Rykte Nästa iPhone får 3D-kamera?

Ryktas arbeta med LG om att ta fram en sådan

Foto: LG Innotek
Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Övrigt

The Korea Economic Daily skriver att LG Innotek samarbetar med Apple om att ta fram en mobilkamera som ska kunna fota och filma i 3D.

Det finns inte så hemskt mycket mer uppgifter om det här men tidningens källa säger:
"Apple is now studying how to apply its 3D camera technology into LG Innotek’s smartphone camera. Since LG Innotek also has its own 3D camera and related technologies, such joint efforts will likely to bear fruit sometime within next year."
Om rykte stämmer skulle en sådan här kamera kanske kunna dyka upp i nästa års iPhone-modell, en modell som i så fall skulle heta "iPhone 7s" som Apple följer sitt nuvarande namngivningsmönster. LG levererar redan idag dual-kameran som hittas i iPhone 7 Plus till Apple.

via 9to5mac.com english.hankyung.com +

Snap Spectacles har hemliga AR-funktioner

Okej, det är väl inte direkt hemligt längre

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Bärbarheter

Jag är väl inte helt såld på idén med Spectacles, men folk verkar vara rätt pepp på att lägga vantarna på ett par kamerabrillor. Hur som helst så verkar Spectacles ha en funktion Snap inte har pratat om tidigare, nämligen en inbyggd AR-funktion.

Twitter-användaren Moshe Isaacian upptäckte funktionen när han lekte runt med sina brillor och tittade på videoströmmen i sin mobiltelefon. När han riktade kameran mot Spectacles-lådan upptäckte han att appen registrerade texten på lådan och diverse Spectacle-bubblor dök upp på skärmen.

Troligtvis är detta inte den enda hemliga grejen Snap har slängt in i Spectacles och med tiden lär vi få se fler hemlisar dyka upp på nätet. Nedan ser ni Moshes Twitter-inlägg med tillhörande Spectacle-video.

thenextweb.com +

Boxers TV-rapport 2016

Så här tittar vi på tv

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Hemmabio

TV-bolaget Boxer har släppt rapporten "Tv-rapporten 2016" där man har undersökt hur svenska tv-tittares tv-vanor ser ut.

I undersökningen framkommer bland annat att 20% av de tillfrågade bara tittar på tablå-tv, det vill säga att de aldrig kollar på Netflix, SVT Play eller liknande streamingtjänster. 23% av tittarna undviker sociala medier och nyheter för att slippa spoilers för tv-program medan 10% hade önskat att deras tv-tablå utformades efter deras sociala medie-aktiviteter.

Vidare har 46% av deltagarna fler än fem skärmar i sina hushåll, i detta räknas traditionella tv-apparater in men även datorskärmar, mobiltelefoner och tablets. När det gäller önskemål inför framtidens tv så vill 17% ha 5D-sändningar, det vill säga en mera uppslukande tv-upplevelse som skulle kunna innehålla lukter, vibrationer och liknande. Hela 8% av de tillfrågade i undersökningen skulle vilja vara med i ett tv-program.

Totalt tillfrågades 2.840 svenska i åldrarna mellan 18 till 65 år "Tv-rapporten 2016". Ni som har tillräckligt stor skärm kan se lite mer statistik på bilden ovan.

Köper man en Samsung-tv får man reklam på köpet

Reklam för Samsung-produkter

Foto: Läsarbild
Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

En av våra läsare uppmärksammade oss på att Samsung har börjat göra reklam för sina egna produkter i sina tv-apparater.

Annonserna dyker upp om man använder tv:ns så kallade smarta funktioner. I det här fallet handlar det om en tv-apparat som köpts in i år. Enligt Samsungs support så godkänner man per automatik att ta emot reklam när man aktiverar tv:ns smarthub.

Det går inte att stänga av reklamen men det ska enbart handla om annonser gällande Samsungs tv-grejjer och inga annonser från tredjepartsannonsörer.

Svensk mäklarfirma erbjuder objekt i virtuell verklighet

Husvisning i soffan

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

Mäklarfirman Mäklarhuset satsar på det här med virtuell verklighet genom att numera erbjuda sina kunder möjlighet att visa upp objekten i virtuell verklighet. På så vis ska potentiella köpare kunna få sig en bättre bild av bostaden vilket ju ofta är önskvärt. Detta erbjudande är just nu endast för objekt som säljs i storstäderna men på sikt vill Mäklarhuset kunna erbjuda det i hela landet.

Objekten kan då självklart beskådas med VR-headset men har man inget sådant så kan man även titta runt via sin surfplatta eller mobiltelefon.

De första objekten i virtuell verklighet kommer att publiceras efter årsskiftet men redan nu kan man prova hur det kommer se ut genom att klicka här.

breakit.se +

Googles översättar-AI har skapat ett eget språk

Som den använder för att förstå andra språk

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Artificiell intelligens

Googles artificiella intelligens för att översätta språk, Google Neural Machine Translation (GNMT), har nu vidareutvecklats så att den kan översätta ord och fraser mellan två språk som den inte tidigare har direktöversatt mellan.

Man kallar det för "Zero-Shot Translation" och det innebär att om AI:n till exempel tränats på att översätta mellan engelska och japanska (och vice versa) samt tränats på att översätta mellan engelska och koreanska (och vice versa) kan AI:n nu översätta mellan japanska och koreanska utan att gå omvägen via engelska.

För att åstadkomma detta har AI:n utvecklat ett eget språk som den använder sig av för att översätta fraser mellan två språk som den inte tränats på att översätta tidigare. TechCrunch skriver:
"This “interlingua” seems to exist as a deeper level of representation that sees similarities between a sentence or word in all three languages. Beyond that, it’s hard to say, since the inner processes of complex neural networks are infamously difficult to describe.

It could be something sophisticated, or it could be something simple. But the fact that it exists at all — an original creation of the system’s own to aid in its understanding of concepts it has not been trained to understand — is, philosophically speaking, pretty powerful stuff."

I animationen nedan beskrivs hur "Zero-Shot Translation" fungerar.

via techcrunch.com research.googleblog.com +

Kinas svar på Amazon Echo heter LingLong DingDong

Japp

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Smarta hemmet

Amazon Echo och Google Home börjar dyka upp i diverse hem runt om i världen. De två röstassistenterna har dock inget stöd för varken kantonesiska eller mandarin, vilket sätter käppar i hjulet för kinesiska användare. Det kinesiska företaget LingLong har löst detta genom att lansera den smarta hemassistenten DingDong som kan svara på användarens frågor, spela upp ljudböcker samt musik från det 3 miljoner låtar stora musikbiblioteket.

DingDong fungerar ungefär på samma sätt som Echo och Home och du måste säga en fras för att väcka enheten. I DingDongs fall reagerar den på DingDong DingDong, Xiaowei Xiaowei eller BaiLing BaiLing. Därefter kan användaren be högtalaren att göra saker.

LingLong DingDong finns ute på den kinesiska marknaden redan nu och kostar drygt 800 yuan.

thenextweb.com +