Stora kolkraftverk i Texas stängs ner
Motsvarar 4000MW kolenergi 
61.0°
+
Emmy Zettergren
0
Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli! 
42.1°
+
Roger Åberg
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
84kg
+
Roger Åberg

Facebook börjar kolla vilka butiker man besöker

Så att annonsörer kan se om det är lönt att annonsera

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

Facebook har lanserat en funktion som man kallar för "Local Awareness" med vilken annonsörer faktiskt kan se om någon besöker deras butiker efter att ha sett en annons för butiken på Facebook.

Detta gör man genom att hålla koll på vem som ser vilka annonser och kan sedan via positionering avgöra om personen ifråga faktiskt besökte butiken efter det att de hade sett annonsen. Annonsörer kommer även att få möjlighet att lägga in en karta, en så kallad "Shop Locator" i sina annonser där den närmaste butiken visas för Facebookanvändaren.

Annonsören kommer inte att kunna se vem som besökt butiken med "Local Awareness" men kan antagligen få ett bra mått på huruvida en annonskampanj ska räknas som lyckad eller inte.