Amazon testar att leverera kläder direkt från catwalken

Leverans en timma efter kläderna visats upp

Foto: Nicopanda
Visa inte Webb-artiklar
Webb / Tjänster

Amazon fortsätter att satsa på mode och har nu inlett ett samarbete med modeföretaget Nicopanda.

Samarbetet innebär att Amazon Prime-kunder ska kunna köpa kläder ur Nicopandas senaste kollektion samtidigt som kläderna visas upp på catwalken. Tanken är att kunderna ska få kläderna levererade inom en timma efter de lagt sin beställning.

Tjänsten kommer att vara tillgänglig under London Fashion Week och leverans på en timma gäller endast för Amazon Prime-kunder som bor i London.

Nu kan du svara på Instagramkommentarer via Facebook

Om du har en Facebooksida

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

Nu på morgonen upptäckte vi att Facebook adderat en ny funktion för de som administrerar Facebooksidor. Det går nu nämligen att svara på Instagramkommentarer direkt från Facebook, förutsatt att du kopplat Instagramkontot till din Facebooksida.

Nya meddelanden hamnar i sidans inkorg där de grupperas utifrån varje bild i en meny till vänster. Vid ett första test känns upplägget riktigt smidigt. Dock går det inte att aktivera kommentarerna på Facebook om man har tvåstegsverifiering på sitt Instagramkonto. Men det verkar som om det går att stänga av verifieringen, koppla kontot till Facebook och sedan slå på verifieringen igen. Vi får se om det håller i sig. Gillar man funktionen med trådade konversationer bör man istället fortsätta att svara via appen. Svarar man via Facebook hamnar svaren nämligen än så länge längst ner i kommentarslistan.

Det ska bli intressant att se om det här är något som Facebook tänker bygga vidare på, det vill säga om vi får se det även på privata profiler framöver. Uppenbart är dock att Facebook och Instagram integreras allt mer.

Google släpper ny version av Google Earth VR

Kolla in världen i Oculus Rift och HTC Vive

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

Google har släppt en ny version av Google Earth VR där användare kan ta del av Google Earth i virtuell verklighet genom VR-headseten Oculus Rift och HTC Vive.

I den uppdaterade versionen har man lagt in nya så kallade Street View-bilder så att användarna kan vandra omkring i städer i 85 olika länder.

Den nya versionen av Google Earth VR hittas gratis till Oculus Rift och HTC Vive på länken nedan. Skulle du vilja kolla in de nya Street View-bilderna i VR men saknar någon av två ovanstående VR-headset så går det att ladda hem Street View-appen till iOS eller Android och ta del av detta via Google Cardboard eller Googles andra VR-plattform Daydrem.

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari

Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Verktyg

Tidigare i år meddelade Apple att man skulle implementera en funktion i sin webbläsare Safari som begränsade företag och andra från att använda cookies i den utsträckningen man ville. Detta har nu USA:s största annonsörs-organisationer kommenterat och de är mycket kritiska mot Apple. De säger bland annat att det kommer att försämra användarupplevelsen och sabotera vissa företags ekonomiska modell.

Safari använder sig av ett system som kallas för "Intelligent Tracking Prevention" vilket gör att annonsörer enbart kan göra så kallad retargeting-annonsering inom 24 timmar efter det att användaren fått cookien på en webbsajt. Retageting-annonsering innebär att användare får annonser för saker som de tidigare visat intresse för. Till exempel så kanske en användare varit inne på en sajt och kollat in en speciell klocka och därefter kommer det att dyka upp annonser för den klockan på Facebook, Google och andra sajter där det publiceras annonser.

Apple försvarar dock sitt beslut om att göra det svårare för annonsörer att spåra och följa användare. Till The Verge säger Apple i en kommentar:
"Apple believes that people have a right to privacy — Safari was the first browser to block third-party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy. Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history."

Ni hittar det fullständiga brevet från de sex amerikanska annonsörs-organisationerna nedan.

