Natal - Microsofts nya motion control-grej

Spel / Microsoft

Japp, så var det officiellt då. Natal heter Microsofts nya motion control-pryl. Att det är är the new shit rådde ingen tvekan om på presskonferensen, där Natal presenterades under en halvtimme av bland andra Steven Spielberg.

Ascoolt tekniskt kan man lugnt säga med face och voice recognition och inte en tillstymelse till kontroll i händerna. Möjligheten att skanna hushållsobjekt med mera verkade också fräckt. Tyvärr såg det lite tveksamt ut med delay mellan ens egna rörelser och gubben på skärmen, i alla fall när Natal demades live.

Nyfiken på mer om Natal? Microsofts svenska pressmeddelande om det efter hoppet.

youtube.com +
Läs mer om Natal här

Hemunderhållningens framtid har ett nytt namn: Xbox 360. Idag öppnade Microsoft E3-mässan med en historisk presskonferens som förde världen in i en ny era av underhållning. Förutom att introducera 10 exklusiva nya spel vilka revolutionerar hur vi umgås framför TV:n och som gör det ännu enklare att kommunicera med sina vänner , hjälpte också filmregissören Steven Spielberg till att introducera "Project Natal" och handkontrollfria spel.

"Xbox 360 skrev idag, med kulturella visionärer vid vår sida och handkontrollfria spel vid horisonten, underhållningshistoria," säger Don Mattrick, Senior Vice President för Interactive Business på Microsoft. "För oss handlar E3 om att bryta ned barriärer - mellan generationer, mellan spel och underhållning samt, framför allt, mellan drömmare och framtiden - på ett sätt som bara Xbox 360 kan."


"Project Natal": utan en tråd (eller handkontroll)

För första gången visades offentligt "Project Natal," kodnamnet för ett revolutionerande nytt sätt att spela utan någon handkontroll. Ser du en boll? Sparka den, slå den eller fånga den. Kan du bara röra dina händer, skaka på höfterna eller tala, så kan du och dina vänner ha kul tillsammans..

"Project Natal"-sensorn är kompatibel med alla Xbox 360-system, och är den första att kombinera en RGB-kamera, djupledssensor, mikrofon samt en specialbyggd processor med originalmjukvara, allt i en och samma apparat. Till skillnad från 2D-kameror och -handkontroller följer "Project Natal" din kropps alla rörelser i 3D och svarar på kommandon, riktningar och till och med känsloskiftningar i din röst.

Till skillnad från andra apparater är "Project Natal"-sensorn inte ljusberoende. Den känner igen dig bara genom att se ditt ansikte, och den reagerar inte bara på nyckelord utan förstår vad du säger. Om du instruerar dina medspelare i ett fotbollsspel så förstår de faktiskt vad du säger, och för att logga in på Xbox LIVE behöver du bara ställa dig framför sensorn.

"Nästa steg inom interaktiv underhållning är att avskaffa handkontrollerna," säger Steven Spielberg, filmregissör och producent. "Med 'Project Natal' kommer vi få se spel som för människor samman genom teknologi som faktiskt känner igen oss."

Varning för fyrverkerier

Video / Allvar

I morgon firar USA sin nationaldag 4:e juli [wiki] och då kommer det antagligen att skjutas en hel del fyrverkerier.

För att uppmärksamma allmänheten om att fyrverkerier kan vara farliga om man hanterar dem fel har "U.S. Consumer Product Safety Commission" tagit fram den rätt så otäcka varningsfilmen som hittas ovan.

Nedan hittas ett bonusklipp om 4:e juli.

gizmodo.com +

Ärlig trailer för Watch Dogs

Spel / Övrigt

Smosh Games är tillbaka med en ärlig trailer, den här gången för Watch Dogs.

Någon har hittat en prototyp av SNES PlayStation

Spel / Sony

Visste ni att Sony och Nintendo under 1988 samarbetade för att ta fram en spelenhet med CD-ROM för Super Nintendo? Det blev dock inget av samarbetet. Dagen efter att Sony, år 1991 under Consumer Electronics Show, presenterat enheten, som då fått namnet Play Station med kompatibilitet för samtliga SNES-spel, meddelade Nintendo att de istället tänkte samarbeta med konkurrenten Phillips. Anledningen var att de inte kommit överrens om licensieringen.

Dock han de ta fram en prototyp som endast skapades i 200 exemplar. Och nu har ett av dem dykt upp, bland en massa skräp.

Det är Imgur-användaren DanDiebold som postat bilderna och prototypen tillhörde hans pappa. Pappan jobbade med några involverade i projektet och fick i uppdrag att slänga en låda med skräp, vilket han inte gjorde. Tur var väl det.

En annan intressant aspekt i berättelsen är att pappans kollega ska ha hetat Olaf. Ni som har koll på historien vet kanske att en av delgrundarna till Sony Interactive Entertainment heter Ólafur Jóhann Ólafsson, känd som Olaf Olafsson internationellt. Frågan är om det är samma person eller om det bara är ett fantastiskt sammanträffande.

"My dad worked for a company, apparently one of the guys he used to work with, I think his name was Olaf, used to work at Nintendo and when my dad's company went bankrupt, my dad found it in a box of 'junk' he was supposed to throw out".

Bilderna på den funna konsolen hittar ni nedan.

via Gamesradar imgur.com +

Conan kollar Magic Mike XXL

Video / Kul

Conan kände att han ville hänga med på en tjejkväll och bestämde sig för att gå och kolla filmen Magic Mike XXL tillsammans med sina kvinnliga kollegor. Det känns dock som om största fokuset låg på festandet innan själva filmen.

www.viralviralvideos.com +

Nintendo överger inte Wii U och 3DS efter releasen av NX

Spel / Nintendo

I går berättade vi om rykten som säger att Nintendos omtalade men ännu väldigt mystiska konsol NX kan komma att släppas redan nästa år med produktionsstart i år.

Någon mer information har vi inte fått och heller inget uttalande från Nintendo. Däremot har nu Nintendos VD Satoru Iwata meddelat att Nintendo kommer att fortsätta stödja deras andra konsoler Wii U och 3DS efter releasen av NX. Det innebär även att nya spel kommer att anlända till plattformarna.

"Regarding your concern about what will happen to Wii U or what will happen to Nintendo 3DS, NX is a new platform, so the installed base will have to be built up from zero.

When NX is launched, there already will be a certain volume of Nintendo 3DS and Wii U hardware widely existing in the market, so from a software business perspective, it would be highly inefficient to stop releasing titles for Nintendo 3DS or Wii U right after the launch of NX.

Therefore, while we are preparing NX for the future, we are discussing within our internal development teams as well as with the second-party developers we co-develop software with and also with third-party software publishers about how to continue creating software for Wii U and Nintendo 3DS."

Satoru Iwata har också sagt att Nintendo ser positivt på framtidens spelmarknad och att företaget är väldigt entusiastiska över att fortsätta vara en stor del av den.

www.ign.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen