Call of Duty: Modern Warfare Remastered släpps seperat
Die Antwoord släpper bisarr kortfilm
Jack Black är med!
124kg
Bobby Green

Forskare vill att Pluto ska få planet-status igen

Vill även att månen ska klassas som en planet

Foto: NASA
Visa inte Vetenskap-artiklar
Vetenskap / Rymden

Några forskare från diverse forskningsinstitutioner i USA vill att Pluto ska återfå sin klassifikation som en fullvärdig planet efter det att den förlorade denna för cirka tio år sedan.

Det är inte bara Pluto man vill ska få planetstatus utan det handlar om cirka 110 himlakroppar i vårt solsystem som forskarna anses bör klassas som planeter. Bland dessa finns bland annat jordens måne. Att forskarna nu vill utöka planetbegreppet motiverar de i en rapport med att en himlakropps geologiska egenskaper, som till exempel form och hur ytan ser ut, ska avgöra om en himlakropp är en planet eller inte.

Det var 2006 som International Astronomical Union tog fram regler för vad som definierar en planet och dessa är:
A planet is a celestial body which:
1. is in orbit around the Sun,
2. has sufficient mass to assume hydrostatic equilibrium (a nearly round shape), and
3. has "cleared the neighborhood" around its orbit.

Enligt punkt tre ovan är alltså inte Pluto någon planet då den påverkas av Neptunus gravitation. En annan anledning till att Pluto inte klassas som en planet längre är att den delar många egenskaper med asteroiderna i Kuiper-bältet och astronomer anser idag att Pluto är den största himlakroppen man än så länge har upptäckt i Kuiper-bältet.

Astronomen Mike Brown, som upptäckte himlakroppar i Kuiper-bältet som ledde till att Pluto nedgraderades till en dvärgplanet, ger inte mycket för den nya rapporten som vill att Pluto ska återfå planetstatus och säger:
"It really takes blinders to not look at the solar system and see the profound differences between the eight planets in their stately circular orbits and then the millions and millions of tiny bodies flitting in and out between the planets and being tossed around by them."