En första titt på andra säsongen av Dirk Gently
We're badasses now!
André Stray
Mercedes bilar parkerar sig själva i parkeringshus
Förarlös parkering ser rätt gött ut
Wille Wilhelmsson
Ny specialversion av Bentley Continental GT
Inspirerad av, trumvirvel, lyxyachter!
91kg
Bobby Green
Illustration av de tre planeterna i omloppsbana runt dvärgstjärnan TRAPPIST-1.
Foto: M. Kornmesser/ESO

Astronomer hittar tre planeter som eventuellt kan vara beboeliga

Bara 40 ljusår från jorden

Visa inte Vetenskap-artiklar
Vetenskap / Rymden

En grupp astronomer från bland annat amerikanska MIT har identifierat tre stycken exoplaneter i ett solsystem som man säger har förutsättningar för att det eventuellt ska kunna finnas liv på planeterna.

Det handlar om ett solsystem som "bara" ligger 40 ljusår från jorden och de tre planeterna ligger i omloppsbana runt en dvärgstjärna vilken har gett planeterna förutsättningarna att antagligen ha liknande förhållande som det råder på jorden och Venus.

Dvärgstjärnan och dess planeter upptäcktes av teleskopet TRAPPIST (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) som ligger i Chile och som drivs av belgiska University of Liège.

Nu kommer astronomerna fortsätta att studera de tre planeternas förhållanden och Julien de Wit från MIT:s Department of Earth, Atmospheric, and Planetary Sciences säger:
"Now we have to investigate if they’re habitable. We will investigate what kind of atmosphere they have, and then will search for biomarkers and signs of life. We have facilities all over the globe and in space that are helping us, working from UV to radio, in all different wavelengths to tell us everything we want to know about this system. So many people will get to play with this [system]."