Matt Groening gör animerad fantasy-serie åt Netflix
Skaparen av The Simpsons goes medeltid 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rykte Ska Facebook också bygga en smart högtalare?
Konkurrent till Amazon Echo, Apple HomePod och Google Home 
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
En musklig amerikan på franska landsbygden
Gabriel kör en Camaro från 1973 
82kg
+
Bobby Green

Nu ska Googles DeepMind börja spela StarCraft II

Kan artificiell intelligens bli bäst på Blizzards strategispel?

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Artificiell intelligens

Under Blizzards pågående BlizzCon-event i Los Angeles meddelade man att en artificiell intelligens från Google DeepMind nu ska börja spela spelet.

Tanken är att Google DeepMind ska släppa en öppen utvecklingsmiljö där AI-forskare ska kunna bidra till att den artificiella intelligensen blir bättre på att spela StarCraft II. AI:n ska kunna lära sig spelet genom visuell information precis som en människa gör och därför har man förenklat grafiken något vilket ni kan se ett exempel på nedan. Oriol Vinyals från Google DeepMind, som själv spelat StarCraft II på elitnivå, säger:
"StarCraft is an interesting testing environment for current AI research because it provides a useful bridge to the messiness of the real-world. The skills required for an agent to progress through the environment and play StarCraft well could ultimately transfer to real-world tasks."
Både Google och Blizzard säger att det antagligen dröjer länge innan en artificiell intelligens kan besegra mänskliga toppspelare av StarCraft II.

Tidigare i år besegrade Google DeepMinds artificiella intelligens AlphaGo GO-världsmästaren Lee Se-Dol vilket har beskrivits som artificiell intelligens "heliga gral". I GO kunde dock den artificiella intelligensen överblicka hela spelplanen, något som inte är möjligt i StarCraft II vilket gör detta ännu mer komplicerat att lösa för AI:n.