m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bio.se samlar Sveriges oberoende biografer
Om man vill ha ett alternativ till SF 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
NSFW!
AI fixar in kändisar i porrfilmer
Är det här framtiden? 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Prylarna som matchar din Lamborghini Urus
Ett måste! 
80kg
+
Bobby Green

P2P har ingen effekt på skivförsäljning

Ny undersökning visar ökning i försäljning trots P2P

Visa inte PC-artiklar
PC / Övrigt

Vi har alla hört argumenten från industrins sida att P2P och fildelning skadar industrin och minskar intäkterna. Hos Ars Technica argumenterar man dock annorlunda.

De har tittat på DVD och Blu-ray skivförsäljning under första halvan av 2008 och den visade på en lätt ökning över samma period från förra året. Vår vilja att spenderade pengar på att hyra film steg ännu mer, eller i alla fall de faktiskt spenderade pengarna.

Ars fortsätter att säga att vissa analytiker vill ta det här som bevis för att P2P inte skadar DVD-försäljningen så mycket som vi alltid får höra. Det finns säkert de som kommer att hävda att försäljningen skulle varit större och vi hade haft en ännu större ökning utan P2P. Jag tror att det skulle gå på ett ut. Utan P2P får färre höra talas om filmer, dessutom får man höra talas om färre filmer.

Med P2P får vi en motsatt effekt, fler får höra talas om fler filmer men vissa nöjer sig med att endast ladda ner. Vi kanske får en övergång från de som skulle ha köpt en film men i och med att fler får höra talas om olika filmer kommer den totala summan av köpare i slutändan ändå att förbli den samma.

RSS 25 kommentarer till artikeln
windmark
Håller med dig om att utan P2P hade iallafall inte jag gått och hyrt, eller köpt, många filmer som jag har laddat ner. Filmbolagen kommer säkert fixa in ännu mer reklam i filmerna för att få ut lite mer pengar ändå...
av windmark, tisdag 15 juli 2008 kl 07:38
Emil.B
Det är alltid svårt att säga vad som är orsaken till en nedgång, men faktum är att försäljningen musikskivor har minskat ganska ordentligt i Sverige de senaste tio åren. Att gränserna för att sälja guld/platina sänktes 2002 och att allt fler svenska artister startar egna skivetiketter för att maximera sin skivinkomst är uttryck för den sinande försäljningen. Om det beror på P2P eller att internet/mobiler inneburit att folk har fler typer av kultur/underhållning att sprida sina pengar över är svårt att säga.

Personligen har tillgängligheten att lyssna på musik över internet inneburit att jag handlar mer musik, men jag kan tänka mig att P2P och youtube mer eller mindre kommer att ta död på singel-marknaden.
av Emil.B, tisdag 15 juli 2008 kl 08:54
Kobi
Håller med dig Emil.B. Jag ställer mig bara frågande till om den utvecklingen inom den svenska skivindustrin är possitiv. Jag tror i längden inte att den är det varken för artisterna eller för kvalitén på det som släpps.

Både film och skivindustrin har dock en riktigt gammal och hatad tendens som de bör bli av med. Att släppa filmer och skivor i olika delar av världen med månaders mellanrum. Det är definitivt ett gissel som gör att folk laddar ner mer. Nu är det lite utav en logistisk fråga men med en veckas mellanrum skulle räcka för att öka tillgängligheten. Jag kunde i skrivandes stund inte hitta Wall-E på SFbios hemsida och när den släpps här. Ändå är filmen släppt på bio i många andra delar av världen. Det där funkar bara inte längre.
av Kobi, tisdag 15 juli 2008 kl 09:08
maatin
Jag får en känsla av att musikutbudet breddats en hel del de senaste åren. Eller snarare att "smal" musik nu sprider sig till fler människor. I och med att radio och MTV spelar allt populärt till leda så kanske försäljningen av de stora titlarna tappar till förmån för ett bredare utbud totalt sett. Det hade varit kul att se en objektiv utredning av detta. Någon som har en sysslolös semester framför sig?
av maatin, tisdag 15 juli 2008 kl 09:35
Apstefan
Ursäkta mig, men det här är ju ren bullshit. Jag köper argumenten till viss del vad gäller filmförsäljning, men hur förklarar ni att skivbutik efter skivbutik får slå igen? T ex Skivhugget i Göteborg som var enorm, den har reducerats till en hörnbutik nu. Endast Bengans finns kvar av de stora välsorterade butikerna.

