master
master

Finalisterna i de konstigaste varningstexterna korade

Pryl / Mojänger

I USA hålls varje år en tävling där man ska utse årets absolut konstigaste eller knäppaste varningstext på en produkt.

I USA är det ju som bekant rätt så populärt att stämma företag på ohyggligt stora summor pengar om något som de gör drabbar en konsument och därför lägger företagen ner mycket tid och pengar för att ingen ska hantera deras produkter fel.

Här har ni årets fem finalister. Vilken av dessa tycker ni förtjänar att vinna? Rösta här nedanför. Har ni själv råkat ut för några konstiga varningstexter? Kommentarerna står till ert förfogande!

via NyTeknik www.centerforamerica.org +

Klocktillverkare stämmer Android Wear-sajter

Android / Mjukvara

TorrentFreak skriver att ett stort antal klocktillverkare har börjat skicka krav till sajter som erbjuder nedladdningsbara klockdesigner till Android Wear.

Det gäller givetvis bara i de fallen där man har kopierat utseendet på en fysisk klocka från någon av klocktillverkarna och sedan erbjudit denna i digital form. Det var ju en liknande grej som Apple råkade ut för när man använt en design på klockan i iOS som man inte hade rätt att använda.

Sajterna som blivit drabbade sägs ha fått så kallade "cease and desist"-brev i vilka det bland annat har stått att man har 24 timmar på sig för att ta bort den eller de aktuella klockorna från sina tjänster.

torrentfreak.com +

Injustice och Infamous släpps till Playstation Plus

Spel / Sony

Sony har nu meddelat vilka spel som blir gratis med Playstation Plus för PS4 i december och januari. Först ut är Injustice Gods Among Us och Secret Ponchos som släpps nästa månad. I januari kan vi sedan se fram emot Infamous First Light och The Swapper. Ovan kan du kolla in spelen om du inte har koll på dem.

youtu.be +

Taylor Swifts videostreams har växt explosionsartat

Webb / YouTube

Efter det att Taylor Swift tog bort sin låtkatalog från Spotify så har antalet musikstreams med henne rasat men i ännu högre grad så har antalet videostreams med Swift ökat explosionsartat som synes i diagrammet ovan.

Den tredje november, samma dag som Swift försvann från Spotify så hade hon cirka 12,5 miljoner dagliga tittare på YouTube och Vevo, en siffra som bara sex dagar senare hade ökat till runt 24 miljoner och ytterligare en vecka senare hade Swifts musik spelats 35 miljoner gånger om dagen.

Som synes så har antalet musikstreams från tjänster som Spotify, Beats och Rhapsody minskat rejält. Swifts senaste album 1989 finns tillgängligt på Beats och Rhapsody betaltjänster medan den inte finns överhuvudtaget på Spotify.

Uppdaterat
Som användaren frameloose skriver i kommentarerna så beror givetvis en del av ökningen sannolikt på att Swift släppte sitt senaste album den 27 oktober.

mashable.com +

Facebooks karriärsajt lanseras i januari

Webb / Facebook

Förra veckan kunde vi berätta att Facebook bestämt sig för att satsa på en karriärsajt. Nu kommer det rapporter om att sajten kommer att släppas redan i januari. Tanken med Facebook at Work är att användarna exempelvis kan samarbeta runt dokument eller knyta jobbrelaterade kontakter.

Det finns idag flera olika professionella nätverk tillgängliga och några av dessa är, inte helt oväntat, inte speciellt glada över den nya satsningen. Robin Chater som är grundare av det professionella nätverket ButN säger till Independent att det kan bli svårt att skilja det privata från det professionella eftersom det sker på en sajt som i grunden är till för privata samtal. Det innebär att det kommer att finnas risk för att hemlig information kommer ut av misstag och att många distraheras i sitt arbete av de sociala flödena.

Tanken är dock att man ska kunna separera sitt privata och professionella flöde och det ska bli intressant att se hur de har löst just särskiljningen.

www.independent.co.uk +

DC Comics stämmer fotbollsklubben Valencia

Foto: Gde-fon
Pryl / Övrigt

Det amerikanska serieförlaget DC Comics har anmält det spanska fotbollslaget Valencia till EU:s varumärkesorgan då man anser att Valencia gör varumärkesintrång på deras varumärke Batman då fotbollslaget har en fladdermus i sin logotyp.

Fladdermusen ingick tidigare i staden Valencias stadsvapen och har använts av fotbollslaget sedan 1919. Då Batman såg dagens ljus först 1939 så tror jag nog att DC Comics kan få svårt att få gehör för sina åsikter och man kanske skulle fokusera sina krafter på lite mindre löjliga saker.

www.di.se +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen