RC-plan som flyger i 727 km/h
Hej! Hej då! Hej! Hej då! 
56.5°
+
Roger Åberg
0
Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige 
51.9°
+
Roger Åberg
0
En lite vuxnare chokladkalender
Från Chokladfabriken 
106kg
+
Roger Åberg

Dragon Quest Builders

Frode tycker till

Visa inte Spel-artiklar
Spel / Sony

Dragon Quest Builders kan man lite lätt och slarvigt beskriva som ett Minecraft-liknande spel i ett lättare rollspelskal i den otroligt charmiga Dragon Quest-stilen. Man spelar som en karaktär som vaknar upp i en förstörd fantasy-värld där folk har tappat förmågan att bygga saker. Som spelare är man den enda personen som faktiskt kan bygga samt skapa saker och man måste då återställa världen igen. Detta gör man genom att samla material som man får genom att hacka på olika saker i världen. Materialet använder man sedan för att bygga allt möjligt, allt från hela hus till salladsskålar.

Trots att spelet är ett rollspel så får man tidigt reda på att man inte är någon hjälte utan endast en vanlig snubbe som ser till att folk får det de vill ha. Man går inte heller upp i någon nivå utan istället är det byn som blir bättre och starkare ju mer samt bättre man bygger ut den. Genom att placera speciella objekt i ett rum så kan rummet, till exempel, bli ett värdshus vilket byn då får mer poäng för. Detta gör också att man kan bygga bättre verktyg, vapen samt rustningar. Ibland kan det vara lite svårt att veta vad som är fel med ett rum då det inte alltid kommuniceras så väl.

En sak som jag gillade väldigt mycket var att man som spelare inte behöver själv ta reda på hur man bygger saker, utan så fort man får något nytt material så får man reda på vad man kan bygga med det. Detta gör ju att man slipper använda diverse guider för att reda ut hur man bygger, till exempel, teservisen. Under spelets gång får man även ritningar som exakt visar hur man skall bygga ett specifikt rum.

Balansen mellan byggandet och rollspelandet fungerar riktigt bra. Rollspelsdelen gör så att man har en handling att följa och att man konstant har alltid något konkret att göra. Så om man inte gillar det här med att bara springa runt på måfå och hitta på egna roligheter så behöver man inte vara orolig för att det skall hända här. Själva handlingen består av fyra olika kapitel och ska man beta av dem alla så har man nog dryga 50 timmar med gameplay att se fram emot. Så klart finns det mycket mer gameplay att hämta om man som jag har tvångssyndrom och måste bygga den perfekta staden. Det är en hel del text i spelet men det kan rusa igenom om man vill då det viktiga alltid repeteras om man pratar med samma karaktär igen.

Spelets uppdrag går till en början ut på att man ska bygga grejer eller leta upp saker åt byborna och det är generellt vad man gör under hela spelets gång. Ibland får man ett uppdrag där ens by attackeras av monster och då gäller det att man har byggt upp ett ordentligt försvar mot dessa monster. Till en början har man endast en liten mur och sitt svärd som försvar men längre in i spelet blir det hela mer som ett tower defense-spel där man bygger kanoner samt fällor för att sätta stopp för fiendevågorna. Under spelets gång flyttar det in fler personer till byn. Dessa bybor hjälper till att hålla monstren borta på nätterna och under attackvågorna. De använder även de olika rummen man bygger åt dem och lämnar allt eftersom de använder rummen olika föremål som man kan använda i sina äventyr.

Spelet är väldigt rogivande då uppdragen sällan är svåra eller har någon jobbig tidsgräns. Man kan dö men då skickas man endast tillbaka till sin by igen och alla grejer man tappade när man dog kan man bara gå och plocka upp igen. Det enda som kan uppfattas som lite stressigt är hungermätaren som går ner allt eftersom man spelar. Men det gäller bara att man lite mat med sig om man hade tänkt ta längre turer. Ju längre man kommer in i spelet så får man även bättre recept vilket gör att man inte behöver tänka på att äta så pass mycket längre. Generellt är det så att man får bättre verktyg ju längre man man kommer in i spelet och de hjälper ofta till att göra det jobbiga lättare.

Tekniskt sätt är det kanske inte det mest imponerande man kan hitta på konsolen men spelet är enormt charmigt med sin speciella grafiska stil. Riktigt bra musik är det också då soundtracket innehåller många fina klassiska Dragon Quest-låtar men det är just vad de är också, klassiska låtar som vi hört förut. Även många klassiska ljud från de tidigare Dragon Quest-spelen dyker upp i detta spel vilket ju ökar spelets charm exponentiellt.

Om man ska klaga på något så är det kanske kameran som kan vara lite busig ibland. Då spelet spelas ur ett tredjepersonsperspektiv är kameran inte inte helt optimal när man gräver små tunnlar genom berg.

Som byggarspel så har Dragon Quest Builders sina begränsningar i jämförelse med spel som Minecraft och Terraria. Men enligt mig är det till sin fördel då det gör den delen av spelet mer lättillgänglig för sådana som mig som inte tycker de spelen är lite för plottriga.

Jag har redan spenderat brutalt många timmar med Dragon Quest Builders och jag kommer definitivt fortsätta spela det i ett otal timmar till.

Dragon Quest Builders släpps på nu fredag (den 14 oktober) till PlayStation 4 och PlayStation Vita. Vi testade PlayStation 4-versionen av spelet.

Läs mer