m
Artiklar i kategorin Bil / Koncept

Skiss på FV Frangiventos hybrid-koncept Asfane Dieci Dieci
Presenteras nästa vecka

Nästa vecka på The National Automobile Museum i Turin kommer den italienska biltillverkaren FV Frangivento att visa upp hybrid-konceptet Asfane Dieci Dieci. Teaserbilden visar en superbil med snabb linjer, takscoop och en design som påminner lite om en fräsig datormus. Under skalet finns en drivlina som sägs bestå av en kompressormatad bensinmotor som driver bakhjulen och två stycken elmotorer som driver framhjulen. Den kombinerade effekten anges till hela 1010 hästar. Den här ska vara en vidareutveckling av modellen Asfane som man presenterade för tre år sedan. Den bygger på ett chassi i aluminium och har en kaross i både kolfiber och aluminium. När den skulle kunna bli verklighet är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Syftet med konceptbilar
Varför lägger biltillverkarna så mycket pengar på dessa?

Det här med konceptbilar. Jag vet vad ni tycker, och jag är beredd att hålla med. Visa oss färdiga produkter eller i alla fall något som inte är ljusår bort. Massa konstiga framtidsvisioner som vi ändå inte kan köpa - vad är meningen? I det här klippet har Business Insider snackat med några veteraner inom fordonsindustrin för att försöka förstå varför det är på detta viset. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Ny konceptbil från BYD
Ser sportig ut

Den kinesiska biltillverkaren BYD kommer att ha med sig en ny konceptbil till Auto Shanghai nästa vecka och nu får vi se bilen i profil. Det vi ser är ganska så sportigt och det verkar nästan som att hela sidan är en dörr som kan öppnas. Ryktena säger att det här är en förhandsvisning av en kommande laddhybrid-modell. Den ska kombinera en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Det snackas även om en fyrhjulsdriven version som ska ha en total effekt på 483 hästar. Mer lär vi få veta när mässan väl har öppnat. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Arcfox GT bjuder på upp till 1 632 eldrivna hästar
Finns för både gata och bana

BAICs andra bil under Arcfox-epitetet är den här som man kallar för GT. Man visar upp den i Genève i två versioner - en för gatan och en för banan. Under skalet finns fyra stycken elmotorer och väljer man bilen för gatan får man 1 020 hästar att leka med. Banversionen bjuder istället på hela 1 632 hästar och 1 320 newtonmeter och ska ha det senaste inom Formel E-teknik. Den förstnämnda ska göra 0-100 km/h på bara 2,59 sekunder. Fler bilder hittar ni här. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Arcfox ECF - ännu en eldriven SUV
Designad av Walter de Silva

Kinesiska BAIC har ett märke under sig som man kallar för Arcfox och de ställer ut tre stycken bilar i Genève - ECF är en av dem. Det är en eldriven SUV som designats av Walter de Silva. Walter ligger bland annat bakom första generationen av Audi R8, Alfa Romeo 147 och tredje generationen av Volkswagen Scirocco. ECF har en hjulbas på 2,9 meter och under skalet finns alltså en elektrisk drivlina och ett batteripack som ska räcka för 60 mils körning. Den har också självkörning i nivå 3. Än så länge bara ett koncept och det återstår som vanligt att se vad det ska bli av den i framtiden. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Giugiaros senaste koncept
En eldriven sportbil med hög markfrigång

För en månad sedan berättade vi om GFG Style som är ett företag som den legendariska bildesignern Giorgetto Giugiaro dragit igång med sin son. Då fick vi även en teaser för vad de skulle ställa ut i Genève och nu är bilen officiellt presenterad. Den heter Kangaroo och är en eldriven sportbil med lite högre markfrigång och saxdörrar som samsas med öppningsbart tak för att underlätta i- och urstigning. Man beskriver skapelsen som en "electric hyper-SUV" och under skalet ska det finnas en drivlina bestående av ett batteripack på 90 kWh som matar två stycken elmotorer som tillsammans ger 360 kW och 680 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Räckvidden ska ligga på över 45 mil. Karossen är i kolfiber medan "takdörrarna" är i polykarbonat. Måtten på bilen är 4,6 meter i längd, 2,0 i bredd, 1,29 i höjd och en hjulbas som mäter 2,76 meter. Intressant koncept helt klart men troligtvis aldrig något vi kommer att få se på vägarna. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Italdesign visar upp konceptet DaVinci
Ska vara förberedd för förbränningsmotor eller elmotorer

