m
Artiklar i kategorin / Feature

15 år med Feber
Tut i luren!

Idag har det gått 15 år sedan jag skrev min första artikel till det som vi idag lärt känna som Feber. Även om jag inte på något sätt kommer att kunna ge en komplett sammanfattning vad som hänt under de här åren så ska jag åtminstone ge det ett försök. För det har faktiskt hänt en hel del sedan Roger någon dag efter nyår 2005 undrade om inte det var dags att jag började skriva för något som han tyckte att vi skulle kalla Prylfeber. Tumnagel
82.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Feber fyller 15 år och bryter sig ut från Bonnier
Nu kör vi!

Tiden går fort när man har roligt. För nästan exakt 15 år sedan på dagen startade jag Macfeber.com, en liten blogg som blev starten på det som blev något större och som du nu känner vid namn Feber. För 13 år sedan blev vi en del av Bonnier och där har vi haft det väldigt härligt, men nu är det dags att bli alldeles egna igen. Precis som en tonåring som tycker att det är dags att bli vuxen och klara sig själv kanske. Men det har inte så mycket med tonårsrevolt att göra, även om vi bryter oss fria. Feber har legat under det som kallas för Bonnier Magazines & Brands tillsammans med klassiska storheter som Teknikens Värld, Kamratposten och Damernas Värld. 1 januari blev Bonnier Magazines & Brands en del av Bonnier News, som också är hemmet för Expressen och Dagens Nyheter. Om vi var en liten del av Bonnier Magazines & Brands skulle vi bli en ännu mindre del av Bonnier News och vi kände helt enkelt inte att det passade oss. Så därför köper jag nu tillbaka Feber! Det är så klart läskigt att lämna en trygg famn men också väldigt roligt, spännande och peppande! Bonnier har alltid varit en bra ägare, vi har fått ta ansvar för vår egen verksamhet och i princip varit helt fria att göra vad vi velat. Men Febers grej har alltid varit att vara snabba, nyfikna och prova nya saker, något som går mycket bättre om man inte är en liten del av en stor organisation. Vad betyder det här för er besökare? Till en början inte så mycket. Vi kommer så klart att vara ännu mer motiverade att gå till jobbet vilket förhoppningsvis skiner igenom i det vi gör. Med tiden har vi stora drömmar och ambitioner, vi har flyttat till nytt kontor och går allt vägen så kommer det bland annat att bli mer video framöver - kanske lite Feber Live snart! Överlag hoppas vi kunna fokusera till 100 procent på att utveckla och uppdatera Feber. En ny och bättre form (som ändå behåller det vi har i dag) på Feber är under utveckling, men vi stressar inte med den utan hoppas lansera under våren. Det är viktigare att det blir rätt än att vi gör nytt. Eftersom 2018 fick handla en hel del om andra saker än kärnverksamheten så fick inte Feber Premium så mycket kärlek. Nu när vi blir egna och verkligen behöver varje krona hoppas vi så klart att ni alla stänger av adblockers eller blir medlemmar, varje person gör skillnad. Nu kommer största fokus att ligga på att leverera nyheter till er och göra Feber riktigt lönsam så att vi kan finnas kvar i många år till. För det vill vi verkligen, annars hade vi ju inte satsat! För vi älskar Feber och vi älskar er! Lite extra roligt är att ni verkligen har kommit tillbaka efter jul och nyår, första riktiga veckan som egna verkar bjuda på besöksrekord. Men måste vi inte fira att vi fyller 15 år? Självklart, men det tänkte vi göra under hela 2019! Tumnagel
?
+
Roger Åberg
0

Vinn flådigt Destiny 2-kit från Razer
Samt lite annat smått och gott

Idag släpps Destiny 2-expansionen Forsaken och för att fira det har vi fått lägga vantarna på lite Destiny 2-prylar som vi kan tävla ut till er läsare. Det handlar om Razers Destiny 2-märkta prylar, några t-shirt och lite annat smått och gott. Mer specifikt ser prispotten ut som sådan: Första pris: 1x Razer-paket: Razer Deathadder Elite, Razer ManO’War Tournament Edition samt Razer Goliathus. Andra till fjärde pris: 3x Gambit T-Shirt. Utöver det kommer samtliga fyra vinnare få varsin kod till Destiny 2: Forsaken - Legendary Collection. Legendary Collection består av Destiny 2,Year One-expansionerna Curse of Osiris och Warmind samt nya Forsaken. Vad behöver du göra för att lägga vantarna på prylarna? För att vara med och tävla behöver du bara skriva ner ditt favoritögonblick du upplevt i Destiny 1 eller 2 här i kommentarerna. Det behöver inte vara något specifikt story-ögonblick, utan kan vara episka ögonblick du upplevt med dina vänner i raids eller Crucible. Berättelsen som får mest upptummar i kommentarerna kommer vinna det flådiga Razer-paketet. Tävlingen avslutas i morgon vid 18:00. Lycka till! Tumnagel

Det här gäller på Feber kring GDPR
I morgon smäller det!

