Elon Musk säger sig ha fått godkänt att bygga Hyperloop i USA
Ska i så fall gå mellan New York och Washington DC
Wille Wilhelmsson
Rykte Kommer Google göra om Google.com till en webbportal?
Vissa medier hävdar det
Wille Wilhelmsson
Sångaren i Linkin Park död
Chester Bennington tog sitt liv
-17kg
Bobby Green

Kluster med jordliknande planeter runt en stjärna hittade

Sju stycken närmare bestämt

Foto: NASA/JPL-Caltech
Visa inte Vetenskap-artiklar
Vetenskap / Experiment

NASA har en tid snackat om att de skulle avslöja något stort och i dag meddelade NASA att man har hittat sju stycken exo-planeter som är ungefär lika stora som jorden och som kretsar i ett solsystem runt stjärnan Trappist-1.

Trappist-1 ligger cirka 39 ljusår från vårt eget solsystem och NASA säger att sex av de sju planeterna är steniga planeter precis som jorden och på tre av dem kan det eventuellt finnas flytande vatten och kanske till och med liv. Det har aldrig tidigare upptäckts en stjärna med så många jordliknande planeter som eventuellt skulle kunna vara beboeliga för människan.

Astronomen Michaël Gillon som varit med och skrivit rapporten säger till Nature:
"This is the first time that so many planets of this kind are formed around the same star. [The planets] form a very complex system, [since] they’re all very close to each other and very close to the star, which is very reminiscent of the moons around Jupiter."
I det första videoklippet nedan presenterar NASA sin upptäckt och det andra klippet är filmat i 360 grader och visar en illustration av hur man tror att det kan se ut på planeten Trappist-1d. På bilden längst ner i artikeln visas Trappist-1:s sju stycken planeter jämfört med storleken på några av planeterna i vårt eget solsystem