Bilen som Italdesign tidigare har teasat är nu presenterat innan den ställs ut i Genève. Den heter DaVinci Concept och förutom måsvingedörrar alá Mercedes 300 SL erbjuds den med två olika drivlinor - förbränningsmotor eller elmotor. Insidan har plats för fyra stycken personer och här ser väl ut som i en del andra konceptbilar men ändå inte jättelångt från något som skulle kunna bli verklighet. Tre skärmar finns på plats och vad som verkar vara pekbara ytor som styr klimatanläggningen. Tanken med den här bilen är inte att Italdesign ska tillverka den, utan att någon biltillverkare som är sugen istället ska ta sig an den och sen stoppa i lämplig drivlina. Man tänker sig antingen då en V8:a på 4,0 liter som driver alla fyra hjulen eller ett eldrivet alternativ där en elmotor sitter på vardera axel. Batteripacket ska kunna sitta i golvet. Vad det ska bli av det här konceptet i framtiden återstår som vanligt att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Pininfarinas nya konceptbil
Ska göra 0-100 km/h på under två sekunder

Pininfarina kommer att ställa ut sin nya konceptbil PF0 på Pebble Beach under Monterey Car Week men innan det får vi ytterligare ett par teaserbilder på den. Väl på plats är det dock endast folk som visat särskilt intresse som kommer att få se den under ett privat event. Bilder på bilen lär dock hamna på nätet i samband med detta. Inspirationen till PF0:ans design ska komma från några av Pininfarinas mest ikoniska modeller - som Cisitalia 202 från 1947, 512S Modulo från 1970 och konceptet Sintesi från 2008. Under skalet finns en eldrivlina som ska göra det möjligt att accelerera från 0-100 km/h på under två sekunder och sen toppa över 300 km/h. Räckvidden ska vara 50 mil. 150 stycken exemplar kommer att handbyggas i Italien och de första exemplaren ska vara klara år 2020. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Två nya koncept från Pininfarina visade
En sedan och en crossover

Pininfarina plockade med sig två nya konceptbilar de tagit fram tillsammans med det kinesiska designhuset HKG till bilmässan i Kina. Bilarna heter H500 och K350 och det handlar om en sedan och en crossover. H500 som är sedanen är en mindre version av H600 som man visade förra året. Crossovern K350 är tänkt som ett mindre alternativ till femsitsiga K550 och sjusitsiga K750 som också visades förra året. Bägge konceptbilarna har eldrivlinor med räckviddsförlängare under skalet. Effekten anges till 408 hästar vilket gör att H500 kan ta sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder medan K350 gör samma sprint på 4,7. Toppfarterna anges till 250 km/h och räckvidden anges till över 100 mil. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Buick visar eldrivet SUV-koncept
Tar sig 60 mil på en laddning

Biltillverkaren Buick har drömt upp konceptet Enspire All-Electric Concept SUV som vi ser här och den tänker man ställa ut på bilmässan Auto China i Peking nästa vecka. Under skalet finns en elmotor som levererar hela 557 hästar och 0-100 km/h ska avverkas på strax över fyra sekunder. Bilen driver självklart på alla fyra hjulen. Batteripacket ska bjuda på en räckvidd runt 60 mil på en laddning. På 40 minuter ska man kunna ladda från tomt upp till 80 procent. Vad det kommer att bli av konceptbilen i framtiden återstår att se, men en del av tekniken kan säkerligen hitta in i modeller som inte är tokigt långt bort från produktion. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas nya konceptbil är presenterad
Har intressant drivlina

Pininfarina har nu också visat upp sin senaste konceptbil i Genève och den heter alltså HK GT. Bilen har jättelika måsvingedörrar och en slank design som påminner lite om det Mercedes presenterade tidigare idag. Det finns sittplats för fyra stycken personer och där fram sitter man i fåtöljer medan det där bak mest liknar en bulkig soffa. Under skalet finns fyra stycken magnetmotorer med en tvåstegad växellåda kopplad till sig och ett batteripack på 38 kWh. Till detta adderas en mikroturbin som ska fungera som en räckviddsförlängare. Den sammanlagda effekten anges till 1.087 hästar och 0-100 km/h ska klaras av på 2,7 sekunder. Toppfarten anges till 350 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till 16 mil men med hjälp av förlängaren ska den totala räckvidden vara hela 100 mil. Bilen mäter 4,98 meter på längden, 2,0 på bredden, 1,36 på höjden och har en hjulbas på 2,97 meter. Vad Pininfarina har för framtida planer för bilen framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas nya konceptbil har gigantiska måsvingedörrar
Ser maffig ut