I morgon är det 25 maj och dagen D, eller ska man kanske säga G. Hur som helst, i morgon börjar GDPR att gälla. Vi har redan sett flera exempel på det och fler lär komma. GDPR känns som början på en revolution där användarnas intresse och makt faktiskt står högst på dagordningen. Personligen känns det faktiskt galet skönt att veta att mina uppgifter (förhoppningsvis) kommer att finnas på betydligt färre ställen på nätet. Här på Feber sparar vi så lite som möjligt om dig som användare men GDPR betyder så klart förändringar även här. Bland annat har vi tagit bort statistikverktyg som vi inte aktivt använder och uteslutit partners som inte kan skriva under på våra krav. Här kommer lite information om vad vi sparar, inte sparar och på vilket sätt. Generellt gäller: - Är du inte registerad sparar vi ingen personlig data om dig - Vi behöver spara cookies i din webbläsare för att sidan ska fungera - Datan är alltid så anonym det går och vi sparar så lite vi kan Vi sparar ingen personlig information om dig för att driva grunden av Feber. Vi sparar dock viss data i form av cookies i din webbläsare för att kunna veta hur du har röstat på artiklar, vilka artiklar du har sparat som bokmärken och så vidare. Denna data ligger hos dig i din webbläsare och försvinner om du tömmer dina cookies. Vi kan se dina cookies när du besöker oss så klart, men vi sparar inte den informationen på våra servrar. b.mellan { font-size: 18px; line-height: 30px; } Statistik För att veta hur många som besöker oss och hur ni rör er på Feber använder vi verktyget Google Analytics. Vi kan dock aldrig koppla information som sparas där till en specifik person. Vi har i normalfallet inte användarnamn, mailadresser eller liknande information att skicka vidare. I de fall vi har det (Feber Premium) skickas det ändå inte vidare. Era IP-nummer anonymiseras. Det betyder att de används för att veta från vilken del av världen ni surfar etcetera, men de sparas på ett anonymiserat sätt. Feber Premium Om du är medlem i Feber Premium (tack!) så sparar vi lite uppgifter om dig. Förutom de som du själv har gett oss (namn, mailadress, kortnummer) sparar vi cookies för att veta om du är inloggad och vilka inställningar du har. Personuppgifterna kan du ändra genom att klicka här och du ta bort dem genom att maila premium@feber.se. Cookies tar du bort genom att rensa kakorna i din webbläsare. Disqus Vi använder som ni kanske vet Disqus för att ni ska kunna kommentera på Feber. Ni når all information om er (personuppgifter, kommentarer etcetera) på Disqus.com där ni även tar bort denna om ni så vill. Ingen av informationen om er eller ert Disqus-konto sparas på våra servrar. Vi kan ta bort kommentarer som ni har postat på Feber och blockera er men inte komma åt eller hantera era andra uppgifter. Annonser För att tjäna pengar visar vi annonser, så kallade banners. Vi har ett annonssystem som håller reda på om ni har sett annonsen eller inte, hur många gånger och om ni har klickat på den. Vi sparar ingen personlig information om dig i annonssystemet. Retargeting Det finns annonsörer som vill nå dig som besökt deras sajt. De använder då cookies för att identifiera dig på en annan sajt. Detta kallas för retargeting. Vi kräver att samtycke finns för detta när cookien sätts på annonsörens sajt och att de följer våra uppsatta policys och regler. Därefter tillåter vi den sortens annonsering på våra sajter. Vi skickar inte någon data om dig till annonsörer men annonsören får möjligheten att titta på sina cookies som finns i din webbläsare. De får, och kan, bara titta på cookies som de själva har satt i din webbläsare. Företag X kan alltså inte se företag Yx27s cookies. Dock ska det påpekas att ett och samma annonsföretag kan arbeta åt flera annonsörer. Native-annonsering Ibland visar vi sponsrade artiklar här på Feber. När detta sker spar vi en cookie i er webbläsare för att veta om ni har sett artikeln eller inte, helt enkelt för att ni ska slippa se den igen. Vi sparar ingen annan information om er. Vill du veta mer vad som finns sparat om dig? Eller vill du ändra något? Kolla dina egna uppgifter på Disqus eller ditt Feber Premium-konto. Frågor? Kommentarerna är till ert förfogande! Jag ska försöka svara på alla era frågor så gott det går. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Tack till er som prenumererar på Feber Premium!
Verkligen, tack!

