m

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är helt fantastiskt

Mer action, större äventyr och mer styrande

Spel / Feature

Bandai Namco bjöd nyligen in oss till Hever Castle söder om London för att få ta en ordentlig titt på det kommande spelet Ni No Kuni II: Revenant Kingdom. Tidigare har media endast fått testa korta sekvenser från spelet och detta var första gången hela kapitel från spelet var tillgängliga. Vi fick hoppa in i spelet precis i början av kapitel tre och vi fick lira fram till slutet av fjärde kapitlet, vilket gav oss en bra överblick om hur spelet kommer bli i slutändan. Och jag är villig att säga redan nu att Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är ett av årets måsten.

Men vi tar det från början. Ni No Kuni II: Revenant Kingdom ett rätt annorlunda spel jämfört med föregångaren. I alla fall gameplaymässigt. Designmässigt är det likt föregångaren med cel-shade-grafik och en Studio Ghibli-lik karaktärsdesign, vilket är lika härligt att se på. På tal om härligt att se på så kommer spelet renderas i upp till 4K/30fps och vill du hellre köra 1080p så kommer spelet rulla i 60 fps oavsett om du sitter på PS4 Pro eller ej.


Ni No Kuni II har två stycken huvudkaraktärer; pojkkungen Evan och den lite mer vuxna Roland. Evan var kung i Ding Dong Dell, men blev utkastad från kungadömet efter en kupp och Roland kommer från den riktiga världen och har kastats in detta universum av en oklar anledning. Du har möjlighet att skifta fritt mellan karaktärerna precis när du vill och under spelets gång får du tillgång till fler medhjälpare som du också kommer kunna kontrollera. Alla karaktärer har vitt skilda fightingstilar och erbjuder på så vis en hel del variation under spelets gång.

Som sagt så fick vi spela igenom två kapitel precis i början av spelet och varav ena utspelade sig i Taiwan-inspirerade staden Goldpaw där vi fick lösa lite mysterium och det andra kapitlet fokuserade en hel del på de nya spellägena Kingdom Mode och Skirmish Mode. Vi har tidigare fått reda på att storyn i spelet kommer rikta sig till en mer vuxen publik jämfört med föregångaren, vilket framgick en del under vår tid med spelet.

Musiken i spelet har tagits fram av Joe Hisaishi, som tidigare levererat musik till diverse Studio Ghibli-filmer samt det första Ni No Kuni, och kompositionerna har framförts av Tokyo Philharmonic Orchestra. Musiken är riktigt lekfull och härlig och under mer seriösa tillfällen, som strider och liknande, ändras ton och tempo och bygger på de episka ögonblicken med en lika episk ljudbild.

I Ni No Kuni: Wrath of the White Witch var striderna mer tur-baserade och du fick inte kontrollera några av karaktärerna, utan endast monster som du fångat på resans gång. I Revenant Kingdom har Level-5 gjort om hela fightsystemet och gjort det hela betydligt mer actionspäckat. Du kontrollerar Evan eller någon av de andra karaktärerna och du har tillgång till närstridsvapen och magi för att sänka fienden på ett effektivt sätt. Under striderna har du också möjlighet att aktivera de nya figurerna som döpts till Higgledies som kommer i olika färger och beroende på vilken färg som aktiveras så utförs olika åtgärder. Gröna Higgledies skapar ett område som healar dina hjältar, vita skadar fienden och röda skapar ett område som skyddar dig från massiva attacker. Det känns riktigt bra att fritt kunna springa runt på stridsfältet för att klå fiender på bästa sätt och jämfört med fightsystemet i föregående spel så föredrar jag det lite mer actionspäckade systemet.

De nya tillskotten Kingdom Mode och Skirmish Mode är också riktigt roliga och välutförda. I Kingdom Mode får du styra och ställa i ett nytt kungadöme och där du får bygga olika byggnader som i sin tur kan förse dig med hjälp under resans gång. Till exempel kan du bygga en smed som ger dig tillgång till bättre vapen och du forska fram olika uppgraderingar som låter dig slåss mer effektivt. För att forska snabbare så får du rekrytera olika karaktärer från runt om i världen som du i sin tur kan placera i olika byggnader. Karaktärerna är olika och är mer effektiva på specifika ställen. En vapensmed är till exempel mer effektiv hos just smeden, men det finns även karaktärer som är lite mer varierade och passar bra i olika hus. För att se hur effektiva befolkningen är så har varje karaktär en nivåmätare, vilket gör det lätt att se var du bör placera ut dem. Under tidens gång genererar ditt kungadöme pengar som du i sin tur kan använda för att fortsätta bygga ut dina ägor.

