Pryl / Robotar

Under Samsung Developer Conference 2016 som drog igång igår visade Samsung C-Lab upp en lång rad koncept och ett av dessa var den lilla roboten Otto som är tänkt att fungera som en slags personlig assistent i det smarta hemmet.

Otto är tänkt att användas i det så kallade internet of things (IoT) och med hjälp av Otto kan man röststyra saker i det smarta hemmet som är uppkopplade mot IoT. Det går även att fråga Otto om saker som hur vädret blir, vad klockan är och andra liknande saker som mobiltelefoners digitala assistenter tar hand om nu för tiden. Förutom det så är Otto försedd med en HD-kamera som ska kunna fungera som övervakningskamera och även kunna känna igen ansiktena på de personerna som är i rummet.

Precis som mycket annat som Samsung visade upp på SDC 2016 så är Otto bara en prototyp som Samsung har utvecklat för att visa vad man kan göra med deras IoT-plattform ARTIK. Det är med andra ord än så länge oklart om vi får se Otto i våra hem i framtiden. Här nedan kan ni kolla in ett kort klipp på när Otto sjunger.

Otto sings a song #sdc2016

A video posted by Nicole Lee (@nicolenerd) on


www.engadget.com +
Foto: Stanford
Pryl / Robotar

Stanfords humanoida undervattensrobot OceanOne har gjort sitt första riktiga dyk när den följde med ett gäng mänskliga dykare ner för att inspektera Louis XIV flaggskepp La Lune som sjönk utanför den sydfranska staden Toulon 1664.

OceanOne utvecklades primärt för att kunna undersöka ömtåliga korallrev och dess händer ska vara försedda med sensorer som ska göra att den inte trycker eller klämmer för hårt på saker som den vidrör. Detta gör den givetvis utmärkt för att även kunna undersöka ömtåliga skeppsvrak som det efter La Lune som ligger på cirka 90 meters djup.

Forskarna tänker sig att OceanOne även skulle kunna användas vid reparationsarbeten på borrplattformar eller vid farliga röjningsdyk liknande de dyk som skedde utanför det japanska kärnkraftverket Fukushima Daiichi efter att det havererade 2011.

news.stanford.edu +
Foto: nchoudhury
Pryl / Övrigt

De senaste åren har Sony gått med förlust men i år lyckades de presentera en helårsvinst för räkenskapsåret 2015 på 147,8 miljarder yen vilket motsvarar ungefär elva miljarder kronor. Än en gång var det PlayStation 4 som stod för en stor del av denna kaka. Man meddelade att man skeppade 17,1 miljoner enheter förra räkenskapsåret och att man nu sålt mer än 40 miljoner exemplar av konsolen.

Kameraförsäljningen är mer eller mindre oförändrad och tappade endast några procent i jämförelse med förra räkenskapsåret. Även Sonys avdelning för tv- samt ljudapparater tappade något detta räkenskapsåret dock inget dramatiskt.

Film-, tv- och musikavdelningarna gilla alla med vinst trots att filmer som The Walk samt The Brothers Grimsby floppade.

Sonys bildsensoravdelning (IP&S) gick det bra för under räkenskapsåret 2014, mycket tack vare att man kunde hitta Sonys bildsensorer kan man hitta i modernare iPhones och Samsung-telefoner. I år gick det dock sämre då denna avdelning gick från förra räkenskapsårets vinst på 59,6 miljarder yen till en förlust på 28,6 miljarder yen.

Sonys Xperia-telefoner fortsätter att dra ner företaget. Trots att dessa telefoner, enligt mig, är helt ok så envisas folk med att inte köpa dem. Xperia-avdelningen hade nämligen en verksamhetsförlust på 61,4 miljarder yen (ungefär 4,5 miljarder kronor). Det är dock inte lika illa som rapport för räkenskapsåret 2014 då den siffran då låg på 217,6 miljarder yen.

www.theverge.com +
Pryl / Virtuell verklighet

Det verkar som att Samsung vill satsa mer på virtuell verklighet och nu har företaget meddelat att de jobbar på ett VR-headset som du ska kunna använda utan att behöva koppla in en telefon. Hur det nya headsetet kommer att fungera har Samsung ännu inte berättat, men troligtvis kommer det vara fristående och vara lika lättanvänt som Gear VR.

När den släpps är för tillfället okänt, men om vi har tur så kanske vi kommer få se headsetet under IFA-mässan i höst.

www.engadget.com +
Pryl / Virtuell verklighet

Under Game Developer Conference 2016 avslöjade Microsoft att man var på gång med en VR-version av Minecraft till Samsungs VR-brillor Gear VR och nu har man släppt denna för nedladdning från Oculus Store.

Minecraft: Gear VR Edition har stöd för de funktioner som finns tillgängliga för Minecraft: Pocket Edition inklusive Creative- och Survival-lägen, skins och multiplayer-stöd. Oculus och Microsoft arbetar även på att ta fram en lite mer avancerad VR-version av Minecraft som är avsedd för Oculus Rift men när den dyker upp finns det än så länge ingen information om.

Minecraft: Gear VR Edition hittas i Oculus Store för Gear VR och kostar där sju dollar.

www2.oculus.com +
Pryl / Smarta hemmet

Här är ett smart pingisbord som tagits fram av en tysk student som heter Thomas Mayer.

Tanken bakom pingisbordet är att man i realtid ska kunna följa spelets gång och sedan kunna analysera en match för att se vad man eventuellt skulle kunna förbättra med sitt spel. Mayer skriver:
"The basic idea of my bachelor thesis was to track the ping pong ball in realtime to create data visualisations for trainers and players. After a few weeks of working I started developing a projected mapped interface for the ping pong table to show the collected data. By projecting game obstacles on the surface I figured out that I can change the game play totally."
Pingisbordet är än så länge på konceptstadiet och sannolikheten att vi får se en kommersiell version av just det här pingisbordet är antagligen rätt så liten.

via Gizmodo vimeo.com +
Redaktionen Annonsera Cookies