Vaio Z Mercedes-Benz bootar till motorljud
Brum, brum, brum 
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Far Cry 5 släpps 27 februari
Far Cry drar till staterna 
41.2°
+
André Stray
0
Lämnar - ny låt från Den svenska björnstammen
Lyssna här 
80kg
+
Bobby Green

Konsumentverket kritiserar flygersättningsföretag

Konsumenten kan gå miste om del av ersättningen

Visa inte Samhälle-artiklar
Samhälle / Ekonomi

Konsumentverket går nu ut och kritiserar de fyra företagen Airhelp Nordic AB, TRS Travelright, Försenad.se samt Dealaid vars affärsidé går ut på att hjälpa resenärer kräva ersättning från flygbolag när flyget är försenat.

Enligt konsumentverket har de fyra företagen otydliga avtal och vilseledande reklam då man bland annat hävdar att det är väldigt komplicerat att vända sig direkt till flygbolagen med sina ersättningskrav. Men det är det inte, det är som en vanlig reklamation säger Maja Lindstrand på Konsumentverket. Vidare säger Lindstrand att det är oklart vem som faktiskt äger fordran mot flygbolagen:
"Det är oklart vem som äger fordran mot flygbolagen och konsumentens rättigheter inskränks i och med de här avtalen."
I en rapport som Konsumentverket skrivit tillsammans med nätverket European Consumer Centres Network kan strandsatta flygresenärer gå miste om upp till 20 procent av den ersättning de har rätt till genom att anlita så kallade kompensationsbolag.