S05 av House of Cards finns nu på Netflix
Cover på Unravel
Öppningstemat för anime-serien Tokyo Ghoul
81kg
Bobby Green

De flesta beboeliga planeterna kan vara vattenvärldar

Enligt ny studie

Visa inte Vetenskap-artiklar
Vetenskap / Rymden

Att en planet liksom jorden har både stora landområden och stora hav kräver en speciell sammansättning och balans. Enligt en ny studie domineras de flesta planeterna antingen av land eller av hav vilket gör vår jord mer unik än man tidigare trott. Enligt studien lär också de flesta upptäckta expoplaneterna som ligger inom beboeliga avstånd från sina solar vara vattenvärldar där ytan består av minst 90 procent vatten.

På jorden består ungefär 70 procent av ytan av vatten med ungefär 30 procent landyta vilket lett till att komplexa djurarter kunnat leva på jorden. Men gränsen mellan en vattenvärld och en värld med både land och hav är också hårfin. Det är helt enkelt topografin som avgör. Är haven grunda och landmassan låg tar haven över och dominerar.

Den nya studien är baserad på simulationer och inte på studier av befintliga expoplaneter. Eftersom forskare heller inte vet hur planeter förses med vatten, även om man misstänker att det bland annat sker via asteroider, är det också svårt att förutse hur mycket vatten en enskild planet kan ha. Men stämmer studien kan det innebära att det blir svårare att hitta en tvilling till jorden än vad man tidigare hoppats på liksom chansen att hitta intelligent liv i universum, eller i alla fall i vår närhet.

Nedan kan ni se en simulering över hur jorden skulle ändras successivt med mer vatten och att det är en ganska liten förändring som krävs för att all landyta ska vara täckt av vatten.