Flera artister hävdar dessutom att de inte tjänar något på skivförsäljning, vilket kräver konstant turnerande för att få en stabil inkomst.

Jag ventilerar inga åsikter om P2P i sig, men att säga att det inte påverkar skivförsäljning är skitsnack.
av Apstefan, tisdag 15 juli 2008 kl 09:42
moq
"Flera artister hävdar dessutom att de inte tjänar något på skivförsäljning" Så har det väl alltid varit? Om man inte har sitt egna bolag då.
av moq, tisdag 15 juli 2008 kl 10:00
Tobbis
Jag tror på det maatin säger. P2P leder itll ett mycket mycket bredare musik sortiment än vad skivbutikerna erbjuder. Detta leder till att även lite mindre och nya artisterna, ibland utan skivkontrakt, kan spridas relativt lätt för att sedan blir stora.
av Tobbis, tisdag 15 juli 2008 kl 10:47
Wille Wilhelmsson
Att skivaffärerna stänger igen är väl inte så konstigt iofs iom att CD/DVD är utdöende format och att de flesta yngre antagligen införskaffar digitalt material direkt. Sen om de betalar för det eller inte kan jag inte uttala mig om...
av Wille Wilhelmsson, tisdag 15 juli 2008 kl 11:34
Emil.B
Precis, att butikerna inne i stan dör ut beror inte enbart på en minskad försäljning av musik/film i stort utan på att allt fler köper över nätet. Antingen via postorder eller helt digitalt.

moq: Nej, så har det inte alltid varit. Inte på samma nivå. Det är inte alls samma procentsatser som gäller idag som för tio år sedan. Och det är svårt att tjäna några större pengar på att spela live om man inte redan är välkänd. Även kända artister startar egna etiketter för att skära bort mellanhänder och få en större procentandel, så att de kan leva på musiken. Fler lär det bli när alla de som tecknade långa skivkontrakt för antal år sedan inte längre erbjuds samma villkor när kontrakten ska förlängas.

Däremot så är nog alla överens om att musiken når ut till många fler idag, så det är en balansgång mellan att nå ut och att kunna finansiera professionella musiker och studioproduktioner.
av Emil.B, tisdag 15 juli 2008 kl 12:25
ReQuaker
Vem vill ha CD? Inte köpt en låt sen 2003. DVD köps om det verkligen är något bra, mycket trash ute nuförtiden.

I shall burn in hell... ye ye
av ReQuaker, tisdag 15 juli 2008 kl 12:30
Samuel Paulsson
Ibland känner jag det som att företagen ger oss kunder en skyldighet. En skyldighet att köpa deras produkter. Precis som inlägget ovan nämner så tillverkas det mycket skräp nu för tiden och man vill/kan inte betala för allt. Inte bara inom musik/film-branschen utan även många av de spel som tillverkas idag är "trash".
av Samuel Paulsson, tisdag 15 juli 2008 kl 13:10
Press play on tape
Film- och musikindustrin idag handlar bara om att kopiera av varandra. Kopiera artiststilar, remake på redan gjorda filmer, oftast sämre hollywoodversioner av "utländska filmer" eller klassiker från 60-talet. Schlagermusiken bygger helt på kopiering och renommésnyltning av kända melodislingor. Topplistorna bygger på nästintill identiska versioner av klassiska låtar med t.ex. Pet shop boys eller Pink Floyd.
Sedan kommer de och klagar på att konsumenterna kopierar. Vi tar i alla fall inte betalt för andras arbete (jag misstror att alla snyltade artister fått adekvat ersättning).
av Press play on tape, tisdag 15 juli 2008 kl 14:22
Bert Karlssons Semla
Jag tror folk är så grymt trötta på att bli matade samma låtar hela tiden.
All musikreklam som når 'lyssnarna' aka 'musikkonsumenterna' är för låtar de redan hört tusen gånger på radion/tv/ringsignaler/whatever.
Klart detta leder till överstimulering och konsumenterna reagerar negativt.