Pininfarina har en ny konceptbil på gång som de tänker ställa ut i Genève. Nu får vi ett par färska bilder på bilen som har en gigantisk måsvingedörr på varje sida. Bilen heter HK GT Concept och bilen är framtagen åt kinesiska Hybrid Kinetic Group. Det vi vet för tillfället är att bilen är en laddhybrid med elmotorer som använder en förbränningsmotor som räckviddsförlängare. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Giugiaro visar eldriven konceptbil i Genève
Ska ha självkörande egenskaper

Giorgetto Giugiaro har ett nytt företag som han kallar för GFG Style och med det kommer man att ställa ut en eldriven konceptbil på mässan i Genève. Nu får vi se ett gäng första teaserbilder på bilen som är utvecklad tillsammans med det kinesiska energiföretaget Envision. Förra året visade de båda upp superbilen Techrules Ren som du kan kika mer på nedan. Den nya bilen är en sedan och den ska bland annat ha massa självkörande teknik i sig, såpass mycket att man först planerade på att inte montera någon ratt i den. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

SerpaS - ny liten sportbil för bankörning
Kommer med eldrift 2020

SerpaS är en ny liten sportbil ämnad för bankörning. Den har en V8:a på 2,6 liter som ger 363 hästar vilket borde vara mer än lagom i bilen som sägs väga bara 900 kilo. 2020 ska modellen även erbjudas med en ren eldrivlina. På insidan hittar vi läder och kolfiber och föraren får endast en liten kupa att skydda sig bakom. Dörrar har man skippat helt och hållet för att hålla vikten nere. Karossen är i aluminium medan frontsplittern, diffusorn och motorluckan är i kolfiber. Vad bilen kommer att kosta är oklart men den som köper kommer även att få en guidad tur som visar hur tillverkningen går till och en körkurs på racerbanan Monza. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Henrik Fisker visar teaser för transportfordon
"The future of mobility will change forever"

Via Twitter har Henrik Fisker visat upp en teaserbild på en kommande konceptbil som lovar att förändra framtidens transportsätt helt och hållet. Det verkar handla om en autonom transportbil som ska kunna köra runt folk och inte behöva någon förare. Vi får inte se mycket men det är helt klart en minibuss av något slag. Exakt när skapelsen ska visas upp är oklart för tillfället. An exciting Fisker product in a whole new segment coming soon. The future of mobility will change forever. pic.twitter.com/hUqfs2swju— Henrik Fisker (@FiskerOfficial) 28 november 2017 Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Teaser för Scuderia Cameron Glickenhaus nästa bil
Har 25 år gammal design

Scuderia Cameron Glickenhaus, eller SCG, har nu släppt ett par teaserbilder på deras kommande sportbil. Den beskrivs som en lättviktare tack vare kolfiber i både kaross och chassi och den ska ha en högvarvande maskin med inte mindre än 650 hästar under skalet. Det snackas om sittplatser för tre personer och om en prislapp på 400 000 dollar. Designmässigt ska den ha baserats på en konceptbil som är 25 år gammal. Vilken bil detta är dock inte känt, känner ni igen formerna? När bilen väl är färdig för produktion är oklart för tillfället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Är Yamahas nya koncept en bil eller båge?
Har fyra hjul men ett styre att hålla i

Yamaha har med sig ett par roliga koncept till bilmässan i Tokyo. Konceptet som troligtvis sticker ut mest är det här - MWC-4. Det är en slags blandning mellan motorcykel och bil som ser ut att kunna vara rätt roliga att köra omkring med i länder som inte är lika dödskalla som Sverige. Åket har fyra hjul men styrningen sker inte med ratt utan med ett styre. När man svänger lutar även hela bygget med i kurvorna. MWC-4 kommer troligtvis aldrig att gå i produktion men det är kul att även en MC-tillverkare bjuder till ibland. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Great Wall Motors lyxmärke visar koncept i Frankfurt
Plug-in hybrid-SUV

Den kinesiska biltillverkaren Great Wall Motors har ett lyxmärke de kallar för Wey under sig. På bilmässan i Frankfurt ställde de ut den här konceptbilen som de kallar för XEV Concept. Det är en SUV-liknande skapelse med plug-in hybrid-drivlina där en vanlig förbränningsmotor driver framhjulen medan en elmotor tar hand om bakhjulen. Motorerna kan antingen jobba separat eller tillsammans för att göra bilen fyrhjulsdriven. XEV ska ha ett självkörande system som ska kunna köra bilen själv både på motorväg och i stadstrafik. På insidan finns sittplatser för fyra och för att komma in öppnas hela sidan som en måsvinge. Fler bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

