Fönstret Smart vet om det är öppet eller stängt

Kan meddela dig om det via en app

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Smarta hemmet

Fönstret Smart är precis som namnet antyder ett "smart" fönster som via sina inbyggda sensorer kan känna av huruvida fönstret är öppet eller stängt.

Fönstret skickar vidare information om fönstret är öppet eller stängt till en app så att man alltid har koll på att fönstren är stängda, oavsett om man är hemma eller borta. Appen har även stöd för att kontrollera och styra andra grejer i det smarta hemmet som till exempel klimatsensorer och belysning.

Smart finns tillgängligt i en lång rad modeller och storlekar. Vad de kostar framgår inte.

Spider-Man: Homecoming får en VR-upplevelse

Svinga runt New York City och slåss mot Gamen

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

Nu är det inte allt för långt kvar tills Spider-Man: Homecoming har premiär och för att få igång hypen lite mer så kommer Sony Pictures släppa en VR-upplevelse för filmen till Oculus, Vive samt PlayStation VR den 30 juni.

I klippet ovan kan man beskåda en trailer för denna upplevelse.

Varjo utvecklar MR-headset med extremt hög upplösning

För framtida VR/AR-upplevelser

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Förstärkt verklighet

Det finska företaget Varjo håller på att utveckla ett headset för mixed reality som man kallar för "20/20" och som ska gå att använda till både VR- och AR-upplevelser.

Det som sticker ut med Varjos headset är den extremt höga upplösningen som Varjo själva valt att kalla för "human eye-resolution". Varjo 20/20 ska ha en upplösning på hela 70 megapixel vilket kan jämföras med de 1,2 megapixel som till exempel Oculus Rift och HTC Vive har. Synfältet är 100 grader i 20/20 vilket är precis samma som Rift och Vive har.

Varjo, som betyder "skugga" på finska, har än så länge inte visat upp själva headsetet utan bara ett gäng med exempelbilder liknande de ovan. Under årets sista kvartal kommer man att börja leverera Varjo-produkter till proffsanvändare vilket antagligen innebär att prislappen kan bli förhållandevis hög. I tabellen nedan syns jämförelser mellan "20/20" och några andra VR/AR-headset.

Samsung köper VR-företaget VRB

Satsar mer på att ta fram eget VR-material?

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

TechCrunch rapporterar att Samsung har köpt upp det amerikanska VR-företaget VRB vilket kanske kan antyda att Samsung satsar mer på att ta fram eget VR-material till sin mobila VR-lösning Samsung Gear VR.

VRB pysslar med att ta fram VR-appar till både företag och konsumenter. På konsumentsidan har man bland annat tagit fram VRB Home som verkar vara något som liknar Facebook Home samt bilddelnings-appen VRB Foto med vilken man kan dela 360-bilder och som ni ser en skärmdump på ovan.

Varken Samsung eller VRB har uppgett vad Samsung betalar för VRB men enligt Techcrunch så ska köpesumman vara 5,5 miljoner dollar.

YouTube visar var vi kollar i VR

Oftast tittar vi rakt fram

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

YouTube har släppt ett verktyg, en så kallad heatmap, som gör att VR-skapare som laddar upp sina VR-filmer eller 360-filmer till YouTube kan se var tittarna kollar när de tar del av VR-upplevelsen.

Inte helt oväntat så tittar man oftast rakt fram i en VR-upplevelse och 75 procent av tiden vi spenderar i VR tittar vi i genomsnitt rakt fram. 20 procent av tiden som YouTubes användare spenderar i VR-upplevelser tittar de bakåt för att få ta del av hela upplevelsen.

YouTubes heatmap för VR- och 360-filmer kommer att aktiveras på alla klipp som har haft över 1000 visningar.

Renovering av en klassisk leksaksbil
Hot Wheels från 1968 får nytt liv 
109kg
+
Bobby Green
New York 1930 jämfört med i dag
Väldigt lite selfies förr 
105kg
+
Bobby Green
Full gas med BMW M1 ProCar
Mumma! 
126kg
+
Bobby Green