Samsung låter dig köra Linux-dist på telefonen
Linux on Galaxy 
42.3°
+
André Stray
0
Ett nytt alternativ för data på iPad
Men det är inte speciellt bra det heller 
26.8°
+
Roger Åberg
0
Så får Saturday Night Live till sina grejer
Det finns ett recept 
82kg
+
Bobby Green

YouTubes AI blir bättre på att identifiera hatpropaganda

För att inte skrämma bort annonsörer från tjänsten

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Artificiell intelligens

De senaste veckorna har flera stora annonsörer uppgett att de ska sluta annonsera på YouTube på grund av att deras reklam ibland kan dyka upp i anslutning till mindre trevliga videos. Det handlar till exempel om videos som sprider hatpropaganda och näthat.

Då YouTube är en stor intäktskälla för moderföretaget Google och dess ägare Alphabet är det givetvis viktigt att försöka locka tillbaka de annonsörer som uppgett att de ska sluta annonsera på YouTube. Som ett steg i detta har YouTube skruvat lite på den AI som kontrollerar videoklipp som laddas upp på tjänsten. Enligt Google har uppdateringen av AI:n gjort att fem gånger fler videoklipp än tidigare nu har flaggats som olämpliga för annonser.

Enligt Google så ska en tusendels procent av alla annonser som visats på tjänsten tidigare dykt upp i anslutning till olämpliga videoklipp.