MG visar den eldrivna konceptbilen E-Motion
Ska lanseras 2020

Biltillverkaren MG ställer ut på mässan i Shanghai och i deras monter stod den här konceptbilen som man döpt till E-Motion. Väldigt lite information finns om den, och det enda MG berättar är att detta är en helt eldriven bil som ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och att räckvidden ska ligga på omkring 50 mil. Designmässigt hittar vi inspiration från flera andra tillverkare, själv ser jag en hel del Mazda i den här. Enligt Matthew Cheyne som är försäljnings- och marknadschef för MG har mottagandet på mässan varit såpass bra att man planerar att lansera bilen redan 2020. Om detta verkligen kommer att ske och hur bilen då kommer att se ut återstår att se. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Självkörande konceptbil med artificiell intelligens
Nej, det här är inte en bil från Faraday Future

Vid en första anblick kan man tro att det här är Faraday Futures nya modell men det är istället den nya konceptbilen Nio Eve. Bakom modellen står företaget NextEV som tidigare har visat upp superbilen Nio EP9. Det här är en eldriven sak som både ska köra själv och ha en egentutvecklad artificiell intelligens. Den har man döpt till Nomi och den ska kunna "prata" med passagerarna i bilen via den stora framrutan som även fungerar som skärm. Den här bilen lär inte bli verklighet på många år men företaget lovar att man ska ha eldrivna självkörande bilar ute på den amerikanska marknaden redan 2020. Nio Eve kommer att stå utställd på SXSW-festivalen i Texas som pågår just nu. Klipp från avtäckningen finns här nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Maffigt koncept från Pininfarina
Har turbinhybrid med 800 hästar

Pininfarina som numera ägs av den indiska biltillverkaren Mahindra plockade med sig den här rätt feta konceptbilen till mässan i Genève. Bilen som ser ut att ha lånat ansikte av Maserati Levante heter H600 och under skalet finns det en mikroturbinhybridlösning på 800 hästar. Exakt hur det hela fungerar och är uppbyggt är oklart men det ska i alla fall finnas ett par elmotorer som får sin kraft från denna turbin som fungerar som en räckviddsförlängare. 0-100 km/h ska gå att klara av på raska 2,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

AiroX - om Saab hade levt kvar
Självkörande koncept från Grey Design

Gray Design är duktiga på att trycka ur sig konceptskisser på både båtar och bilar. Det senaste är den här - AiroX. Det är en självkörande bil som skissades fram efter nyheten att Saab skulle ge sig in i bilbranschen igen. Därav namnet, som är flört med Saabs konceptbil Aero X som tyvärr aldrig blev verklighet. Skulle det här ha kunnat varit Saabs framtid? Grey Design har i alla fall lekt med tanken och stoppat in ett par klassiska detaljer från Trollhättans stolthet, både från bilvärlden men såklart även från flyget. Vad tycks? Mer om konceptet som endast finns i datorn går att läsa på länken nedan. Tumnagel
63.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har sålt alla Agera RS
Rekordsnabbt

I mars förra året presenterade Koenigsegg den banfokuserade modellen Agera RS. Den skulle endast tillverkas i 25 stycken exemplar och kosta 2 miljoner dollar. Nu, tio månader efter introduktionen, har alla bilar sålts. Bilen är Koenigseggs första som är homologerad för mängder av länder, vilket är en bidragande orsak till att man har lyckats sälja iväg alla, och på så kort tid. Tumnagel
86.1°
+
Bobby Green
0

Roewe visar ny konceptbil
Vision-R Concept banar väg för framtiden

Det kinesiska bilmärket Roewe har på Guangzhou Motor Show visat upp konceptbilen Vision-R Concept som visar lite åt vilket håll deras design kommer att dra sig i framtiden. Bilen är en fyrdörrars coupé och designspråket kallar man för Rhythm Design. Vad som döljer sig under skalet eller hur insidan ser ut får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Bakdörrarna ska dock vara bakhängda och någon B-stolpe finns inte, så att komma in i baksätet borde vara en barnlek. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

