USA vann över Japan i världens första jätterobot-fajt
MegaBots besegrade Suidobashi  
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
EA stänger Visceral Games
Studion bakom Dead Space finns snart inte mer 
30.7°
+
Frode Wikesjö
0
Jim Jefferies till Sverige!
Biljetterna tar slut snabbt 
79kg
+
Roger Åberg

Google skrotar krav på gratisartiklar från publicister

Publicisterna får själv bestämma hur mycket som ska vara gratis

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

Google har meddelat att man släpper lite på reglerna gällande sin så kallade "first click free"-policy vilken innebar att Google-användare inte skulle bli vidareskickade till nyhetsartiklar som krävde en prenumeration eller liknande på nyhetstjänster.

Tidigare har artiklar som funnits bakom en så kallad paywall blivit nedprioriterade i Googles sökresultat vilket har upprört en del publicister. I samband med förändringen kommer Google även att erbjuda publicister verktyg där de själva kan bestämma hur många, om några, artiklar som en användare kan läsa gratis efter att ha hittat till en specifik nyhetssajt via Googles sökmotor.

Förutom det så håller Google på att utveckla ett verktyg så att Google-användare enkelt kan registrera sig hos en nyhetstjänst och betala via den betalkorts-informationen som Google har tillgänglig sedan tidigare. Det ska med andra ord bli enkelt, kanske bara ett klick, för att betala för de nyhetstjänster som man är intresserad av.