Blizzard börjar banna folk permanent i Overwatch
Med start nästa vecka 
42.0°
+
Emmy Zettergren
0
Facebook börjar visa reklam baserat på besökta butiker
Om du har platsdata aktiverat 
28.3°
+
André Stray
0
Wu-Tang Clan rappar om Martin Shkreli
Är inte deras bästa polare 
87kg
+
Bobby Green

Nvidia samarbetar med forskare kring VR

För att ta fram en upplevelse som inte gör dig illamående

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Virtuell verklighet

Ett av de största problemen med virtuell verklighet är att tekniken får många att bli illamående eller yra. Det vill Nvidia ändra på och inleder nu ett samarbete med forskare på Stanford för att ta fram en bättre teknik för VR. Så här säger forskaren David P. Luebke.

"Almost all of the VR setups are pretty uncomfortable to use if it’s within arm’s reach because of depth cues like stereo and accommodation. This is because of the vergence-accommodation conflict, which is how much the lens of your eye has to change to bring sharp focus to your retina."

En annan forskare vid Stanfords universitet, vid namn Gordon Wetzstein, säger att de också redan tagit fram en annan sorts displayteknik som består av två lager display som ska användas i samma headset för att skapa ett djup. Tanken är att den nya tekniken skulle kunna användas i produkter inom tre till fem år.

"At Stanford, we have developed a new display technology, dubbed the light field stereoscope, that addresses the vergence-accommodation conflict."

Nästa år kommer nya VR-produkter att landa på marknaden från bland andra HTC, Oculus och Sony.