Fiskare hittar simmande leguan
Sex kilometer från land! 
44.5°
+
Roger Åberg
0
Skön Gremlins-affisch
Med massvis med populärkulturreferenser 
41.4°
+
Frode Wikesjö
0
Animerat på nakna kroppar
Avtryck som ger intryck 
79kg
+
Bobby Green

Olika trailers för Straight Outta Compton beroende på vilken hudfärg man hade

Rasprofilerings-experiment på Facebook

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

Under en paneldebatt på film/musik/internet-festivalen SxSW avslöjade filmbolaget Universals marknadschef Jim Underwood att man inför premiären av filmen "Straight Outta Compton" visade Facebook-besökare olika trailers beroende på vilken hudfärg de antagligen hade.

Vita Facebookanvändare fick se en version av trailer medan svarta och latinamerikaner fick se en annan version. Man motiverade detta med att de vita Facebook-besökarna antagligen inte hade lika bra på koll på hiphop-bandet N.W.A. som filmen handlar om.

I trailern för de vita Facebook-besökarna lade man stor vikt vid att visa bilder på Dr. Dre och Ice Cube då man antog att dessa två var mer bekanta för vita människor än till exempel Easy E. I trailern för svarta utgick man från att besökarna kände till N.W.A:s historia och artisternas låtkatalog och därför fokuserade man mer på detta i den trailern. Latinamerikaner fick i stort sett se samma trailer som de svarta fast där hade man även lagt till lite citat på spanska.

TheNextWeb har frågat Facebook hur länge man har kunnat välja ut grupper att rikta sina annonser till baserat på rasprofilering men det var inget som Facebook ville kommentera.