Musik är inte samma produktyp som tvättmedel, dock vill många kränga iväg musik på samma sätt.

Sedan är vi naiva här i Sverige och tror att alla vill höra Pirelli eller Bengtzing. Alternativ musik rör sig mest om någon form av amerikan-rock eller Basshunter.

Nä kolla på 'The Manual', den förklarar hur man som total nolla får till en listetta väldigt enkelt. De som skrev boken (mer kända som The KLF) var radikaler vars inställning till musiken inte är speciellt lätt att definiera. Men faktum är att de gjorde låtar som blev just hittar (men som idag är rätt bortglömda.)
Tyska Scooter är ungefär en kopia på KLFs koncept och är det några som kan göra hits som slår så är det faktiskt Scooter. Hur respektlösa rippoffs de må än göra så är låtarna extremt catchiga.

Synd att mångkultursverige inte importerar någon av deras musik längre, troligen så passar väl inte den typen av musik här i schlagerlandet.


Jag tror Basshunter omedvetet träffade rätt på KLF principer för man kan undra hur en sådan relativt kass låt kan slå så stort..?
av Bert Karlssons Semla, tisdag 15 juli 2008 kl 16:20
Wille Wilhelmsson
Det får vi väl hoppas att inte KLF är bortglömda Bert Karlssons Semla!
Mu-mu! :)

Jo föresten, så borde väl E-type ha använt sig av "The Manual" med va?
av Wille Wilhelmsson, tisdag 15 juli 2008 kl 16:23
Netzach
"Ibland känner jag det som att företagen ger oss kunder en skyldighet. En skyldighet att köpa deras produkter."

Vaddå, det fungerar ju för staten, så varför skulle det inte kunna fungera här? ;-)

"-Här har vi jobbat och slitit, och så är inte du intresserad av att köpa vår produkt/tjänst? Illa, det blir till att betala i alla fall, det kan ju finnas någon annan som vill ha det. Tänk på barnen."
av Netzach, tisdag 15 juli 2008 kl 16:37
ReQuaker
Pappa betalar..
av ReQuaker, tisdag 15 juli 2008 kl 17:47
DuckHunter
VART ÄR GORK:S??!!
Det här måste ju vara lögn och båg!!

av DuckHunter, tisdag 15 juli 2008 kl 18:42
ReQuaker
Gork är och pimplar med frugan & co
av ReQuaker, tisdag 15 juli 2008 kl 20:40
lanefuller
ett konstant tunerande för en fast inkomst låter väl rätt rimligt. jobba varje dag är väl nått de flesta människorna gör.
av lanefuller, onsdag 16 juli 2008 kl 11:46
DuckHunter
:(
av DuckHunter, onsdag 16 juli 2008 kl 12:37
Jnsn
Bara jag som tycker det är trist att sno bilder från iStockPhoto utan att betala? Eller får man ha bilder därifrån gratis om man har med deras logga?
av Jnsn, onsdag 23 juli 2008 kl 14:57
bena
Samuel Paulsson:

Hur kan det kännas som en skyldighet att köpa deras produkter?
Företagen vill bara att du ska betala för de produkter du vill ha. Du är inte tvingad att köpa någonting om du inte vill.

Alla måste väl ändå inse att om en person skapar något så ska han ha rätt att ta betalt precis vad han vill för det.
Film och musik är trots allt ingen mänsklig rättighet.

Så att allt sprids gratis över internet är ju inte rätt mot de som jobbar med film och musik. Även om det skulle gynna dom i slutändan så borde det vara upp till dom om det ska spridas gratis eller inte.

Men det går väl inte att göra så mycket åt.

