m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
83.9°
+
Roger Åberg
0
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
6.7°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Davie504 spelar Deadmau5 "omöjliga" basgång
Ingenting är omöjligt 
200kg
+
Bobby Green

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari

Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Verktyg

Tidigare i år meddelade Apple att man skulle implementera en funktion i sin webbläsare Safari som begränsade företag och andra från att använda cookies i den utsträckningen man ville. Detta har nu USA:s största annonsörs-organisationer kommenterat och de är mycket kritiska mot Apple. De säger bland annat att det kommer att försämra användarupplevelsen och sabotera vissa företags ekonomiska modell.

Safari använder sig av ett system som kallas för "Intelligent Tracking Prevention" vilket gör att annonsörer enbart kan göra så kallad retargeting-annonsering inom 24 timmar efter det att användaren fått cookien på en webbsajt. Retageting-annonsering innebär att användare får annonser för saker som de tidigare visat intresse för. Till exempel så kanske en användare varit inne på en sajt och kollat in en speciell klocka och därefter kommer det att dyka upp annonser för den klockan på Facebook, Google och andra sajter där det publiceras annonser.

Apple försvarar dock sitt beslut om att göra det svårare för annonsörer att spåra och följa användare. Till The Verge säger Apple i en kommentar:
"Apple believes that people have a right to privacy — Safari was the first browser to block third-party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy. Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history."

Ni hittar det fullständiga brevet från de sex amerikanska annonsörs-organisationerna nedan.

September 14, 2017

An Open Letter from the Digital Advertising Community

The undersigned organizations are leading trade associations for the digital advertising and marketing industries, collectively representing thousands of companies that responsibly participate in and shape today’s digital landscape for the millions of consumers they serve.

We are deeply concerned about the Safari 11 browser update that Apple plans to release, as it overrides and replaces existing user-controlled cookie preferences with Apple’s own set of opaque and arbitrary standards for cookie handling.

Safari’s new “Intelligent Tracking Prevention” would change the rules by which cookies are set and recognized by browsers. In addition to blocking all third-party cookies (i.e. those set by a domain other than the one being visited), as the current version of Safari does, this new functionality would create a set of haphazard rules over the use of first-party cookies (i.e. those set by a domain the user has chosen to visit) that block their functionality or purge them from users’ browsers without notice or choice.

The infrastructure of the modern Internet depends on consistent and generally applicable standards for cookies, so digital companies can innovate to build content, services, and advertising that are personalized for users and remember their visits. Apple’s Safari move breaks those standards and replaces them with an amorphous set of shifting rules that will hurt the user experience and sabotage the economic model for the Internet.

Apple’s unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love. Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice. As organizations devoted to innovation and growth in the consumer economy, we will actively oppose any actions like this by companies that harm consumers by distorting the digital advertising ecosystem and undermining its operations.

We strongly encourage Apple to rethink its plan to impose its own cookie standards and risk disrupting the valuable digital advertising ecosystem that funds much of today’s digital content and services.

Signed,

American Association of Advertising Agencies (4A’s)

American Advertising Federation (AAF)

Association of National Advertisers (ANA)

Data & Marketing Association (DMA)

Interactive Advertising Bureau (IAB)

Network Advertising Initiative (NAI)

Läs mer
Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande 
6.6°
+
Bobby Green
0
Vilken är den bästa gaffatejpen?
Det bör man ha koll på 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Falcon 9:s raketkåpa slog ner i havet
Oklart om den går att återanvända 
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
E-sport kommer att omsätta över 7 miljarder kronor i år
Framtidsbransch? 
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Assistant får stöd för svenska inom några månader
På tiden! 
59.3°
+
André Stray
0
Observatoriemuseet i Stockholm räddas!
Har varit stängt sedan 2013 
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nintendo storvinnare på DICE Awards
Kammade hem åtta priser på galan 
41.6°
+
André Stray
0
Ett gäng ungar träffar en 101-åring
Kan de fatta att hon inte hade en iPad? 
41.2°
+
Bobby Green
0
Forskare utvecklar konstgjorda eldflugor
LED-lampor flyger runt i luften 
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Donald Trump skyller skolskjutning på film och spel
Party like it's 2000! 
-52.9°
+
André Stray
0
Cern ska flytta antimateria
Blir första gången man testar det 
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Storyn om Steven Avery fortsätter med Convicting a Murderer
Ska ge en annan vinkel på målet 
41.8°
+
André Stray
0
Android One även till dyrare telefoner
Garanterade uppdateringar och rent gränssnitt åt alla! 
46.3°
+
Roger Åberg
0
En till karaktär i Metal Gear Survive?
Det blir 10 dollar, tack! 
10.9°
+
André Stray
0
The Ring goes augmented reality
Det här kan nog vara lite otäckt 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vyn från cockpit när flygplan lyfter från hangarfartyg
Mäktigt! 
51.3°
+
Roger Åberg
0
Bill Gates gissar pris på varor
Hur bra koll har världens rikaste person? 
42.2°
+
André Stray
0
Det här är Jon Olssons nya Audi RS6
Bröööööööööööööööööööööl 
45.3°
+
Roger Åberg
0
Pris och högupplösta bilder på Samsung Galaxy S9
Nästan 10 lax! 
24.9°
+
Roger Åberg
0
ARM vill bygga in SIM-kort i processorer
iSIM är tänkt att användas av IoT-grejer 
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa år kommer laptops med 5G
Intel gör som Qualcomm 
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Blizzard överraskar med uppdatering till Warcraft III
Balansfix, widescreen-stöd och stöd för 24 spelare 
63.8°
+
André Stray
0
Kurzgesagt pratar om homeopatiska mediciner
Funkar det, egentligen? 
42.9°
+
André Stray
0
Mitsuoka uppdaterar modellen Himiko
En Mazda Miata med klassiskt utseende 
41.9°
+
Bobby Green
0
Trailer för The Outsider
Har premiär på Netflix 9 mars 
44.8°
+
André Stray
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
105.4°
+
Roger Åberg