El Salvador förbjuder mineralbrytning
För att skydda landets miljö och naturresurser 
45.1°
+
Frode Wikesjö
0
Volvo Cars går som tåget
Första nya Volvo XC60 har rullat av bandet 
46.0°
+
Roger Åberg
0
Scenövergångarna är det som gör Matrix så tight
Måste ses snart igen 
82kg
+
Bobby Green

Allt fler företag rekryterar personal genom sociala medier

Färre gör det via Arbetsförmedlingen

Foto: Iconion
Visa inte Samhälle-artiklar
Samhälle / Utbildning

I Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät för 2016 framkommer det att företag i allt större utsträckning vänder sig till sociala medier för att hitta personer att anställa och att många nu för tiden väljer bort klassikern Arbetsförmedlingen.

Sedan 2014 har antalet företag som söker personal via sociala medier ökat från 27 procent till 37 procent skriver Dagens Industri. Vidare framkommer det att 63 procent av företagen som använder sociala medier för att hitta personal är nöjda med den typen av rekryteringsform.

Mats Kullenberg, vd för rekryteringsbolaget Dreamwork, är dock förvånad över att siffran över företag som söker personal via sociala medier inte är högre då de flesta som söker jobb redan använder sajter som till exempel LinkedIn för att fixa sina CV:s. Han säger:
"Jag blir lite förvånad över att inte fler använder sociala medier eftersom alla som söker jobb sedan länge har flyttat in i sociala medier. Jag trodde att det skulle vara en högre siffra."
Informella kontakter verkar dock fortsatt vara det bästa sättet att hitta ett arbete på då 60 procent av företagen uppger att man söker personal den vägen. Av dessa företag anser hela 86 procent att det är en bra eller mycket bra rekryteringsform.

Antalet företag som söker personal via Arbetsförmedlingen minskar och 20 procent av företagen som gör detta uppger att det fungerar mycket dåligt.

di.se +