Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
55.5°
+
Roger Åberg
0
Härlig cover på Smells Like Teen Spirit
Framförd av The Voice-vinnare 
84kg
+
Bobby Green

Vi i slutet av alfabetet vill köpa grejer först

Stämmer det Roger Åberg?

Foto: Ted Drake / flickr
Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Övrigt

Två amerikanska forskare som undersöker konsumenters inköps-beteenden har kommit fram till att människor vars efternamn börjar på en bokstav i slutet av alfabetet har en större tendens till att stå längst fram i kön för att köpa den senaste telefonen, biljetter och annat.

De förklarar det hela med att vi i slutet av alfabetet oftast blev placerade sist i kön när vi gick i skolan och därför instinktivt har lärt oss att det gäller att hålla sig framme när våra efternamn inte automatiskt betyder vilken plats i kön vi får. På liknande sätt förklarar man att de vars efternamn börjar på en bokstav tidigt i alfabetet är så vana vid att vara först att de inte längre bryr sig utan köper när tillfället ges.

När det kommer till inköp så är det givetvis många fler faktorer än ens efternamn som räknas men jag tycker det var en rätt så rolig och något bisarr undersökning. Känner någon av er igen sig på beskrivningen ovan? Pressreleasen för forsknings-rapporten hittas under "Läs mer".

For Immediate Release: January 18, 2011 Contact: Mary-Ann Twist / 608-255-5582 / JCR@bus.wisc.edu
**
Why Do the Abbotts Wait, While the Zimmermans Rush to Buy?

The first letter of our childhood surname determines much about our consumer behavior as grownups, according to a new study in the Journal of Consumer Research.

Why are some people more likely than others to wait in line overnight to buy a just-released book or to queue up for the new iPad "The tendency to act quickly to acquire items such as those above is related to the first letter of one's childhood surname," write authors Kurt A. Carlson (Georgetown University) and Jacqueline M. Conard (Belmont University).

The authors studied how quickly adults responded to opportunities to acquire items of value to them. They found that the later in the alphabet people?s childhood surnames were, the faster those consumers responded to purchase opportunities. The 'last-name effect' occurred when the items were real (basketball tickets, cash, and wine) or hypothetical (sale on a backpack).

The effect occurred only with childhood surnames, not names that had changed due to marriage. Children with last names that fall late in the alphabet are often at the end of lines or at the back of the class. "The idea holds that children develop time-dependent responses based on the treatment they receive," the authors explain. "In an effort to account for these inequities, children late in the alphabet will move quickly when last name isn't a factor; they will 'buy early.' Likewise, those with last names early in the alphabet will be so accustomed to being first that that individual opportunities to make a purchase won?t matter very much; they will buy late."

"The last-name effect is especially important to retailers and salespeople because customer names are easy for marketers to obtain and because there are many decisions in which the decision is not whether to buy, but when to buy,? the authors write.

Whether its shopping at a clearance sale, choosing a seat to hear live music, or shopping for produce at a farmers" market, late alphabet consumers want to make sure they're the first in line.
Kurt A. Carlson and Jacqueline M. Conard. "The Last Name Effect: How Last Name Influences Acquisition Timing." Journal of Consumer Research: August 2011. Further information: http://ejcr.org.

Läs mer
Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
55.5°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
34.0°
+
Roger Åberg
0
Så här tar man bort en kran
I Photoshop alltså 
41.5°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
44.9°
+
Emmy Zettergren
0
Lejonhona gillar att fånga pinnar
En lejonhund? 
41.4°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
60.1°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
50.6°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
51.8°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Man i Pikachu-kostym klättrade in till Vita huset
För att han ville bli YouTube-stjärna 
34.9°
+
Frode Wikesjö
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
21.3°
+
Roger Åberg
0