brukar klaga eller engagera sig i fildelnings motståndet...
av HalfAnimal, onsdag 30 januari 2008 kl 15:32
Gork
HalfAnimal: Det är snarare så att Artisterna turnerar just för att de inte längre går att tjäna pengar på skivor, eftersom alla stjäl musik. Men tänk då på de som utvecklar programvara eller spel, vad ska de göra? För att inte tala om själva principen bakom att bara sno nagot som andra människor har lagt ner månaders arbete på att producera.
av Gork, onsdag 30 januari 2008 kl 15:46
Netzach
Nanaki: Dessutom har priset på kvalitativ studio- och CD-trycksutrystning sjunkit rätt så rejält iom den tekniska utvecklingen. Finns många som tom klarar av att skapa kvalitativ musik med bra ljudkvalitet på sina privata datorer och sedan nästintill kostnadsfritt kan sprida dem över hela världen tack vare teknikutvecklingen.
av Netzach, onsdag 30 januari 2008 kl 16:11
raevenlock
Gork: jisses så politiskt korrekt du e då :)
Du måste jobba på ett musikbolag, för nån artist har jag svårt att tänka mig att du är.
En artist tjänar knappast mycket på en skiva ELLER en turné idag. (om det inte är carola, metallica eller någon annan "stor" artist).
Även om en turne eller skiva drar in "mycke" pengar så får artisten inte en stor del av den summan, utan det behåller bolaget. ( nu säger jag inte att det är så här i alla fall, men det e det vanligaste)
Bolagen är den stora skurken i det här(även när det gäller film)
Hade de inte tagit så fruktansvärt mycket pengar hade de kunnat sänka priser på musik och film till ett vettigt pris och fler människor hade kunnat konsumera mer och fildelning hade minskat. (det är min personliga åsikt och jag är helt övertygad om att det hade fungerat).

Och när så kallade artister som Per Gessle mfl klagar på att de inte tjänar pengar då blir jag förbannad, "nä, men skaffa ett jobb då om du nu inte tycker att dina miljoner räcker till". En sann artist gör sitt jobb för konsten INTE för pengarna. Dom ett gäng giriga gnällspikar!

Och jag är absolut FÖR att betala för musik, film och spel... Så det inte missuppfattas :)
av raevenlock, onsdag 30 januari 2008 kl 16:23
Gårilla
Grattis är gott!
Ska bli kul och se hur det ser ut om ca 5 år. Allt kommer att mynna ut i att artister/bolag får komma på ett nytt sätt att tjäna pengar. De har sig själva att skylla och med det menar jag att det de har producerat har blivit allt för dyrt (speciellt när det har kommit ett grattis alternativ).
Jag personligen tror på saker som Last.fm och spotify mm.
Antipirat org underskattar människans kreativitet, gör man något bra så kommer man att fortsätta att kunna tjäna pengar på det, så enkelt är det!
av Gårilla, onsdag 30 januari 2008 kl 16:55
Börje
Så länge mediaindustrin inte kan erbjuda en vettig onlinetjänst har dom ingen rätt att klaga. När andra branscher ställs inför ny konkurens hittar dom på nya grejer och utvecklas, mediaindustrin slänger sig ner på golvet och skriker som ett litet småbarn. Det var likadant med TV, VHS, kasettband osv. Det faktum att det ropas om kassarekord efter varje jäkla sommar-blockbuster bevisar ju rätt tydligt att deras tjat om förlorade intänkter är lögn.

Och on-topic: Om det IFPI, APB och allt vad dom heter skulle få rätt att begära ut IP-adresser är det ju ingen idé vi fortsätter leka civilistation här. All form av rättsäkerhet och likhet inför lagen är då som bortblåst.
av Börje, onsdag 30 januari 2008 kl 17:07
Inget bättre för mig
Gork: Så det räckte för artister att bara spela in skivor förr? När någonstans fanns det artister som inte hade spelningar?
Förresten, med tanke på att andelen "kommersiell skitmusik" inte direkt har minskat har jag svårt att tro att musikbranschen är särskilt hårt drabbad.
av Inget bättre för mig, onsdag 30 januari 2008 kl 17:14
Gork
Börje: Du snackar om likhet inför lagen, men hur är det med lagen om upphovsrätt? Den havererade civilisationen du pratar om är redan här där folk helt uppenbart ignorerar att folk själva måste få bestämma vad saker och ting ska få kosta, även om det nu råkar vara musik, programvara eller whatever.

Jag tycker att alla här borde sopa rent framför egen dörr innan ni börjar skrika om intrång i integritet och digitalt rättshaveri. Om jag hade producerat ett bra program skulle jag definitivt uppfatta det som ett intrång i min integritet om någon warezgrupp helt sonika snott det jag producerat och gjort tillgänglig för en massa snyltare.
av Gork, onsdag 30 januari 2008 kl 18:08
DiscoBoy
Om inte en käft betalar, varför ska man lägga tid på att producera något.
"Det är för dyrt" eller "Det finns inget bra alternativ" funkar bara som argument om det verkligen finns något konsumera.

Inser inte alla att piratkopiering bara leder till att mindre producenter som kanske försöker locka med lägre priser, helt förlorar sin marknad? Varje gång man piratkopierar photoshop, sabbar man för paintshop pro som försöker konkurrera med lägre pris, men färre funktioner.

Jag har ALDRIG köpt något som var för dyrt för att vara värt det. Förr piratkopierade jag det, men nu gör jag ett aktivt val och skiter i produkten. Försök göra det du också. Jag lovar att du kan klara av att leva utan det...

av DiscoBoy, onsdag 30 januari 2008 kl 20:16
Börje
Gork: Om du som producent ogillar att någon laddar ner det är det vårat rättsväsende som ska ta hand om det, inte mediabranschens privata mafiaorgianistationer.
av Börje, onsdag 30 januari 2008 kl 20:24
Phillip
Gork - jag håller med dig. Det är hemskt när folk inte gör rätt för sig. Btw, du har inte köpt eller sålt en lägenhet på senaste tiden? Kanske handlat lite köttfärs på ICA? Kanske tankat bilen? Har du det?
av Phillip, torsdag 31 januari 2008 kl 09:05
DiscoBoy
Börje: Håller med... Lagstiftningen är svag och det främst för att kunnandet är så dåligt inom rättsväsendet.
Va fan, varför inte ställa krav på ISP:erna att de måste försöka stävja olaglig nerladdning och enklast gör det genom att låta en polis sitta o analysera loggar o larm.
Släpp in polisen!

Visst... På en vecka är all trafik krypterad och det blir en katt och råtta-lek, men polis måste fan visa att de bryr sig! Att tro blint på antipiratbyrån är ju ett hån.
av DiscoBoy, torsdag 31 januari 2008 kl 09:26
congo schlong
Om man gillar något betalar man för det. Visst är det bra att man kan "try before buy", men man köper alltid det som är värt att köpas.
Ni som säger tvärtom, jobbar med 100% säkerhet på samhall.

Är det för dyrt för dig, skaffa ett jobb eller avstå.




av congo schlong, torsdag 31 januari 2008 kl 12:41
congo schlong
PS. Det är OK att stjäla från statliga instanser! DS.
av congo schlong, torsdag 31 januari 2008 kl 12:42
DiscoBoy
congo: ... och Microsoft ;-)

av DiscoBoy, torsdag 31 januari 2008 kl 16:25
Kommentera artikeln