Jag vill börja med att verkligen, verkligen tacka alla som redan har blivit prenumeranter på Feber Premium! Ni bidrar till att Feber kan finnas även i framtiden och vi hoppas att ni gillar upplevelsen ni får för pengarna. Tack! Vi har slitit med att få Feber Premium på plats och det var oerhört skönt att lansera det. Nu har nästa resa börjat, eller resorna snarare. Jag vet att en del av er tror att vi nu kommer att strunta i "vanliga" Feber och att vi kommer att göra vanliga Feber sämre. Så är det så klart inte. Vi får fortfarande den absolut största delen av våra intäkter från annonser och det vore idioti att förstöra detta. Så nu fortsätter vi med den resa som vi har hållit på med i över 14 år. Vi kommer att fortsätta ge er fantastiskt innehåll. Den mix av nyheter som vi älskar att ge er vecka ut och vecka in. Vi älskar verkligen det vi håller på med och allt vi skriver om och vi hoppas att det märks. Vi ska fortsätta med att alltid försöka bli ännu bättre. Det lovar vi verkligen. Vi tror inte på att låsa in innehåll. Vi tycker att innehåll på nätet ska diskuteras och vi vill att så många som möjligt ska läsa det vi skriver. Vi tycker att ni som besöker oss ska få se vårt innehåll utan att behöva logga in. När man tycker detta så rimmar en klassisk betalvägg illa. Så vi behövde göra något annat. Det vi tar betalt för nu är en upplevelse, saker som gör besöket på Feber lite lyxigare. Vi vill ju så klart att Premium ska vara så attraktivt som möjligt för att få in prenumeranter, men vi är också smärtsamt medvetna över att vi kommer att tappa vanliga besökare om vi gör skillnaden för stor. Ett klassiskt dilemma. Vi kommer så klart att lägga till nya funktioner och ändra lite saker då och då på Feber som vi alltid har gjort. Vi kommer dock inte bara att göra saker för Premium. Feber för alla är som sagt fortsatt extremt viktigt för oss och er som besöker oss. Jag hoppas att ni som gillar oss fortsätter eller börjar att prenumerera på Premium för att ni först och främst gillar det vi gör och jag hoppas att ni som prenumererar inser hur viktiga ni är för vår överlevnad. Vi har alltid haft stor andel besökare som använder adblockers. Vi har också genom åren haft många som har vitlistat oss, även då vi inte kunnat ge en fantastisk annonsupplevelse. Detta är vi såklart oerhört tacksamma för. Men de som kör adblock och inte vitlistar oss ger oss inga intäkter. Vi har sedan adblockers kom för snart ett decennium sedan alltid haft en förståelse för att man använder adblock. Verkligen! Men nu när vi har ett alternativ så hoppas vi så klart att ni som kör adblock börjar prenumerera på Premium trots att det inte gör någon större skillnad i er användarupplevelse. 9krvecka29krmånad99krfanboy.circleContainer { max-width: 420px; margin: 0 auto; }.circle {width:120px; height:120px; border-radius:120px; font-size:30px; color:white; line-height:40px; text-align:center; background:#333; float: left; margin: 10px;font-family: SuisseLight, HelveticaNeue-Light, "Roboto Thin", Arial, serif; -webkit-font-smoothing: antialiased; letter-spacing: 0; font-weight: 300;}.price { margin-top: 33px; }.time { line-height: 0px; font-size: 16px; }@media only screen and (max-width: 480px) {.circleContainer { max-width: 280px; }} Om ni inte redan prenumererar så klicka här för att börja prenumerera, eller välj det paket som passar dig bäst här ovanför. Man får prova gratis i två veckor och det är självklart ingen bindningstid. Så om du inte har gjort det innan, prova! Vi har en lite rolig nyhet om det vi i dag kallar för fanboy-prenumerationen, men mer om det senare när det är klart! Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll

