master
master
master

Prylspaning på CES, del 2

Pryl / TV

En stor trend man ser på CES-mässan är som jag tidigare skrev är att det finns smarta armband och klockor överallt. Det brukar betyda att vi kommer att se lika många prylar i den kategorin även i butik under året som kommer. En annan sak som vi utan tvekan kommer att få se mer av under 2014 är 4K eller Ultra HD som vissa väljer att kalla det.

Varje TV-tillverkare på hela mässan har flera TV-apparater med 4K-upplösning, allt från billiga apparater till skärmar som kostar många hundra tusen kronor. 4K ser fantastiskt bra ut och jag kan knappt vänta tills det blir standard, något som borde ske omgående om man litar på vad mässan ger för intryck.

Dock kan jag inte annat än undra över content då vi i Sverige knappt har HD-kanaler att titta på. Men å andra sidan, vem tittar på vanlig TV? Det är därför jag kan tycka att mässans största nyhet är att Netflix börjar streama i 4K samt att de från och med nu kommer att producera alla sina egna serier i den upplösningen. Jag vågar mig på en liten spådom om framtiden nu och säger att 2014 kommer att bli Netflix år för just nu gör de allt rätt. Nu väntar vi bara på att TV- och filmbolagen låter Netflix släppa nya serier worldwide och snabbt.

Nu tillbaka till TV-apparaterna. Som sagt så kommer det en uppsjö av 4K-apparater nu och om man är en sådan som gillar att köpa top of the line-prylar så kommer man utan tvekan köpa en 4K-TV om man köper ny TV i år för allas topmodeller har 4K-paneler i sig. Och som det står skrivet ovan så hittar man även TV-apparater för så lite som 10 000 kronor med 4K-paneler och om jag får ge ett tips så är det att köpa en 4K-TV om man ska köpa ny TV för så småning om kommer det bara finnas sådana och då vill man inte sitta där med en fullhd-tv för när/om materialet kommer så är det en stor bildskillnad.

De som gillar att visa bilder på sina TV-apparater bör verkligen köpa en 4K-apparat och efter att ha testat att spela på en 4K-skärm så vill jag knappt dra igång ett spel på TV:n hemma nu.

Men, och det är ett stort men, hur häftigt det än ser ut här så är ju materialet här noga utvalt och vi har just nu väldigt lite koll på om vi kan utnyttja en 4K-TV i hemmet de närmaste åren.

Sedan har vi som rubriken antyder så visar även flera tillverkare upp apparater med ännu högre upplösning men dessa är inte något som kommer att nå marknaden i år.

Snuskig reklam från Sony

Spel / Sony

Remote Play är på pappret en cool funktion som Sony verkar börja pusha för nu och ett steg i den kampanjen är den här rätt pinsamma reklamfilmen. Sony släppte den på sin Youtube-kanal men drog rätt snabbt tillbaka den. Frågan är hur den nådde hela vägen dit över huvud taget.

Filmen är gjord av Sony i Belgien och det är ansedda reklambyrån TBWA som ska ha gjort den.

www.theverge.com +

Historien om spelgrafiken

Spel / Multiplattform

Spelgrafiken har kommit långt sedan åttiotalet och i den här dokumentären i fem delar får vi oss en genomgång av dess historia, från Pong till dagens fantastiska spel.

youtube.com +

En titt på IBMs smarta klocka

Pryl / Klockor

Smarta klockor är på allas läppar men ingens armar ännu. Tanken har funnits där länge och i den här videon får vi en enkelt genomgång av en klocka som visades upp 2001. Namnet var WatchPad 1.5 och bakom den stod IBM.

Den började så klart aldrig att säljas men konceptet är på många sätt rätt likt Apple Watch faktiskt.

youtube.com +

Microsoft fortsätter dissa Apple i ny reklamfilm

Mobil / Microsoft

Microsoft har sin egen version av Siri i Windows Phone som de kallar för Cortana och de tycker så klart att den är betydligt bättre än Apples variant. I den här reklamfilmen dissar man nya iPhone 6 Plus rätt hårt som man bara tycker har blivit större, inte smartare.

youtube.com +

Reklamfilm för Candy Crush Soda

Mobil / Övrigt

Mobilspel är big business och då behövs det marknadsföring. Svenska King har slagit på stort för sin senaste produkt Candy Crush Soda och gjort en riktigt mäktig reklamfilm.

youtube.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen