Ny version av doftljuset som luktar som en ny Mac
Om man inte kan få nog av det 
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Calendar har fått nytt utseende
På webben 
44.2°
+
Roger Åberg
0
De här prylarna måste du ha för att laga mat
Alltså, måste 
81kg
+
Roger Åberg

Facebook försöker stoppa klickfiske

Äntligen!

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

Som redaktör och skribent vill man att folk ska läsa ens artiklar och då gäller det att sätta bra rubriker på sina artiklar. Vad som är en bra rubrik är så klart subjektivt, men enligt mig ska den skapa intresse, förklara vad man kommer att få och framförallt inte ljuga. Vi har haft många och långa diskussioner om klickfiskerubriker på kontoret och min åsikt har alltid varit att så länge man inte ljuger får rubriken vara hur sexig den bara kan.

För om man i rubriken säger att "det här har du aldrig sett och kommer aldrig att se igen" och att man verkligen kan leverera på det, då ska rubriken säga just det. Nu är det väldigt sällan som man verkligen kan leverera på något sådant och vad som är fantastiskt, något man aldrig kommer att ångra och saker man bara måste se är något väldigt subjektivt ska man passa sig och alltid vara på den säkra sidan.

Nog om det nu, att Facebook har svämmat över av klickfiskerubriker det senaste halvåret har vi alla märkt och det har så klart gjort Facebook sämre, betydligt sämre faktiskt. Facebook var på väg att bli en rätt värdig och folklig version av RSS-läsaren men det gick åt pipsvängen.

Nu försöker Facebook göra något åt detta och slår ner på klickfiskerubriker. Genom att mäta hur länge någon besöker en länk (alltså är borta från Facebook) får Facebook ett hum om hur intressant länken verkligen var. Genom att mäta och jämföra antalet klick med antalet delningar och kommentarer får man också ett hum om kvaliteten på länken.

Förändringarna kommer att genomföras under den närmsta tiden men jag tycker mig se mindre och mindre klickfiskerubriker redan nu så det är ingen högoddsare att det redan är implementerat.