Stora kolkraftverk i Texas stängs ner
Motsvarar 4000MW kolenergi 
59.9°
+
Emmy Zettergren
0
Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli! 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
84kg
+
Roger Åberg

Bättre resultat för sveriges elever

Årets PISA-undersökning visar en uppåtgående trend men större klyftor

Visa inte Samhälle-artiklar
Samhälle / Utbildning

Förra veckan så rapporterade vi att det för en gångs skull blev ett positivt resultat för sveriges elever i den senaste Timss-undersökningen. Den visade att sveriges fjärde- och åttondeklassare presterar bättre. Nu har även resultaten från PISA 2015 släppts och även den mätningen visar ett lyft för sveriges elever.

Resultaten visar att sveriges eleverna presterar bättre resultat i alla undersökta områden vilka är naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Det gör att Sverige nu ligger runt samma OECD-snitt som man gjorde vid 2009, men att det fortfarande är en bit kvar till mätningen från år 2000 som då hade de bästa PISA-resultaten.

Den stora upphämtningen kom framförallt i läsförståelse och matematik där resultaten var avsevärt mycket bättre än i de senaste mätningarna.

Rapporten visar dock även tecken på försämrad likvärdighet i den svenska skolan. Baserat på resultaten i naturvetenskap märks det ett allt större gap mellan elever från socioekonomsikt svaga respektive starka hem. 2006 skiljde det 37 poäng i naturvetenskap mellan elever från dessa olika grupper och nu ligger den skillnaden på 44 poäng. Förutom det så har även gapet mellan de bäst och de sämst presterande eleverna i naturvetenskap har ökat.

Rapporten visar även att pojkar fortfarande läser sämre än tjejerna men att pojkar och tjejer i svenska skolor presterar på samma nivå i matematik samt naturvetenskap.

En annan grej som rapporten noterar är att eleverna i svenska skolor är dåliga på att passa tider. Varannan elev, 54 procent, uppger att de kommit för sent minst en gång de senaste två veckorna. Dock påpekar man också att elever i Sverige i alla fall kommer till skolan. Endast 9 procent hade skolkat en hel dag de senaste två veckorna. Det är bra om man jämför med motsvarande andel i hela OECD som ligger på 20 procent.