Nu är iOS 11 släppt!
Här är alla nyheterna och allt du behöver veta 
46.0°
+
Roger Åberg
0
Ytterligare rapport ger hopp om klimatmålen
Vi kan ha mer tid på oss än väntat 
43.2°
+
Emmy Zettergren
0
Macklemore visar upp sin samling med sneakers
Och lite av sina gamla kläder 
75kg
+
Bobby Green

Nvidia samarbetar med forskare kring VR

För att ta fram en upplevelse som inte gör dig illamående

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

Ett av de största problemen med virtuell verklighet är att tekniken får många att bli illamående eller yra. Det vill Nvidia ändra på och inleder nu ett samarbete med forskare på Stanford för att ta fram en bättre teknik för VR. Så här säger forskaren David P. Luebke.

"Almost all of the VR setups are pretty uncomfortable to use if it’s within arm’s reach because of depth cues like stereo and accommodation. This is because of the vergence-accommodation conflict, which is how much the lens of your eye has to change to bring sharp focus to your retina."

En annan forskare vid Stanfords universitet, vid namn Gordon Wetzstein, säger att de också redan tagit fram en annan sorts displayteknik som består av två lager display som ska användas i samma headset för att skapa ett djup. Tanken är att den nya tekniken skulle kunna användas i produkter inom tre till fem år.

"At Stanford, we have developed a new display technology, dubbed the light field stereoscope, that addresses the vergence-accommodation conflict."

Nästa år kommer nya VR-produkter att landa på marknaden från bland andra HTC, Oculus och Sony.