Snow Removal 700 ska rädda oss från inställda tåg

Pryl / Pryl

Snön och vintern är här. Härligt. Förutom att göra snöänglar, bygga snögubbar och skotta loss bilen åker vi även tåg under vintern. Och det brukar gå så där faktiskt. Snön är ett stort problem på spåren men det hoppas Trafikverket att man ska få bukt med tack vare den nya snösmältaren Snow Removal 700.

Den enorma maskinen har utvecklats i samarbete med Railcare och ska se till att bangårdar i Stockholmsområdet hålls rena från snön. Den fanns i Stockholm redan förra året men eftersom det var för lite snö då skeppas den istället till Norrland där den ska ha fungerat bra.

Stora borstar i fronten skopar upp snön in i en snöslunga, som i sin tur tar den till en förbränningskammare där den smälts ner. Vattnet som uppstår samlas sedan i en tankvagn och töms till slut ut i avloppssystemet. Snömonstret mäter 60 meter på längden.

Som sagt så är denna maskin anpassad för att härja omkring inne på bangårdar och i depåer och inte ute på de öppna spåren. Där jobbar man fortfarande med andra sorters snöröjningsmaskiner.

Vad tror ni? Kommer denna vinter att göra kaoz med tågtrafiken?

www.nyteknik.se +

Nu dumpar den amerikanska militären Humvee

Foto: Oshkosh Defense
Bil / Övrigt

Den amerikanska fordonstillverkaren Oshkosh Defense har vunnit ett kontrakt hos den amerikanska militären vilket innebär att företagets militärfordon Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) kommer att användas som JLTV:s (joint light tactical vehicles) av den amerikanska militären framöver.

Det betyder med andra ord att Humvee och deras militärfordon nu är ute ur bilden efter att sedan 1984 försett den amerikanska militären med över 280.000 fordon. Oshkosh L-ATV ska ha ett kraftigt skydd mot minor och i genomsnitt kan den ta sig fram 70% snabbare än vad en Humvee kan. Oshkosh L-ATV kommer att tillverkas i en tvåsitsmodell samt två olika modeller med fyra säten.

Kontraktet mellan Oshkosh Defense och den amerikanska militären är värt 6,7 miljarder dollar och innefattar 17.000 fordon men man tror att fortsatt samarbete mellan de båda kan inbringa runt 30 miljarder dollar till Oshkosh Defense fram till 2040. Lite längre ner hittas ett videoklipp på Oshkosh L-ATV.


Foto: Oshkosh Defense

news.vice.com +

Trailer för Goosebumps visar en hel drös med monster

Film / Trailer

Goosebumps kretsar kring R. L. Stines böcker som innehöll en hel del läskiga monster. I filmen spelas R. L. Stines av Jack Black som enligt trailern har alla monster instängda i sina böcker. På grund av klåfingriga tonåringar öppnas böckerna och alla monster lyckas rymma. Nu måste alla hjälpas åt att få tillbaka varelserna i böckerna där de hör hemma innan de förstör hela staden.

youtube.com +

En skräckinjagande munkorg till hunden

Pryl / Mojänger

Behöver din hund ha munkorg när den rör sig i skog och mark så kanske det är lika bra att slå till på den här rätt så skräckinjagande modellen som gör att hunden antagligen mest påminner om en rabiessmittad varulv.

Munkorgen är designad i Ryssland och de kostar runt motsvarande 250 kronor.


www.boredpanda.com +

Lite spelupplägg från nya Hitman

Spel / Multiplattform

Här kommer det lite nytt spelupplägg från Hitman och i det kan vi skymta en del likheter med Blood Money. Agent 47s uppdrag är att döda en välkänd modedesigner, för att lyckas måste han på ett smidigt och diskret sätt ta sig in i herrgården där en modevisning pågår. Det verkar finnas en hel drös med sätt att använda sin kreativitet i det här spelet vilket är positivt.

youtube.com +

Volvo XC90 duger inte åt statsministern

Volvo XC90
Foto: Volvo Cars
Bil / Volvo

SÄPO anser inte att Volvos flaggskepp XC90 uppfyller de säkerhetskrav som ställs för att transportera statsminister Stefan Löfven och denne måste därför istället att fraktas med antingen en AUDI eller en BMW.

Stefan Löfven tycker själv att detta är tråkigt och säger till TV4:
Som svensk statsminister vill jag helst åka i en svensk bil. Vi bygger väldigt, väldigt bra bilar. Volvo har fantastiska framgångar, så självklart vill jag också åka Volvo."
Det handlar i det här fallet givetvis inte om bilens trafiksäkerhet utan istället är inte Volvo XC90 tillräckligt tung och har inte tillräcklig armering för att skydda statsministern av den händelse han skulle bli attackerad i fordonet.

Volvo är medvetna om detta och Anders Gustafsson, Europachef för Volvo Cars, säger att man arbetar på att ta fram en version av XC90 som uppfyller SÄPO:s säkerhetskrav:
" Det gör ju ont i mitt hjärta, såklart. Vi har reagerat på det i många år, även om vi väl känt till anledningen. Det hade varit väldigt, väldigt skönt för Volvo och svenska folket att få se vår statsminister åka runt i en Volvo."

www.dn.se +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen