Ett nytt alternativ för data på iPad
Men det är inte speciellt bra det heller 
28.1°
+
Roger Åberg
0
Burger King gör reklamfilm mot mobbning
Ingen ska mobbas, varken burgare eller människor 
45.2°
+
Roger Åberg
0
Öl brygd på färsk ananas
Nytt från Brutal Brewing 
88kg
+
Bobby Green

Intresset för hybridplattor tvingar leverantörerna att tänka om

Marknaden för traditionella surfplattor fortsätter att sjunka

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Bärbarheter

Det går fortsatt trögt för surfplattemarknaden där försäljningen fortsätter att minska enligt nya siffror från IDC som visar att marknaden föll 14,7 procent under första kvartalet 2016. Den nedåtgående trenden har också varit ganska konstant sedan fjärde kvartalet år 2013 då försäljningen nådde sin topp på 78,6 miljoner enheter. Nu är den nere på 39,6 miljoner enheter.

Enligt IDC tror man att marknaden för iPads kommer att leva vidare men att det främst kommer att handla om att befintliga kunder uppgraderar till nya modeller snarare än att nya konsumenter investerar i nya surfplattor. Flera konsumenter går också vidare till att istället använda hybridplattor med löstagbara tangentbord liksom Microsofts Surface Pro-enheter och Apples iPad Pro.

Intresset för hybridplattorna har också börjat påverka leverantörernas strategier. De mer avancerade surfplattorna fokuseras nu om till hybridplattor och enligt IDC kan hybridplattorna också komma att börja ersätta traditionella bärbara datorer framöver, speciellt eftersom marknaden för bärbara datorer också minskar. Samtidigt börjar mobiltillverkare att ta över marknaden för de mindre påkostade surfplattorna.