Jag är dock väldigt nyfiken på vilka som sprider allt, om jag köper en film eller en musik cd så sprider jag ju det knappast på piratebay, varför tar folk med en videokamera till bion de ska se för att filma hela bion, sedan lägga in på datorn och sedan sprida det?
Hur kommer det sig att folk orkar med det?
Någon som vet?
av bena, fredag 08 augusti 2008 kl 00:39
Krull
LastFM, Spotify, Pandora, Joost, Adobe Media Player. De som inte hakar på tåget får helt enkelt skylla sig själva. Jag är faktiskt imponerad av att Sony inte har utvecklat en egen liknande tjänst. Ska bli spännande att se om Apple utvecklar iTunes Store till något liknande med fast månadsavgift/reklamfinansierat. De brukar ju ligga lite i framkant.

I länken ligger en intressant film om ämnet från SVT Play, börjar ca 05.55 in i klippet. Lyssna på Per Sundin på Universal Records kommentar och få ett gott skratt :) Maken till utvecklingsfobi får man leta efter

EDIT: Och nej, jag är inte full som postar 03:06. Sitter bara uppe med väldigt mycket jobb och är koffeinstinn
av Krull, fredag 08 augusti 2008 kl 03:06
bena
"Lyssna på Per Sundin på Universal Records kommentar och få ett gott skratt :) Maken till utvecklingsfobi får man leta efter"

Hm, tycker inte hans svar var så konstigt. Frågan var ju "vem ska betala för musiken"? att tycka att konsumenten betalar är ju ganska naturligt och självklart. Precis som han säger så är det ju så med allt annat.

Detta är ju vad han tycker, men sen så vet man ju att det inte funkar mer. Antar att han också har insett att det inte riktigt funkar längre, även han förstår ju att man måste hitta en annan väg.
Men inte konstigt att han stör sig lite på det. Det hade du nog också gjort om du jobba med musik.
av bena, fredag 08 augusti 2008 kl 14:59
Krull
bena: Det jag tycker är väldigt roligt är hur han i princip dumförklarar reporten för att denne ens ställer frågan. Framförallt Fredrik Wass och Martin Thörnkvist har svar som visar på att de faktiskt tänker efter lite och är intresserade av hur det hela kommer att utvecklas. Per Sundin infriar däremot alla fördomar man kan ha om skivbolagschefer som slåss mot väderkvarnar. Självklart har han rätt till sin åsikt, men jag har också rätt att tycka att hans åsikt är inskränkt.

Som de i klippet säger, självklart ska någon betala. Så måste det vara. Men jag tror verkligen inte att det kommer vara konsumenten. Redan idag låter jag mina favoritband till stor del få betalt via LastFM, även efter att jag har köpt skivan i iTunes. Vad kostar det mig? Inte ett öre. Förutom att ibland vara inne på en sida med lite google-annonser.
Och nej, hade jag arbetat med musik i den form av att förlita mig på att mina alster helt skulle försörja mig skulle jag absolut inte tänka som honom. Jag skulle vilja hitta varje möjlig väg för att få inkomster, inte låsa mig i sådana där tankebanor. Att hjälpa folk och företag att finna de vägarna är vad jag jobbar med nu.

EDIT: Slant på tangentbordet
av Krull, fredag 08 augusti 2008 kl 15:43
Kommentera artikeln







Bio.se samlar Sveriges oberoende biografer
Om man vill ha ett alternativ till SF 
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
NSFW!
AI fixar in kändisar i porrfilmer
Är det här framtiden? 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
PewDiePie inte längre bäst betald på YouTube
DanTDM tar över ledarflaggan 
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Robotar börjar jaga hemlösa i San Francisco
Vill inte att de ska tälta på parkeringen 
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget 
29.3°
+
Bobby Green
0
Straffrabatt kan komma att tas bort för unga brottslingar
18-åringar kan få livstid 
73.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har granen även passerat Feber HQ
Mäktigt! 
53.1°
+
Bobby Green
0
Rovdjuret på ingång till Ghost Recon: Wildlands
Bra combo! 
41.9°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.7°
+
Roger Åberg