m

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari

Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Webb / Verktyg

Tidigare i år meddelade Apple att man skulle implementera en funktion i sin webbläsare Safari som begränsade företag och andra från att använda cookies i den utsträckningen man ville. Detta har nu USA:s största annonsörs-organisationer kommenterat och de är mycket kritiska mot Apple. De säger bland annat att det kommer att försämra användarupplevelsen och sabotera vissa företags ekonomiska modell.

Safari använder sig av ett system som kallas för "Intelligent Tracking Prevention" vilket gör att annonsörer enbart kan göra så kallad retargeting-annonsering inom 24 timmar efter det att användaren fått cookien på en webbsajt. Retageting-annonsering innebär att användare får annonser för saker som de tidigare visat intresse för. Till exempel så kanske en användare varit inne på en sajt och kollat in en speciell klocka och därefter kommer det att dyka upp annonser för den klockan på Facebook, Google och andra sajter där det publiceras annonser.

Apple försvarar dock sitt beslut om att göra det svårare för annonsörer att spåra och följa användare. Till The Verge säger Apple i en kommentar:
"Apple believes that people have a right to privacy — Safari was the first browser to block third-party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy. Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history."

Ni hittar det fullständiga brevet från de sex amerikanska annonsörs-organisationerna nedan.

September 14, 2017

An Open Letter from the Digital Advertising Community

The undersigned organizations are leading trade associations for the digital advertising and marketing industries, collectively representing thousands of companies that responsibly participate in and shape today’s digital landscape for the millions of consumers they serve.

We are deeply concerned about the Safari 11 browser update that Apple plans to release, as it overrides and replaces existing user-controlled cookie preferences with Apple’s own set of opaque and arbitrary standards for cookie handling.

Safari’s new “Intelligent Tracking Prevention” would change the rules by which cookies are set and recognized by browsers. In addition to blocking all third-party cookies (i.e. those set by a domain other than the one being visited), as the current version of Safari does, this new functionality would create a set of haphazard rules over the use of first-party cookies (i.e. those set by a domain the user has chosen to visit) that block their functionality or purge them from users’ browsers without notice or choice.

The infrastructure of the modern Internet depends on consistent and generally applicable standards for cookies, so digital companies can innovate to build content, services, and advertising that are personalized for users and remember their visits. Apple’s Safari move breaks those standards and replaces them with an amorphous set of shifting rules that will hurt the user experience and sabotage the economic model for the Internet.

Apple’s unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love. Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice. As organizations devoted to innovation and growth in the consumer economy, we will actively oppose any actions like this by companies that harm consumers by distorting the digital advertising ecosystem and undermining its operations.

We strongly encourage Apple to rethink its plan to impose its own cookie standards and risk disrupting the valuable digital advertising ecosystem that funds much of today’s digital content and services.

Signed,

American Association of Advertising Agencies (4A’s)

American Advertising Federation (AAF)

Association of National Advertisers (ANA)

Data & Marketing Association (DMA)

Interactive Advertising Bureau (IAB)

Network Advertising Initiative (NAI)

Läs mer
Youtube börjar med betalt medlemsskap
Går i Twitchs fotspår 
29.4°
+
André Stray
0
Nintendo hyllar cross-play i ny reklamfilm
Det är roligare att göra saker tillsammans! 
43.0°
+
André Stray
0
Ozark återvänder 31 augusti
Andra säsongen är snart här! 
55.0°
+
André Stray
0
Gorillan Koko har dött
Vila i frid! 
15.3°
+
Roger Åberg
0
Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig? 
31.1°
+
Bobby Green
0
Trailer för Welcome to Marwen
Steve Carell leker med dockor 
44.5°
+
André Stray
0
Google fixar bättre kontohantering i Android
På tiden! 
41.1°
+
André Stray
0
USA:s regering ogillar Googles samarbete med Huawei
Anses vara risk mot nationell säkerhet 
23.0°
+
André Stray
0
Bose släpper lurar du ska sova med
Byssan lull... 
48.0°
+
Roger Åberg
0
Fox godkänner Disneys bud på 71,3 miljarder dollar
Disney kommer äga nästan hela Marvel-universumet 
32.4°
+
André Stray
0
Audi och Hyundai ska samarbeta kring bränslecellsteknik
Vill snabba på utvecklingen 
49.1°
+
Bobby Green
0
Cyklister får köra på körbana även om det finns cykelbana
Men vad i hela fridens namn? 
31.1°
+
Bobby Green
0
Ny Teenage Mutant Ninja Turtles på ingång
Turtle Power! 
33.2°
+
André Stray
0
Steams sommarrea bara några timmar bort
Bara att börja tänja plånboken 
42.3°
+
André Stray
0
Star Wars-spinoffer har lagts på is
Efter Solo-floppen 
45.3°
+
André Stray
0
Dålig läppläsning av herrarna Trump och Jong-Un
Känns rimligt att det var det här som sades 
46.6°
+
Roger Åberg
0
En närmre genomgång av Volvo S60
Denna gång utan svengelska 
43.4°
+
Roger Åberg
0
Virvelringar som kolliderar
Vackert och tidsödande 
50.2°
+
Roger Åberg
0
Videofrossa: Nya Volvo S60
Se den på vägen, syna den och se den i fabriken 
44.6°
+
Roger Åberg
0
Lite gameplay från Mutant Year Zero: Road to Eden
Ser bra ut! 
43.6°
+
André Stray
0
Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA 
55.7°
+
Bobby Green
0
Matt Damon kommer att spela Carroll Shelby
Ny film om Fords Ferrari-fight på gång 
43.0°
+
Bobby Green
0
Nu kan du beställa Nokia 8110
Banantelefonen i ny version 
51.6°
+
Roger Åberg
0
Snubbe kör båt över grusväg
Alla sätt är bra utom de dåliga 
48.2°
+
Bobby Green
0