Nu är iOS 11 släppt!
Här är alla nyheterna och allt du behöver veta 
46.5°
+
Roger Åberg
0
Ny trailer för Wolfenstein II: The New Colossus
No More Nazis! 
41.1°
+
Frode Wikesjö
0
Macklemore visar upp sin samling med sneakers
Och lite av sina gamla kläder 
72kg
+
Bobby Green

Self Made är en talangjakt på nätet

Digitalt Idol typ

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Sajter

Känner man för att testa sina artistiska vingar i en talangjakt och inte fick plats i Idol eller någon av de andra talangjakterna så drar snart talangjakten Self Made igång på nätet.

På Self Made ska aspirerande artister kunna ladda upp sina egna bidrag som sedan internetanvändare från hela världen ska kunna rösta på. Sedan går vinnande bidrag vidare till nästa steg. Kanal 5 kommer även att sända Self Made:s veckofinaler och i slutet av maj kommer en vinnare att utses. Vinnaren får ett skivkontrakt, 25.000 dollar samt tillgång till att spela in låtar av diverse kända låtskrivare.

Self Made ska även fungera som en "social talangplattform" men exakt hur det ska fungera framgår inte riktigt av pressmeddelandet som ni hittar i sin helhet nedan.

Visa
PRESSMEDDELANDE
At Night lanserar digitala talangtävlingen och plattformen Self Made – låter fansen utse nästa världsstjärna

Musikbranschen är under förändring och allt fler artister startar sina karriärer via virala succéer. Nu lanserar teamet bakom Avicii – At Night med Ash Pournouri i spetsen – den digitala talangtävlingen Self Made. Tävlingen löper under våren på Self Mades sociala talangplattform och slutfasen kommer även att sändas på Kanal 5. Hela Skandinavien kan söka och hela världen kan rösta – med målet att kora och följa framtidens talanger. Intresseanmälan öppnar den 6 mars och plattformen går live den 19 mars.

– Världsartister som bygger sina varumärken på internet är en starkt växande trend med Justin Bieber, Shawn Mendes och Zara Larsson som utmärkta exempel. Med Self Made speglar vi den verkligheten genom att ge aspirerande artister verktygen att utveckla sina unika profiler via flera kanaler. Vi vill föra artisterna närmare fansen och låta dem ta makten över sin musik och sina varumärken, säger Louise Grandinson, Head of New Business At Night och ansvarig för Self Made-teamet.

Self Made är en social talangplattform som kickas igång genom lanseringen av en digital talangtävling där 100 % av röstningen sker via fansen. Initiativet startas genom auditions från Sverige, Danmark och Norge och ambitionen är att gå globalt i nästa säsong. Efter sex veckor av virala auditions går 21 talanger vidare till utvecklingsfasen och därifrån skickas 12 kandidater till Stockholm för studio- och livesessions. Vinnaren erbjuds ett skivkontrakt med 50/50-deal, management, $25 000 USD och låtar skrivna av producentteam som Arnthor Birgisson, John Martin, Carl Falk och Rami Yacoub, bakom hits för bland andra Swedish House Mafia, Avicii, Britney Spears, One Direction och Nicki Minaj.

Musik- och sociala mediebranschen i samspel
Istället för att jobba med t.ex. en jury kommer kandidaterna få tillgång till etablerade artister och influencers som bollplank för att utvecklas. Även om bara en profil kan stå som slutlig vinnare finns goda chanser för fler att lysa, desto högre kandidaterna tar sig, desto mer etablerar de sin musik och relationen till sina fans – oavsett tävlingens framsteg.

– Vi jobbar ständigt för att bryta ny mark och skapa de bästa möjligheterna för kreatörer att slå igenom bruset i dagens snabbfotade medieklimat. Med första säsongen av Self Made låter vi musik- och sociala mediebranschen samverka så att artister kan förädla sig själva – och undvika att falla in i en paketering som inte är äkta. Self Made har potential att på riktigt bygga nästa världsstjärna, flera gånger om, säger Ash Pournouri, grundare At Night, Symposium Stockholm och managern som skapade och byggde Avicii.

Veckofinaler på Kanal 5
Förutom publicering av tävlingsbidrag kommer Self Made att fungera som en contenthub för intervjuer, reportage och interaktion mellan artister och fans. Senare i vår kommer även en fördjupning och final att sändas på Kanal 5, samt digitalt på Dplay i Sverige, Norge och Danmark.

– Vi tar avstamp i ett existerande beteende men dedikerar en plattform så att musiktalanger inte behöver slåss om uppmärksamheten med roliga kattvideos och extremskidåkning. Vi vill att fansen ska styra detta från start då det är de som bestämmer i slutändan. Det handlar om att nå publiken på alla plattformar och inte exkludera någon. Vi är därför väldigt glada att Kanal 5 och Dplay är med och ytterligare bygger detta musikuniversum för både fans och talanger, fortsätter Ash Pournouri.

________________________________

SÅ FUNGERAR SELF MADE:
19 mars - 29 april – Auditions – för alla
Starta en profil, ladda upp din första video - cover eller egen låt - och börja promota dig själv. De åtta mest populära videorna under veckan kvalificerar till veckofinal. Veckofinalen sker live på torsdagar via Self Mades plattform och fansen utser vinnaren efter röstning på lördagar. Vinnaren varje vecka går vidare direkt till nästa steg. Denna process pågår under sex veckor, vilket betyder att du har sex chanser att ta dig till utvecklingsfasen. Första veckan går en talang vidare, andra veckan två talanger, osv.

30 april - 10 maj – Utvecklingsfas – 21 talanger
De 21 deltagare som gått vidare från auditionfasen går in i utvecklingsfasen för att bli coachade av artister, producenter, och influencerprofiler. Coachningen sker digitalt inom allt från framträdande till att hitta sin stil och bygga sin unika profil. Fansen utser 12 talanger i det här steget, som går vidare till finalfasen.

11 maj - 27 maj – Finalistfas – 12 talangerhttps://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif
Self Made välkomnar 12 finalister till Stockholm för att arbeta med professionella musiker, skapa sin egen musik och uppträda live. Vi följer finalisterna på plattformen och korar den slutliga vinnaren av Self Made i samband med en livesänd final.

Mer info
www.goselfmade.com
www.facebook.com/goselfmadecom
#goselfmade