Gravitationsvågor från kolliderande neutronstjärnor upptäckta
Första gången det sker 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft har redan fixat KRACK på sina enheter
Uppdatera om du vill vara säker 
47.1°
+
André Stray
0
Repetition i musik
Därför gillar vi det 
89kg
+
Bobby Green

Är Spotify på väg att överge sitt reklamfinansierade abonnemang?

En del personalförändringar antyder det

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Spotify

Den senaste tiden har både Spotifys intäktschef Jeff Levick och annonschefen Jonathan Forster lämnat företaget och detta gör att många ställer sig frågande till vad som pågår på Spotify.

Det har tidigare snackats om att Spotify eventuellt skulle begränsa sitt reklamfinansierade abonnemang och att användare av detta inte skulle kunna ta del av all musik på tjänsten. När två av de ytterst ansvariga för annonsförsäljningen slutar på företaget så är det antagligen något som pekar i den riktningen. Det ryktas även att Spotify siktar på en börsnotering i november 2017 och tills dess måste man ha förhandlat fram långsiktiga avtal med världens stora skivbolag. Skivbolagen är som bekant inte allt för peppade på Spotifys reklamfinansierade modell då de anser att de och deras artister får för lite betalt via det abonnemanget.

Enligt Breakit så tjänade Spotify bara 1,70 kronor per gratisanvändare 2014. Detta kan jämföras med de närmare 1.200 kronor om året en betalande användare drar in till företaget. Spotify har i dagsläget över 40 miljoner betalande användare och 60 miljoner användare som kör på det reklamfinansierade alternativet.