Kina blockerar WhatsApp
Nu är alla Facebooks tjänster blockerade i Kina
Wille Wilhelmsson
Kanadensare ber snällt björnar att gå iväg
Han behöver ju gå till jobbet
Roger Åberg
Glas med inspiration från Saguarokaktusen
Grönt är skönt
80kg
Bobby Green

Mikrober hittade i undervattensvulkan efter utbrott

Forskare blev överraskade

Foto: CRG Marine Geosciences
Visa inte Vetenskap-artiklar
Vetenskap / Natur

Liv har en förmåga att alltid hitta en lösning, även i märkliga miljöer som borde vara ogästvänliga. För några år sedan gjorde forskare just en sådan upptäckt. De hittade nämligen mikrober i en undervattensvulkan inte långt efter att den hade fått utbrott.

Vulkanen är belägen 130 meter under ytan utanför Kanarieöarna och hade sitt utbrott år 2011. År 2014 åkte forskare dit för att undersöka vulkanen och hittade luddiga små bakterier överallt i vulkanen. PÅ grund av dess vita hårliknande utseende fick mikroben namnet Venus hår. Enligt forskarna verkade det dessutom som om de börjat uppstå där så fort stenarnas temperatur minskat till under 100 grader. Det vita böljande håret på mikroberna var upp till tre centimeter långt och de upptog en yta motsvarande ungefär åtta tennisplaner. Ingen vet dock hur de uppstod eller hur de kom dit.

Forskarna upptäckte efter analyser att mikroberna dessutom var en helt ny art under bakteriefamiljen Thiotrichales. Bland mikroberna hade också maskar börjat göra sig hemmastadda.