Google Calendar har fått nytt utseende
På webben 
41.5°
+
Roger Åberg
0
Stora kolkraftverk i Texas stängs ner
Motsvarar 4000MW kolenergi 
68.2°
+
Emmy Zettergren
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
85kg
+
Roger Åberg

Google på väg in i Altavista-fällan?

Visar bara 13% riktiga sökresultat first screen

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

Förra veckan så meddelade Yahoo att man lägger ner sökmotorn Altavista, en sökmotor som var poppis en gång i tiden men som mer eller mindre försvann från marknaden när Google lanserade sin sökmotor 1998. En av orsakerna till det var att Altavista fyllde sin söksida med en stor mängd annonser och irrelevant material och frågan är nu om inte Google håller på att gå i samma fälla.

Sajten Tutorspree har analyserat hur mycket riktiga sökresultat som Google nu faktiskt visar på sin resultatsida och kommit fram till att om man sitter på en MacBook med 13 tum stor skärm, med upplösningen 1440x900 pixlar, är det som syns på skärmen efter en Google-sökning endast 13% faktiska sökresultat. Övriga skärmen fylls av adwords-annonser som tar upp 29% av skärmens yta, en Google-maps, som i och för sig endast visas om man söker på något med geografisk anknytning, tar upp 7% ytan medan sökboxen och navigeringen tar upp de återstående 14% av skärmen.

Nu tror jag personligen inte att många kommer att överge Google för det här då det inte finns särskilt många andra likvärdiga alternativ att vända sig till men Google måste helt klart vara medvetna om vad som en gång ledde till deras egen framgång säkerligen kan kopieras av någon annan i framtiden.

Brukar ni använda av er några andra sökmotorer istället för Google och varför gör ni det i så fall?