USA vann över Japan i världens första jätterobot-fajt
MegaBots besegrade Suidobashi  
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
EA stänger Visceral Games
Studion bakom Dead Space finns snart inte mer 
30.5°
+
Frode Wikesjö
0
Jim Jefferies till Sverige!
Biljetterna tar slut snabbt 
80kg
+
Roger Åberg

Så här lite behöver du träna för att komma i form

Ny forskning visar exakt hur lite du faktiskt behöver göra

Foto: ericmcgregor
Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Övrigt

Det händer att jag går till gymmet ibland och jag älskar det. Men de finns de som inte är så sugna på att lägga fem dagar i veckan på att lyfta skrot eller dra ut och kuta. De vill bli vältränade men inte lägga ner tiden på det. Nu har forskare forskat kring hur mycket, eller faktiskt exakt hur lite du behöver träna för att komma i form. Så länge du bara tränar hårt när du väl gör det, så behövs inte så mycket träning som du kanske trodde.

Forskningen är inspirerad av att många av världsstjärnorna inom idrotten tränar intervallträning. Korta, explosiva övningar som är extremt högintensiva. Med det som bas tog forskarna vid McMaster University fram ett intervallträningsprogram som involverade en minut av hård ansträngning vid omkring 90 % av en persons maxpuls. Direkt efter minuten följde en minuts vila. Sen upprepar man detta tio gånger, vilket gör att den totala tiden på träningspasset blir omkring 20 minuter. Två gånger i veckan ska man göra detta, och det ska räcka säger forskarna.

Efter ett par veckor med denna form av träning visade både otränade människor och hjärtpatienter som deltog i undersökning mycket förbättrade resultatet både när det kom till deras hälsa och form. Så här säger forskarna:

"A growing body of evidence demonstrates that high-intensity interval training can serve as an effective alternate to traditional endurance-based training, inducing similar or even superior physiological adaptations in healthy individuals and diseased populations, at least when compared on a matched-work basis."
Som vanligt ska man alltid ha i åtanke att det inte bara är träningen som är viktig. Kost och sömn är minst lika viktigt för att kroppen ska må bra.

Hur tränar ni och har ni testat exemplet som nämns ovan?