I Skirmish Mode får du slåss mot horder av fiender med din armé i stället för specifika karaktärer. Du har möjlighet att välja trupper som ska medverka i striden och du har några specialförmågor du kan använda under stridernas gång. Själva striderna sker på stora fält och du springer runt med en miniversion av Evan som har möjlighet att utföra diverse specialattacker för att krossa fienden.

Både Kingdom Mode och Skirmish Mode är riktigt trevliga tillskott som kommer göra spelupplevelsen betydligt roligare och i alla fall jag kommer troligtvis spendera lite väl många timmar med att optimera kungadömet för att generera så mycket kosing som möjligt.

För att sammanfatta så lämnade jag eventet med en positiv känsla. Efter att ha spelat några av spelets inledande kapitel så vill jag bara lira mer. Den nya slagsmålsmekaniken kändes tight, storyn var intressant och jag kommer definitivt spendera otaliga timmar i det nya läget Kingdom Mode. Och på det en fantastisk design, härlig musik och en touch av Studio Ghibli spelet ännu mer intressant.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom kommer släppas 23 mars till Playstation 4 och PC. Här under hittar ni några fler preview-videor från andra medier.

Läs mer
Förnybar energi kommer i princip att vara gratis 2030
Ja tack! 
44.7°
+
Roger Åberg
0
Boktips Hans Roslings bok nominerad till årets affärsbok
Factfulness kan bli Business Book of the Year 2018 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Första bilden på Liu Yife som Mulan
Disney gör spelfilm av animerad förlaga 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
20 miljoner kronor stals av BankID-bedragare förra månaden
Polis varnar för att vi kan tappa förtroendet för banksystemet 
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tesla ska dela med sig av sin mjukvara för säkerhetsfunktioner
Försöker skapa någon slags standard? 
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA funderar på att flygbomba skogsbränder
Har hämtat inspiration från Sverige 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vector vill bygga en ny superbil
Kommer den någonsin att bli av? 
34.0°
+
Bobby Green
0
Hund fick signera postavi med sin tass
Sverige i ett nötskal? 
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Svenska preventivappen Natural Cycles godkänd i USA
Första gången någonsin en sådan typ av app godkänts av FDA 
25.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Reddit blockerat i Kina
Var väl inte helt oväntat 
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ryskt skeppsvrak med guld verkar ha varit en bluff
Väldigt mycket oklarheter runt fyndet 
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tut i luren - The Pirate Bay fyller moppe
15 år sedan ökänd torrentsajt drog igång 
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fallout 76 gör måltavlor av röviga spelare
Skottpengar på mördare 
45.5°
+
André Stray
0
Fransk temapark tränar råkor att plocka upp fimpar
Byter cigarettfimpar mot fågelmat 
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Capcom släpper ett tangentbord
Som ser ut som skrivmaskinen i Resident Evil 2 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kommer Idris Elba att bli nästa Bond?
Det verkar så! 
61.2°
+
Roger Åberg
0
Disney kan skrota familjeovänliga projekt efter Fox-uppköp
Inga fler filmer som Deadpool eller Logan? 
-19.9°
+
André Stray
0
Håll koll på rör och saker under marken
Smart användning av AR 
48.6°
+
Roger Åberg
0
Star Trek 4-skådisar ryktas hoppa av produktionen
Chris Pine och Chris Hemsworth vill ha mer kosing 
30.0°
+
André Stray
0
Knölvalar äter frukost
Några människor bevittnar från första parkett 
46.4°
+
Bobby Green
0
Den här Audin har blivit elektrisk
Har fått prylar från Tesla 
43.8°
+
Roger Åberg
0
Nu släpper Intel sin coola serverlagring
32 TB på en pinne 
50.9°
+
Roger Åberg
0
Nu är Parker Solar Probe på väg mot solen
NASA:s senaste farkost kommer att få det hett om öronen 
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Myror bygger bro för att kunna attackera getingbo
Nope. 
45.5°
+
Bobby Green
0