September 14, 2017

An Open Letter from the Digital Advertising Community

The undersigned organizations are leading trade associations for the digital advertising and marketing industries, collectively representing thousands of companies that responsibly participate in and shape today’s digital landscape for the millions of consumers they serve.

We are deeply concerned about the Safari 11 browser update that Apple plans to release, as it overrides and replaces existing user-controlled cookie preferences with Apple’s own set of opaque and arbitrary standards for cookie handling.

Safari’s new “Intelligent Tracking Prevention” would change the rules by which cookies are set and recognized by browsers. In addition to blocking all third-party cookies (i.e. those set by a domain other than the one being visited), as the current version of Safari does, this new functionality would create a set of haphazard rules over the use of first-party cookies (i.e. those set by a domain the user has chosen to visit) that block their functionality or purge them from users’ browsers without notice or choice.

The infrastructure of the modern Internet depends on consistent and generally applicable standards for cookies, so digital companies can innovate to build content, services, and advertising that are personalized for users and remember their visits. Apple’s Safari move breaks those standards and replaces them with an amorphous set of shifting rules that will hurt the user experience and sabotage the economic model for the Internet.

Apple’s unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love. Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice. As organizations devoted to innovation and growth in the consumer economy, we will actively oppose any actions like this by companies that harm consumers by distorting the digital advertising ecosystem and undermining its operations.

We strongly encourage Apple to rethink its plan to impose its own cookie standards and risk disrupting the valuable digital advertising ecosystem that funds much of today’s digital content and services.

Signed,

American Association of Advertising Agencies (4A’s)

American Advertising Federation (AAF)

Association of National Advertisers (ANA)

Data & Marketing Association (DMA)

Interactive Advertising Bureau (IAB)

Network Advertising Initiative (NAI)

Läs mer

The Pirate Bay genererar kryptovaluta på sin sajt

Dolt javascript tar datorkraft från användarna

Foto: CoinHive
Visa inte Webb-artiklar
Webb / Tjänster

Flera användare på torrenttjänsten The Pirate Bay har upptäckt att det finns inbäddade javascript på flera av tjänsten sidor som används för att generera kryptovalutor.

Detta är något som drabbar användarna då det är deras datorkraft som används för att utvinna kryptovalutan och det kan slöa ner deras webbläsare och/eller dator. The Pirate Bay använder sig av ett script från tjänsten CoinHive som automatiskt börjar generera kryptovalutor när någon användare går in på en sida där det aktuella javascriptet finns inbäddat.

Igår skrev vi om att liknande "attacker" skett på ryska och ukrainska webbsidor där javascriptet för att generera kryptovalutor spreds via annonser på webbsidorna. Det är oklart om så är fallet även i The Pirate Bays fall eller om någon på tjänsten avsiktligt lagt in javascriptet i webbsidornas kod.

Då The Pirate Bay verkar vara en väldigt decentraliserad organisation och det är oklart vem som faktiskt är ytterst ansvarig för tjänsten så har TorrentFreak inte lyckats hitta information om varför vissa sidor på The Pirate Bay nu genererar kryptovalutor. Flera moderatorer och användare är dock väldigt upprörda över det hela i tjänstens officiella diskussionsforum.

Den här typen av script är inte skadliga annat än i den bemärkelsen att de ofta slöar ner datorn, något som kan vara väl så irriterande. De går att inaktivera genom att stänga av javascript i webbläsaren. Tyvärr kan även många andra funktioner på webbsidor att sluta fungera om man skulle göra det.

Uppdaterat
TorrentFreak har nu varit i kontakt med The Pirate Bay och skriver att det hela verkar ha rört sig om något slags test:
"We were told that the miner is being tested for a short period (~24 hours) as a new way to generate revenue. This could eventually replace the ads on the site. More info may be revealed later."

Vattenkanna inbyggd i stupröret
Använd regnvatten istället för kranvatten 
275kg
+
Bobby Green
Galen trehjuling gör 0-100 km/h på en halv sekund
Drivs av vattentryck 
271kg
+
Bobby Green
Snart släpps Jolt Cola igen
Koffeindiggare - se hit! 
177kg
+
Bobby Green