OnePlus 5T är en förvånansvärt trevlig uppgradering
Svårt att motivera köp av annan Android 
47.3°
+
André Stray
0
ABBA-påskägg hittat i Unix systemdokumentation
Gimme, gimme, gimme a MAN after midnight 
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart ska man kunna få psykologhjälp hos nätdoktor
Digitala vårdcentralen Kry breddar verksamheten 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Äckligt!
Skulle du våga tatuera dig här?
Brutalt hos Brutal Black 
85kg
+
Bobby Green

Spelintryck This War of Mine: The Little Ones är som en käftsmäll

Emmy tycker till om konsolversionen

Visa inte Spel-artiklar
Spel / Multiplattform

Den dystra stämningen sätts direkt när This War of Mine: The Little Ones startar. Det är krig, det är grått och det är misär. Några trötta män har hittat ett förfallet hus att ta skydd i men huset behöver säkras upp och göras i ordning. Det finns knappt någon mat och inga bekvämligheter. Verktyg saknas också liksom vapen som är nödvändiga för att skydda huset mot inkräktare. Det är djungelns lag som råder där den starkaste överlever och ingen går säker. Alla samvetskval är bara att lägga åt sidan, annars blir man inte långlivad.

This War of Mine släpptes för första gången i november 2014 till Windows PC, OS X och Linux för att sedan anlända till Android och iOS i juli förra året. Det är ett strategiskt överlevnadsspel i 2D där handlingen är inspirerad av belägringen i Sarajevo år 1992-1996 som utspelade sig under kriget i Bosnien. I dag släpps spelet även till Xbox One och Playstation 4 och vi har testat den nya konsolversionen med tilläggsnamnet The Little Ones där även barnen står i centrum.



Ljusglimtarna lyser med sin frånvaro och This War of Mine: The Little Ones fokuserar verkligen på att visa hur hemska krig är, utan att för den delen frossa i bilder på söndersprängda människor och raserade städer. Istället får vi följa de civila offren, de som bara försöker överleva mot alla odds. Och det är inte lätt. På dagarna finns krypskyttar överallt på gatorna och under den tiden måste människorna hålla sig gömda i sina raserade hus. Om ork och kraft finns är det då som det är läge att göra vapen, konstruera verktyg, bygga sängar och förbättra bostaden. Men att leva under sådana hårda förhållanden sliter på kroppen och allt för ofta är någon skadad eller sjuk. Då krävs även vila. Allt går på tid och dagen, liksom natten, har precis som i verkligheten bara ett visst antal timmar. På natten turas ens mest pigga karaktärer om att ge sig ut för att leta efter förnödenheter liksom mat och diverse användbart material för skapande av verktyg eller maskiner.

Världen utanför huset är dock farlig där vissa områden är värre än andra. Och det är inte alltid säkert att du hittar det du letar efter. Två av mina karaktärer blev exempelvis allvarligt sjuka och jag var i stort behov av medicin. Men trots intensivt sökande med den tredje karaktären under flera nätter misslyckades jag med att hitta det jag behövde och till slut blev jag ihjälskjuten när jag sökte mig till mer osäkra områden.



Det jag tycker är svårast med hela spelets upplägg är egentligen de moraliska betänkligheterna. Som jag nämnde ovan var jag vid ett tillfälle verkligen i behov av medicin, och jag frågade mig själv om jag var tillräckligt desperat för att kunna stjäla från andra människor för att få tag på det jag behövde. Jag beslutade mig för att jag var det och den av mina karaktärer som varit ute och letat förnödenheter på natten fick sedan leva med sina samvetskval efter stölderna och dessutom anklagande tankar från vännerna. För hela tiden poppar karaktärernas reflektioner över den rådande situationen upp och jag får olika uttryck kastat i ansiktet som "What have I done?!" och "I can not believe he did that to those poor people". Det dröjde inte länge innan flera av mina karaktärer var deprimerade.

Livet är en ständig balansgång där varje val jag gör påverkar hur det kommer att gå för karaktärerna och hur de mår. Leva eller dö. Döda eller dödas. Eftersom konsolversionen även innehåller barn är varje beslut extra jobbigt. Kan jag verkligen gå ut och leta efter förnödenheter och lämna mitt barn hemma? Det skär i hjärtat när jag ser hur barnens bryts ner och hur de samtidigt försöker leva ett vanligt liv mitt i kriget där de inte har någonting men fortfarande drömmer om allting.

Jag gillar verkligen det strategiska upplägget i spelet som tvingar mig att fundera över vad jag ska använda dygnets timmar till. Skapa nya verktyg eller vila. Försöka hitta mat eller medicin. Vilka verktyg ska jag ta med mig när jag går ut på natten i den utrymmesbegränsade ryggsäcken. Ska jag riskera fara för bättre material eller hålla mig till säkra områden. Hur mycket är en medicinflaska värd om jag hittar någon som är villig att idka byteshandel. Vem får vila och vem tvingas ge sig ut om natten trots sjukdom eller skador. Alla beslut är svåra och känslan av att man hela tiden gör fel är ständigt närvarande.



Det finns färdiga kampanjer att välja mellan i spelet som innehåller utvalda karaktärer och förutsättningar. Men det går också att själv skapa egna kampanjer där du väljer vilka karaktärer du vill spela med och där du kan ange hur snabbt den stränga vintern anländer, hur länge belägringen kommer att bestå, vilka områden utanför huset som är tillgängliga och andra liknande aspekter som gör spelupplägget lättare eller svårare. På så sätt har spelet stort omspelningsvärde där det går att utmana sig själv på olika nivåer och där de olika karaktärerna bjuder på olika unika berättelser.

Personligen måste jag dock vara i rätt sinnesstämning för att orka spela ett sådant här spel. För det är lätt att humöret blir rejält nedslaget, speciellt när barnen står i centrum. Det är svårt att bortse från hur bra mina egna barn har det och hur orättvis världen är. Med andra ord är det inte ett spel jag spontant plockar upp på kvällen framför teven när jag är generellt spelsugen och sugen på äventyr. Det är för mig ett spel som jag endast klarar av att hantera i små portioner och kanske hade det för personlig del passat bättre i bärbar format som jag bara kan plocka fram då och då. Dock anser jag att det är ett viktigt spel som tvingar spelare att uppleva en glimt av en bister verklighet som vi vet existerar på flera ställen i världen men som vi väldigt lätt kan välja att blunda för i vardagen.

Läs mer
Säkerhetslucka hittad i Intels processorer
Miljontals datorer kan kapas via bugg i processorns firmware 
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
ABBA-påskägg hittat i Unix systemdokumentation
Gimme, gimme, gimme a MAN after midnight 
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart ska man kunna få psykologhjälp hos nätdoktor
Digitala vårdcentralen Kry breddar verksamheten 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Startup vill skapa marknad för 3D-printade noshörningshorn
För att stoppa tjuvjakten 
51.0°
+
Emmy Zettergren
0
Kille plockar bort gigantiskt getingbo
Elaka typer det där 
44.5°
+
Roger Åberg
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
37.6°
+
Roger Åberg
0