SsangYong XIV-Air och XIV-Adventure
Nissan Juke-utmanare

Det är många biltillverkare som vill konkurrera med Nissan Juke och en av dessa är SsangYong. På mässan i Paris visar de upp konceptbilarna XIV-Air och XIV-Adventure och det går inte att ta miste på åt vilket håll man sneglat när dessa tagits fram. Bägge bilarna är nära produktion men kommer att byta namn till X100 när de väl lanseras. XIV-Air är inte helt oväntat den utan tak och den perfekta bilen att dra till stranden med medan XIV-Adventure är modellen med mer äventyr i fokus. Längden anges till 4.19 meter medan hjulbasen ska vara 2.6 meter., Start/stopp och elektronisk servo är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Under huven sitter en ny bensinmotor på 1.6 liter eller en ny turbodiesel, också den på 1.6 liter. Motorerna kopplas antingen till en sexväxlad manuell låda eller en automatlåda med okänt antal steg. Bilen, eller om det nu blir bilarna, förväntas börja säljas i Korea någon gång under nästa år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Italdesign Giugiaro visar konceptbilen Clipper
Elbil med båtnamn

Ett av koncepten man kan hitta i Genève är Italdesign Giugiaros Clipper. Det är en liten MPV baserad på Volkswagens nya MQB-plattform och även om den här endast kan köras på land kommer namnet från en segelbåtstyp. Under skalet sitter det en elmotor på 150 hästar på vardera axel vilket alltså resulterar i en total effekt på 300 hästar. Räckvidden på en full laddning ska vara helt hyggliga 54 mil. Sex personer får plats på insidan och för att ta sig in hoppar man in via saxdörrar fram och måsvingedörrar bak. Så mycket mer om konceptbilen får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Vad är detta?
Ny konceptbil förvirrar

Uppdatering Vi har som tur är ett helt gäng med skarpsynta läsare här på Feber som synat denna bild lite extra noga. Och även snappat upp vad det är vi kan se i Volvos korta video här nedan, och det verkar röra sig om en konceptbil som kallas för Concept C Coupé. Det är alltså en ny Volvo vi ser på bilden här ovanför. -- En bild på en ny konceptbil dök i helgen upp på nätet. Men vad är det för något, och från vem? Det går rykten om både Volvo och Aston Martin men det känns tveksamt. Wallpaper Magazine som har publicerat bilden säger följande: "A surprising makeover from this car brand. We got an early glimpse of their latest offering. What do you think?" Vad tror ni? Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

Camal Tributo Concept
Baserad på Maserati GranTurismo

Den italienska designstudion Camal visade nyligen upp Tributo Concept, en konceptbil baserad på Maserati GranTurismo. Men den som blir alldeles till sig och sugen får nog lägga band på sig själv, den ska nämligen endast byggas i ett enda exemplar. Designen sägs vara inspirerad av Maseratis nya bilar men även klassiker som Bora och Kashmin. Det finns även lite influenser från amerikanska muskelbilar från 60- och 70-talet. Under skalet ska GranTurismon vara intakt och alltså bjuda på samma säkerhet och allt annat som det innebär. Dock ska man kunna få den med lite olika effektnivåer, men vilka får vi inte reda på för tillfället. När bilen presenteras och vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Buick visar modern tolkning av Riviera

Buick har inte lagt ner än utan visade faktiskt upp ett nytt koncept på mässan i Shanghai. Och med konceptet återupplivar de en gammal klassiker, modellen Riviera. I alla fall när det kommer till modellnamnet. Linjerna sägs ha hämtat inspiration från vatten och ska visa hur Buick tänker när det kommer till framtidens design. Bilen är också en vidareutveckling av Riviera-konceptet som visades upp redan 2007. Under skalet sitter det moderiktigt en hybriddrivlina, fyrhjulsstyrning, elektromagnetiska dämpare och luftfjädring. Vad Buick kommer att göra av konceptet nu återstår att se, men en vacker dag kanske vi kommer att få se en ny Riviera. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser Icona Vulcano ut
Nu presenterad i Shanghai

Nu får vi äntligen se bilder på Icona Vulcano i sin helhet. Den har nämligen nyligen visats upp i Shanghai och därför har även officiella pressbilder släppts. H-Turismo kallas värsting-versionen och den får en V12:a på 6.0 liter under huven. Till den kopplas en elmotor på 160 hästar och den totala effekten anges till 950 hästar. All kraft skickas till bakhjulen. En mer bananpassad version finns också, och den kallas för H-Competizione. Den har en dubbelturbomatad V6:a, dubbla elmotorer och en total effekt på 870 hästar. Den förstnämnda gör 0-100 km/h på 2.9 sekunder och den sistnämnda gör det på tre sekunder blankt. Bägge versionerna ska ha en toppfart på 350 km/h. Framtiden för Vulcano, om den kommer att produceras, vad den i så fall kommer att kosta och övriga specifikationer får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0