Fiskare hittar simmande leguan
Sex kilometer från land! 
41.7°
+
Roger Åberg
0
Kevin Smith donerar pengar från Miramax-filmer till välgörenhet
Women in Film får all framtida kosing 
43.9°
+
André Stray
0
Animerat på nakna kroppar
Avtryck som ger intryck 
79kg
+
Bobby Green

83,5 procent av Spotifys intäkter kommer från premium-användare

Gratis-användarna inte särskilt lönsamma

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Spotify

Computer Sweden har kollat närmare på musikstreaming-tjänsten Spotifys bokslut för 2011 och där framgår klart och tydligt att lejonparten av Spotifys intäkter kommer från de användare som betalar för tjänsten medan de som kör på det reklamfinansierade alternativet inte är särskilt lönsamma.

Vid 2011:s slut hade Spotify 32,8 miljoner registrerade användare och av dessa var det 2,6 miljoner som prenumererade på något av företagets två betal-tjänster, Premium eller Limited. Dessa 2,6 miljoner användare drog i genomsnitt in 497 kronor per användare till Spotify under 2011. Det kan jämföras med den stora massan gratis-användare som endast drog in 7,50 kronor per användare.

Det gör att 7,9% av Spotifys kunder stod för hela 83,5% av intäkten vilket gör det tydligt varför Spotify satsar hårt på att konvertera gratisanvändare till premium-användare. Totalt hade Spotify en intäkt på 1,55 miljarder kronor under 2011 vilket kan jämföras med de 610 miljoner kronor man drog in 2010.

Dock så ökade förlusten, från 235 miljoner kronor 2010 till 375 miljoner kronor 2011. I maj värderade New York Times Spotify till 27 miljarder kronor och i juli sades det att Spotify hade 15 miljoner aktiva användare var av fyra miljoner var betalande användare.

Vill ni kolla in lite fler siffror från Spotifys bokslut för 2011 så hoppa vidare till Computer Sweden på länken nedan.