Facebook vill få stopp på clickbait-videos
Trevligt 
44.1°
+
Frode Wikesjö
0
Disney har en Obi-Wan Kenobi-film på gång
Som Stephen Daldry kanske ska regissera 
42.1°
+
Frode Wikesjö
0
Se taket på Mercedes-Benz Stadium stänga sig
Imponerande konstruktion 
106kg
+
Roger Åberg

EU sätter ner foten mot riktad reklam

Anser att användare ska godkänna om de vill ha sådan reklam

Visa inte Samhälle-artiklar
Samhälle / Allmänt

EU-kommissionen har tagit fram ett nytt förslag som kan sätta käppar i hjulet för flertalet internetjättar som Apple, Google och Facebook. Förslaget handlar om platsbaserad riktad reklam och kommissionen anser att sådan reklam ska vara avstängd och att användare vill ha riktad reklam så ska de vara tvungna att aktivera sådan reklam själva.

Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen, menar att grundinställningarna i applikationer och hemsidor ska enligt förslaget vara nej till spårning samt cookies:
Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej