Stora kolkraftverk i Texas stängs ner
Motsvarar 4000MW kolenergi 
49.2°
+
Emmy Zettergren
0
Volvo V90 CC bäst i polisens årliga test
Men spöar ändå inte vanliga V90 
42.2°
+
Roger Åberg
0
Laga mat med bara solen
Smart grej! 
84kg
+
Roger Åberg

Facebooks strategi att blockera annonsblockerare lönar sig

Twitch apar efter

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

Facebook fortsätter att kämpa mot annonsblockerare. Ansträngningarna har också visat sig vara effektiva. Di Digital rapporterar i dag om att Facebooks annonsintäkter ökat med 18 procent på desktop under det senaste kvartalet. Kvartalet innan låg ökningen på nio procent.

Men det är en katt- och råttalek som förs. Bara några dagar efter att Facebook, i augusti, lanserat sin nya kod för att gå förbi annonsblockerare hade Adblock Plus knäckt systemet. Någon dag senare slog Facebook tillbaka med en uppdaterad version av koden. Utan tvekan kommer dock annonsblockerare att fortsätta försöka kringgå systemen medan medier som har annonser på sina sidor i sin tur kommer att fortsätta försöka hitta vägar för att visa annonserna ändå.

Facebook är heller inte de enda som försöker lura annonsblockerare. Twitch som är en plattform för strömmande av bland annat spelvideor har precis lanserat en ny videofunktion där annonserna blir svårare att blockera. Deras lösning är, precis som Facebooks, att koda innehållet i annonserna så att det inte skiljer sig från det övriga användargenererade innehållet.

Men bara för att Facebook tjänar på att blockera annonser lär de inte kunna gasa på hur mycket som helst. Josh Olson som är analytiker vid Edward Jones säger nu att plattformen nått det tak med antal annonser som användarna kan tolerera. Ska de öka sin omsättning ytterligare måste de därför hitta fler eller andra vägar att få in intäkter. Totalt ökade vinsten 166 procent och omsättningen med 56 procent under det senaste kvartalet.