Nu lanserar vi äntligen Feber Premium, den lite bättre och lyxigare versionen av Feber! Här får du som medlem en ännu bättre upplevelse av Feber där du slipper reklam, slipper klicka dig till nästa sida, kan välja bort avdelningar och framförallt stödja oss på Feber. Bli medlem direkt! Istället för att stänga in material bakom betalväggar och göra livet och upplevelsen sämre för de som inte betalar har vi fokuserat på att göra den bättre för de som betalar. Det här får man med Feber Premium: - Inte en annons så långt ögat kan nå. Inga banners, inga native-artiklar, ingenting. - Oändlig scroll, dvs du behöver inte klicka Nästa sida utan får alla artiklar på rad. - Karma! - Välj om du vill se puffar på siten - Få möjligheten att gömma artiklar från avdelningar du inte gillar - Sa vi att du helt slipper annonser och ändå stödjer oss? 9krvecka29krmånad99krfanboy.circleContainer { max-width: 420px; margin: 0 auto; }.circle {width:120px; height:120px; border-radius:120px; font-size:30px; color:white; line-height:40px; text-align:center; background:#333; float: left; margin: 10px;font-family: SuisseLight, HelveticaNeue-Light, "Roboto Thin", Arial, serif; -webkit-font-smoothing: antialiased; letter-spacing: 0; font-weight: 300;}.price { margin-top: 33px; }.time { line-height: 0px; font-size: 16px; }@media only screen and (max-width: 480px) {.circleContainer { max-width: 280px; }} Feber Premium kostar så lite som 7 kronor i veckan om man väljer att betala per månad. Det finns ett fanboy-paket som kostar 99 kronor per månad. I detta ingår ingenting mer än i det vanliga paketet utan man visar helt enkelt med sin plånbok att man uppskattar det vi gör. Se paketen här. Vi bjuder på 14 dagar så att du ser vad du får. Självklart har vi ingen bindningstid. Vi har stöd för ApplePay. Läs mer om paket och avtal. I framtiden planerar vi lite godsaker för medlemmar men det återkommer vi till. Självklart kommer vi att satsa på fler funktioner, men exakt vad dessa blir får vi se. Och ni tycka till om. Vad händer om man inte prenumererar? - Man får inte ta del av godbitarna ovan - I övrigt ingenting Inget innehåll kommer att låsas in bakom betalvägg för de som inte betalar. Men blir man inte medlem så kommer man behöva glo på annonser och klicka sig fram för att läsa fler artiklar. Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ni skulle vilja stödja oss! Det här är en beta och vi uppskattar verkligen alla rapporter om saker som inte fungerar. Har ni frågor eller synpunkter, dela gärna med er bland kommentarerna! En FAQ kommer att byggas upp live i takt med att ni har frågor. Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Tim Cook om framtiden för AR
Och vikten för teknik att vara mänsklig

I dag var Tim Cook på ett snabbt besök i Stockholm, bland annat för att titta på en svensk AR-app. Och för att sitta ner med mig och prata om framtiden för AR, ett samtal som snabbt ramlar in på att vara mänsklig och inte låta tekniken ta över. Vi börjar med att prata om deras nya kontor, eller kontor är väl helt fel ord. De kallar det för Apple Park och Tim ser verkligen fram mot att flytta in. Apples nuvarande kontor är utspridda på en hel hög med fastigheter och det Tim mest ser fram mot är att folk äntligen ska kunna börja mötas på ett mer naturligt sätt. Han är, så klart, en av de första som flyttar in. Vi börjar med att prata om den eventuella revolutionen runt AR. Jag frågar om allmänheten kommer att förstå det revolutionerande i tekniken och om de ens behöver förstå tekniken. Jag tror inte att de behöver förstå, inte direkt. Jag skulle vilja jämföra det med när vi öppnade App Store 2008. När de första apparna kom ut var folk inte så imponerade. Jag kommer ihåg att folk skrev saker som att "det här är inte så fantastiskt" och "det här kommer inte att bli så viktigt". I dag kan vi inte tänka oss ett liv utan mobilappar och vi använder dem till allt. AR är coolt, men det är inte spel med stora explosioner som får folk intresserade. Det är när man placerar en simpel IKEA-stol som folk blir imponerade. Tim håller med och lägger till att det är först när något är en del av vårt vardag som något blir viktigt på riktigt. Men kan AR bli så viktigt? Att det tar ett steg från att vara en cool tech-demo till något som verkligen förändrar våra liv. Jag tror att vi kommer att se en liknande kurva som vi såg med de vanliga apparna. Efter en första fas kommer kurvan i användning att peka rakt uppåt. AR är fundamentalt annorlunda mot VR eftersom AR kan vara en del i allt du gör, varje dag. Kanske har han helt rätt i det. Att AR om ett tag är en naturlig del av våra digitala liv och något som vi inte alls tänker på. Jag gillar mänskligheten med det. Det försöker inte ersätta något eller vara isolerat. Det är bara där, som en naturlig del. Tumnagel
99.1°
+
Roger Åberg
0