Microsoft presenterar Surface Book 2
Kommer i 13,5" och 15" 
42.2°
+
André Stray
0
Hejdå John Dunsworth
Trailer Park Boys-skådespelare död vid 71 års ålder 
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Soffan som blir en våningssäng
Dagens kombo! 
95kg
+
Roger Åberg

Linjär-TV fortsätter att minska

Nu även i lite äldre målgrupper

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Övrigt

Mediebyrån Vizeum har tillsammans med undersökningsföretaget Novum gjort en undersökning hur det ser ut med tittandet på linjär-tv, det vill säga tablålagda sändningar på en TV-apparat, och det verkar som om detta är något som fortsätter minska i Sverige.

Det är känt sedan tidigare att yngre svenskar inte ägnar särskilt mycket tid åt linjär-tv men nu verkar detta även ha fått genomslag i den för reklamkanalerna viktigare och köpstarka gruppen 20 - 44 år. Hela 72% i målgruppen svarade att de hade ett alternativt tittande utöver linjär-tv. 41% uppgav även att de konsumerade rörlig bild på andra källor än linjär-tv.

Nina Santini, Head of Broadcast på Vizeum säger till Resumé att orsaken till att tittarna flyr linjär-tv beror på att dessa inte sänder tillräckligt bra program. Huruvida det stämmer vet jag faktiskt inte men jag kan tillägga att jag själv nyligen sa upp mitt abonnemang på linjär-tv och det berodde till största delen att det var för mycket reklam i programmen. Jag kände att det inte ens var värt att sätta på tv:n längre.

Vad är era erfarenheheter och reflektioner? Kommentarerna står till ert förfogande.