WhatsApp blockerat i Kina
I samband med kommunistpartiets kongress 
30.5°
+
Frode Wikesjö
0
Facebook köper rättigheterna till Skam
Den amerikanska versionen lär bli lättillgänglig 
28.3°
+
André Stray
0
Liten igelkott ska väl också få campa
Skön kampanj 
81kg
+
Roger Åberg

Gammal rapport hävdar att Google gynnat sig själva

När det gäller sökresultat

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

För några år sedan genomförde FTC, Federal Trade Commission, en undersökning kring hur Google använde sina sökalgoritmer. De ville utreda om sökföretaget använde sina algoritmer för att förbättra sökningar som sedan gynnade de själva och deras verksamhet och om de filtrerade bort resultat för konkurrenter.

När rapporten blev klar år 2013 meddelade FTC att Google visserligen använde sig av ett beteende som kunde ifrågasättas. De kom sedan undan med en liten tillsägelse.

Nu har dock rapporten, två år senare, börjat cirkulera på nätet och i den står det ganska tydligt att Google anses har använt algoritmerna till sin egen fördel för att försämra förutsättningarna för konkurrenter. Bland annat har resetjänster, shoppingtjänster och lokala företag kopplade till Google fått högre ranking än konkurrenterna. En del anställda på FTC har också ansett att Googles beteende är allvarligt och att de skadar upplevelsen för användarna. Så här stod det i rapporten, enligt the Journal.

"Indeed, the evidence paints a complex portrait of a company working toward an overall goal of maintaining its market share by providing the best user experience, while simultaneously engaging in tactics that resulted in harm to many vertical competitors, and likely helped to entrench Google's monopoly power over search and search advertising"

Google anser dock i sin tur att de inte har gjort något fel och att de alltid förändrar sina algoritmer för att skapa den bästa upplevelsen för sina användare. I ett uttalande till PCMag.com angående den gamla rapporten säger företaget:

"After an exhaustive 19-month review, covering nine million pages of documents and many hours of testimony, the FTC staff and all five FTC Commissioners agreed that there was no need to take action on how we rank and display search results.

We regularly change our search algorithms and make over 500 changes a year to help our users get the information they want. We created search for users, not for websites—and that focus has driven our improvements over the last decade."

Vi gissar att vi inte har sett slutet på den här berättelsen och det lär genomföras fler undersökningar framöver.

  tack Jon Lilja pcmag.com +